Met twee kentekens in de Rally van Monte Carlo?
N-333 en N-4705 van Jac van der Meulen
![Het team met de N-4705 Het team met de N-4705](/sites/default/files/styles/normal__250w_/public/story/node-99692/inline/N-4705_IRamselaar_Ford-V8-met-kenteken-N-%204705.jpg)
![De Ford V8 onderweg De Ford V8 onderweg](/sites/default/files/styles/normal__250w_/public/story/node-99692/inline/N-333_IRamselaar_Ford-V8.jpg)
In 1934 nam mijn vader Jac van der Meulen deel aan de Rally van Monte Carlo, met Athene als startpunt. Tijdens mijn zoektocht is opgevallen dat hij in die rally met twee kentekens moet hebben gereden. Uit de verhalen weet ik dat er wel eens een andere auto werd opgehaald of een motorblok werd gewisseld, maar waarom er werd vertrokken met N-333 en geëindigd met N-4705 is mij onduidelijk gebleven. Op beide auto's prijkt startnummer 11!
Het filmpje laat zien hoe slecht de wegen in Griekenland er in de winter bij lagen.
![2e prijs Coupe de Monte Carlo 1934 2e prijs Coupe de Monte Carlo 1934](/sites/default/files/styles/normal__250w_/public/story/node-99692/inline/2e-prijs-coupe-de-Monte-Carlo-1934-(002).jpg)
Wel ben ik achter de door mijn vader behaalde 2e prijs bij de Coupe de Monte Carlo (een toets van rijkwaliteiten) gekomen, de prijs was een zilveren schaaltje met inscriptie. In het Nieuwsblad van het Noorden van 27 januari 1934 wordt uitgelegd wat de proef inhield.
![Bron: Het Vaderland van 14 jan. 1934 Bron: Het Vaderland van 14 jan. 1934](/sites/default/files/styles/normal__250w_/public/story/node-99692/inline/Ford-sterrit-Monte-Carlo-Het-vaderland_14-1-1934.jpg)
Ford was met 26 deelnemers, waarvan 10 uit Nederland, erg succesvol in deze rally. Na de terugkeer van de Nederlandse equipes volgde een triomftocht langs Ford-dealers in het Limburg en Brabant en vervolgens via Rotterdam naar Den Haag. De krant Het Vaderland berichtte er in zijn ochtendeditie van 2 februari 1934 uitvoerig over. En natuurlijk vergat Jacq van der Meulen zijn eigen reclame niet! In het Eindhovensch Dagblad van 1 februari werd een grote advertentie geplaatst.
![Bron: Eindhovensch Dagblad, 1 feb. 1934 Bron: Eindhovensch Dagblad, 1 feb. 1934](/sites/default/files/styles/normal__250w_/public/story/node-99692/inline/RMC-1934-PVlemmings_Meulen-Ansems-1934-02-01-ED.jpg)
Ook twee jaar later volgde na de rally zo'n groots onthaal. Maar toen reed mijn vader niet mee.
Bronnen advertenties:
Het Vaderland van 14 jan. 1934
Eindhovensch Dagblad van 1 feb. 1934 (met dank aan Paul Vlemmings)
Aanvulling 26 februari 2019
Ik heb de oude, door mijn vader gemaakte, film nog eens bekeken en daar staan 2 gefilmde ongelukken op. De onderstaande foto's zijn merendeels stills uit die film.
![Afscheid nemen van de familie Afscheid nemen van de familie](/sites/default/files/styles/normal__250w_/public/story/node-99692/inline/N-333_IRamselaar_001-RMC-afscheid-van-fam.jpg)
Het nummer N-333 bleef in de film steeds hetzelfde. Ads opmerking over de voorbumper is misschien een betere verklaring omdat bumper en kenteken N-333 waarschijnlijk flink beschadigd waren en moesten en konden vervangen worden door N-4705. De kentekens stonden immers in die tijd beiden op van der Meulen-Ansems. Hoe en waarom blijft echter, na het zien van de film, een vraagteken. Zeker is wel, dat bij de huldiging de N-4705 te zien is!
![Van de weg geraakt in Beieren Van de weg geraakt in Beieren](/sites/default/files/styles/normal__250w_/public/story/node-99692/inline/N-333_IRamselaar_01-RMC-1934-waar-75-PK-te-kort-schoot-in-Beieren.jpg)
![De Ford wordt uitgegraven De Ford wordt uitgegraven](/sites/default/files/styles/normal__250w_/public/story/node-99692/inline/N-333_IRamselaar_02-RMC-1934-met-N-333.jpg)
![Sleephulp met twee paardenkrachten Sleephulp met twee paardenkrachten](/sites/default/files/styles/normal__250w_/public/story/node-99692/inline/N-333_IRamselaar_03-RMC-1934-Jacq-maakt-span-aan-paarden-vast.jpg)
![Jacq van der Meulen in de sneeuw Jacq van der Meulen in de sneeuw](/sites/default/files/styles/normal__250w_/public/story/node-99692/inline/N-333_IRamselaar_04-RMC-1934-Jacq-in-de-sneeuw.jpg)
![In de greppel beland bij Cuprija (Servië) In de greppel beland bij Cuprija (Servië)](/sites/default/files/styles/normal__250w_/public/story/node-99692/inline/N-333_IRamselaar_07-RMC-1934-in-greppel-bij-Cuprya.jpg)
![10 meter naar beneden in een greppel beland 10 meter naar beneden in een greppel beland](/sites/default/files/styles/normal__250w_/public/story/node-99692/inline/N-333_IRamselaar_08-RMC-1934-10-m-naar-beneden-in-greppel.jpg)
![Kamelenkaravaan Kamelenkaravaan](/sites/default/files/styles/normal__250w_/public/story/node-99692/inline/N-333_IRamselaar_10-RMC-modern-en-antiek-transport-komen-elkaar-tegen.jpg)
kamelenkaravaan
![25 KM weg ontbrak tussen Sidirokastro en Serres (Griekenland) 25 KM weg ontbrak tussen Sidirokastro en Serres (Griekenland))](/sites/default/files/styles/normal__250w_/public/story/node-99692/inline/N-333_IRamselaar_12-RMC-25-KM-weg-ontbrak-tussen-Sidhidrokastron-en-Serres.jpg)
![Op een houten brug, na Thessalië Op een houten brug, na Thessalië](/sites/default/files/styles/normal__250w_/public/story/node-99692/inline/N-333_IRamselaar_13-RMC-1934-houten-brug-na-Thessalie.jpg)
![De hoofdweg tussen Elasson en Tyrnavos (Gr.) De hoofdweg tussen Elasson en Tyrnavos (Gr.)](/sites/default/files/styles/normal__250w_/public/story/node-99692/inline/N-333_IRamselaar_14-RMC-1934-hoofdweg-tussen-Elasson-enTyrnavos.jpg)
![Huldiging team v.d. Meulen, Menso en Wild N-4705 Huldiging team v.d. Meulen, Menso en Wild](/sites/default/files/styles/normal__250w_/public/story/node-99692/inline/N-4705_IRamselaar_RMC-1934-nr-11-Jacq-vd-Meulen-Menso-en-Wild.jpg)
Irma Ramselaar-van der Meulen
Aanvulling 18 januari 2022
![Ford N-4705 (Sport in Beeld, 6 feb. 1934) Ford N-4705 (Sport in Beeld, 6 feb. 1934)](/sites/default/files/styles/normal__250w_/public/story/node-99692/inline/N-4705_JPdeJong_Sport-in-beeld-1934_no-4_06-02-1934.jpg)
![Ford N-4705 (Sport in Beeld, 6 feb. 1934), detail, negatief Ford N-4705 (Sport in Beeld, 6 feb. 1934), detail, negatief](/sites/default/files/styles/normal__250w_/public/story/node-99692/inline/N-4705_JPdeJong_Sport-in-beeld-1934_no-4_06-02-1934_detail.jpg)
Bij de finish in Monte Carlo werd de Ford met kenteken N-4705 gefotografeerd bij de finish in Monte Carlo. Hij staat in de rij voor de controlebeurt.
Bron: Sport in beeld 10 (1934) no 4, 6 februari 1934
JP de Jong
Bij nauwkeurige vergelijking van de foto's van de nummers N-333 en N-4705 vallen me enkele verschillen op tussen de twee Fords:
- De N-333 heeft een witte rand om de radiateur, slechts 1 ruitenwisser, een zoeklicht op het dak en één verstraler.
- De N-4705 mist de witte rand, heeft 2 ruitenwissers, geen zoeklicht, twee verstralers en bovendien een windvanger op de motorkap. Verder is de voorbumper er af, maar dat kan natuurlijk onderweg gebeurd zijn.
Ik denk dat het hier om 2 verschillende auto's gaat. Het zou natuurlijk kunnen dat een van de foto's gefotografeerd is bij een oefenrit voor de rally.
In de jaren '60 was er een vermoeden van gesjoemel met Mini Coopers die tijdens de rally MC verwisseld zouden zijn, maar daar zullen we hier maar niet aan denken:)
@ Ad van Zelst. Een oefenrit zou natuurlijk een plausibele verklaring kunnen zijn, maar zou daarvoor het deelnemersnummer al op de auto zijn bevestigd?
Nou Paul, als ze die plaquette van te voren toesturen zou ik er als Ford-dealer zo trots als een aap mee rond gaan rijden. Dan is er ook nog de mogelijkheid dat ze op weg naar de startplaats zijn en daar van auto gewisseld hebben. De keuring vond vlak voor de start plaats. Dan werden de auto's in een parc fermé geplaatst en mocht er niets meer aan gebeuren.
Wie weet is het dat wel geweest, Ad. Ik ben benieuwd of het nog ooit opgehelderd wordt.
Reageer