Succes voor Ford in Monte Carlo
Nederlandse deelnemers gehuldigd
De vijftiende editie van de Rally van Monte Carlo werd gehouden in januari 1936. Het was een sterrit vanuit diverse steden in Europa naar de bekende badplaats in het vorstendom Monaco. Onverwachte winnaars dat jaar waren Johann Zamfirescu en Peter Christea, een Roemeens team met een Ford V8, die als outsiders werden beschouwd. De hoogste Nederlandse equipe behaalde de vierde plaats. Dit team bestond uit G. Bakker Schut en H. de Beaufort, met Ford. Ze werden in de klassementsproef weliswaar derde, maar omdat zij in Tallinn waren gestart kregen ze minder punten dan de winnaars van de derde prijs, die vanuit Athene waren komen rijden.
Ook met Ford reden de Nederlandse teams Bylaard-Van Beeck Calkoen vanuit Stavanger (Noorwegen) en Testers-Diepen vanuit Valença (Portugal). Beide waren de beste van de teams die vanuit hun startplaats vertrokken.
In de krant De Grondwet van 6 februari 1936 werd de ontvangst van de Nederlandse deelnemers beschreven: “De Nederlandsche deelnemers aan de Rallye Monte Carlo die Woensdagmorgen in ons land terugkeerden zijn in de gemeente Bergen op Zoom ten stadhuize ontvangen en gehuldigd. Er had zich een huldigingscomité gevormd dat de rallye rijders tot de Belgische grens in Putte tegemoet ging, vergezeld van tientallen die zich eveneens per auto naar Putte hadden begeven. Na een begroeting door den Burgemeester van Putte den heer F. J. v. d. Ven ging het in snel tempo naar de Ford garage op het Fort alhier, vanwaar de muziek voorop ging om in matig tempo via diverse straten naar de Markt te rijden. Het voltallige college van Burgemeester en Wethouders en het bestuur van V.V. V. waren in de groote beneden trouwzaal van het stadhuis ter ontvangst aanwezig. Burgemeester Blom sprak de rallyerijders in de eerste plaats toe om na eerst op de bizonderheden van de prestatie te hebben gewezen hen te huldigen met het keurige succes. De Bergsche deelnemers de heer en Testers en Diepen huldigde hij in het bizonder. Hij sprak vervolgens de hoop uit dat allen in 1938 bij het 650 jarig bestaan van het Markiezaat Bergen op Zoom een rallye naar deze stad zouden houden waar ze dan zullen worden ontvangen als hadden ze 10 rallye's gereden. De heer Slootmans Voorz. van V.V.V. sprak in de eerste plaats woorden van hulde tot de heeren Testers en Diepen zijn voldoening uitend over het feit dat ze de naam van Bergen op Zoom in den vreemde weer hadden opgehouden. Hij bood hen een mooi bloemstuk aan. Vervolgens sprak hij ook woorden van gelukwensch tot de overige deelnemers hen een klein souvenier van Bergen op Zoom aanbiedend waarop men zien kon hoe het stadhuis moet worden en hij hoopte dat men in 1938 zou komen zien hoe het is geworden. De oudste rallye rijder de heer v. Beek Kalkoen [!] dankte voor de gastvrije ontvangst en de hulde hen gebracht. Door de Ford Directie werd vervolgens in hotel de Draak een lunch aangeboden.”
En Ford? Die maakte natuurlijk in de reclame goed gebruik van zoveel succes in de rally!
De foto's komen uit de collectie van de firma Difoga. Ze zijn onlangs geschonken aan het West-Brabants Archief.
Aanvulling 18 juli 2018
In De Waterschans, het tijdschrift van de Geschiedkundige Kring van Stad en Land van Bergen op Zoom verscheen een uitgebreid artikel over Frits Diepen en zijn liefde voor de autosport. Met toestemming van de auteurs, Gijs Asselbergs en John Roovers, mogen we dat tonen. Klik hier om hun verhaal te lezen.
Redactie
Dhr.van Beeck Calkoen (met ck) was de public relations man bij Ford Nederland.
De dealer reizen in de dertiger jaren werden door hem geleid.
Daar mijn Vader dealer was in Breda bezit ik ook nog fotos waar de Dhr.van Beeck Calkoen op
staat.Helaas met autos waar het kenteken niet altijd leesbaar is of uit andere provincies.
Mei 1935 kwam er een groep bij de grenspost Zundert aan van de " Maroccorijders"
m.vr.gr.
Beste mevrouw Lacor. Dank voor uw aanvulling. Dat Van Beeck Calkoen niet gespeld wordt zoals het indertijd in de krant stond, dat is bekend. Maar de spelling die u corrigeert is een citaat uit de krant van 1936. De verslaggever heeft de spelling niet gecontroleerd of misschien opgeschreven zoals hij hem heeft gehoord. Vandaar. Om dat duidelijk te maken heb ik nu [!] achter de naam gezet.
U schrijft dat u foto's heeft van auto's met nummerplaten uit andere provincies. Er zijn meer websites rond provinciale kentekens, dus misschien zijn de redacties daarvan ook geïnteresseerd. Een overzicht vindt u hier.
Met vriendelijke groet
Als (eveneens) oud-Ford man was ik op zoek naar Peter Diepen's huidige (e-mail)adres en status (al dan niet pensionado) en kwam uit bij deze berichten, heel plezierig om te lezen.
Reageer