N-333
J.L. van der Meulen
Helmond verstrekt 1906
J. L. v.d. Meulen
Helmond vervallen 1936
M. J. M. v. d. Meulen
C 47 Mierlo-Hout verstrekt 1936
Aanvullende informatie
Foto 1
Het bijschrift bij deze foto luidt: Matthij van der Meulen op stoomfiets met kenteken N-333. [Aanvulling: het is een Franse Griffon motorfiets uit 1903/1904. Zie reactie hieronder. Red.]
Irma Ramselaar Van der Meulen
Foto's 2 t/m 4
Mattij van der Meulen is een van de gemotoriseerde militairen, die poseren voor deze foto. Hij staat rechts naast de Zuid-Hollandse Spyker (H-6603). Wie er op de motor links, met kenteken N-333, zit is niet bekend. Dat nummer stond in ieder geval op naam van zijn vader Jos van der Meulen. Helemaal rechts staat nog een vrachtwagen met een Brabants kenteken: N-1483. Als je heel goed kijkt en digitaal wat draait met de foto komt er nóg een Brabants kenteken tevoorschijn: N-1434, op de meest rechtse motor. De Ariel [correctie: Ariés; zie reactie hieronder. Redactie] in het midden heeft kenteken M-2176. Die komt dus uit Gelderland.
Deze foto verstuurde Matthij als prentbriefkaart in mei 1915 aan zijn broer Jacq, die in Gouda gelegerd was. Het poststempel vermeldt Roosendaal, dus misschien is de foto in die buurt gemaakt. Een postzegel was niet nodig, op de plaats waar die normaal zit schreef Matthij: Militair M. v.d. Meulen. Dat was blijkbaar voldoende.
Irma Ramselaar Van der Meulen
Foto 5
Janus van der Meulen en Frits Philips in een Peugeot Bébé.
Irma Ramselaar-van der Meulen
Aanvulling: Deze foto is genomen voor het Koetshuis van Villa De Laak, Parklaan 99 Eindhoven. Dat is in 1907 gebouwd door de ouders van Frits Philips: Dr. A.F. (Anton) Philips en Anna Philips-de Jong. Het Koetshuis heeft tegenwoordig een eigen adres en huisnummer, namelijk Nachtegaallaan 2a.
Pim Wilde
Foto 6
Als verzamelaar van oude prentbriefkaarten heb ik onlangs de afgebeelde kaart verworven. Een auto met het kenteken N-333 en op de zijkant "Philips cooperatieve broodbakkerij".
Johan
Foto 7
De N-333 bij het Badehof. In het gezelschap op het bordes staat Jos van der Meulen Ansems (onder het vinkje)
Irma Ramselaar-v.d. Meulen
Foto 8
Een feestelijke stoet met Fords op Stratumseind, bij gelegenheid van het bezoek van Koningin Wilhelmina aan Eindhoven op 1 juni 1927. Jacques van der Meulen rijdt in de eerste auto op de foto, een Speedford, een speciaal model Ford T.
Bron: Conam (of direct naar de foto)
Gegevens aangevuld met als bron: Paul Vlemmings, Piet, Monique en Lambert van der Meulen, Een familie van ondernemers : Jos L. van der Meulen-Ansems en volgende generaties, Eindhoven 2021
Met dank aan Jan van Weert voor de tip
Nürburgring
In 1930 nam Van der Meulen met een Ford met dit kenteken deel aan een evenement op de Nürburgring.
Bron: Autosport Archief van Dries Jetten, Boxmeer
Foto 9
Die rit op de Nürburgring reed hij in het kader van de Dumonceau Bekerrit, die in 1930 in de Eiffel werd verreden, een landenwedstrijd tussen Nederland en Duitsland, die Nederland won. De Ford was een Tudor Sedan en Jacques was zeer succesvol: hij liep één strafpunt op en won daarmee een verguld zilveren medaille. Ook werd de RAI-beker binnengehaald voor het merk Ford door A. van der Meulen, J. van der Meulen en Limbach.
Bron foto: collectie Irma Ramselaar-van der Meulen
Bron gegevens: Het Vaderland van 14 juli 1930
Irma Ramselaar-van der Meulen
Foto 10
Jac. van der Meulen was in 1934 deelnemer aan de Rally van Monte Carlo met Johannes Menso (of Menzo) en monteur Wild (of Wills). De krantenberichten zijn niet duidelijk wat hun achternamen betreft. Zij eindigden op de twaalfde plaats met een Ford V8-sedan die startnummer 11 meekreeg.
John Roovers
Foto's 11 en 12
Mijn vader Jacques en Menso zijn naar Athene vertrokken om vandaar aan de Rally deel te nemen. Van mijn broer hoorde ik dat Otto Wild monteur was. Van Wikipedia over Johannes Menso begreep ik dat hij atleet was en bij Ford als boekhouder werkte. Op de foto is de Ford V8 onderweg te zien. Op foto 10 de deelnemers op een Nederlandse veerboot.
Irma Ramselaar-van der Meulen
Film
Van de tocht in Griekenland bij de Rally van Monte Carlo in 1934 is een filmpje gemaakt. Het laat goed zien hoe de toestand van de wegen daar was.
Irma Ramselaar-van der Meulen
Foto 13
Van de optocht met auto's bij gelegenheid van het bezoek van Koningin Wilhelmina en Prinses Juliana aan de Philipsfabrieken 1 Eindhoven op 1 juni 1927 [zie ook foto 8] blijkt nog een foto te bestaan waarop de auto met dit kenteken te zien is. Weliswaar is het kenteken moeilijker leesbaar door de slinger die gedeeltelijk voor de nummerplaat hangt, maar het gaat duidelijk om dezelfde auto.
Foto's 14 en 15
In de werkplaats van Jos L. van der Meulen aan de Kerkstraat in Helmond staan links drie auto's van het merk Royal Star, met alle drie het kenteken N-333, dat op naam stond van Jos L. van der Meulen. De linkse is van ca. 1906, de middelste van 1910 of 1911 en de rechtse van een bouwjaar tussen 1907 en 1910. Jos is de tweede man van links, links van hem staat zijn zoon Mathij. Geheel rechts staat Jules Leloup, waarschijnlijk bij zijn eigen Simplex (N-526). Ook achterin de werkplaats staat een Simplex, van het bouwjaar 1912 of 1913. Bij de takel staat de Charron uit 1913 van A. van Thiel met kenteken N-1185.
Bron: familie Leloup, uit: Paul Vlemmings, Piet, Monique en Lambert van der Meulen, Een familie van ondernemers : Jos L. van der Meulen-Ansems en volgende generaties, Eindhoven 2021
Irma Ramselaar-v.d. Meulen
Foto 16
Helemaal zeker is het niet, maar het lijkt erop, dat ook de Fiat ambulance, die Van der Meulen in 1920 in gebruik nam met dit kenteken heeft gereden.
Bron: Paul Vlemmings, Piet, Monique en Lambert van der Meulen, Een familie van ondernemers : Jos L. van der Meulen-Ansems en volgende generaties, Eindhoven 2021
Irma Ramselaar-v.d. Meulen
Foto 17
Jan van der Meulen in een Opel van 1911-1912. De carrosserie is verwijderd, mogelijk in verband met een vordering van de auto door het leger tijdens de Eerste Wereldoorlog. Auto's werden toen wel omgebouwd tot bakwagen.
Bron: Paul Vlemmings, Piet, Monique en Lambert van der Meulen, Een familie van ondernemers : Jos L. van der Meulen-Ansems en volgende generaties, Eindhoven 2021
Irma Ramselaar-v.d. Meulen
Foto 18
Op deze oncomfortabele wijze, zonder carrosserie en met een tweede exemplaar achterop, haalden Janus van der Meulen en Janus Pennings deze Panhard & Levassors op in Parijs. Het zeiltje moest de kou een beetje tegenhouden.
Bron: Paul Vlemmings, Piet, Monique en Lambert van der Meulen, Een familie van ondernemers : Jos L. van der Meulen-Ansems en volgende generaties, Eindhoven 2021
Irma Ramselaar-v.d. Meulen
Foto 19
Janus van der Meulen met een Ford model A op de Nürburgring in september 1929. Hij won een gouden medaille bij de ADAC Langstreckenfahrt.
Bron: Paul Vlemmings, Piet, Monique en Lambert van der Meulen, Een familie van ondernemers : Jos L. van der Meulen-Ansems en volgende generaties, Eindhoven 2021
Irma Ramselaar-v.d. Meulen
Foto 20
In oktober 1930 was Henri Ford op bezoek in Eindhoven. Op de foto verlaat hij het Philips reisbureau. Van links naar rechts op en naast het bordes: de directeur van Ford Nederland, professor Holst van Philips, Henry Ford (met hoed in de hand), Anton Philips, Jacques van der Meulen (dan directeur van Van der Meulen-Ansems, later van Jac van der Meulen aan de Kanaalstraat), Janus van der Meulen (dan directeur van Van der Meulen-Ansems, later van Citroën-garage Janus van der Meulen), Van der Meulen-Ansemsboekhouder Jan Reijnders en garagehouder Driek Jonkers (directeur van de EMA-garage) uit Valkenswaard. De Ford met kenteken N-333 staat klaar.
Bron: Paul Vlemmings, Piet, Monique en Lambert van der Meulen, Een familie van ondernemers : Jos L. van der Meulen-Ansems en volgende generaties, Eindhoven 2021
Irma Ramselaar-v.d. Meulen
Foto 21
Een reeks auto's met - van links naar rechts - de startnummers 66, 65, 67 en (vermoedelijk) 70. Van de Ford met startnummer 65 is de nummerplaat zichtbaar: N-333. Janus van der Meulen staat op de foto rechts in zwart pak en zijn vrouw Marie zit op de bumper van de auto.
Bron: familie Van der Meulen
Irma Ramselaar-v.d. Meulen
Foto 22
Mathij en Janus van der Meulen sleutelen samen met Bernard Bezemer aan een auto met kenteken N-333.
Bron: De smederij Kerkstraat in Helmond (Publimon.nl; of direct naar de foto)
Met dank aan Jan van Weert voor de tip.
Ruim 37 jaar met veel plezier voor de Fam. Gewerkt.
Inderdaad, kenteken van mijn overgroot vader, oprichter van het automobielbedrijf van der Meulen Ansems. Ford garage in Eindhoven.
Kenteken zit nog op een T-Ford welke nog in de familie is!
Geweldig dat dat nog bewaard is gebleven, Jan! Zit er een fotootje van die Ford in? Vriendelijke groet
Zoekende op de Eindhoven-in-beeld site Kom ik een heel andere auto tegen met het nummer N 333 . Een Peugeot Bébé wordt ie genoemd en er staat ook een leuk fotootje van .Ik verwijs met volgende link; http://www.eindhoven-in-beeld.nl/picture/show/20047/Frits-Philips-Janus-van-der-Meulen naar de foto met interessante reacties. Of je dit voor deze site mag gebruiken weet ik niet.
Foto 1 toont Matthij op een Franse Griffon motorfiets uit 1903/1904.
Het blijft me steeds weer verbazen dat je al die machines weet te herkennen, Ruud. Dank je wel voor de informatie, we hebben hem ook in het verhaal en bij de foto's toegevoegd.
In 1934 nam Van der Meulen deel aan de '2000KM durch Deutschland Fahrt".
Hij reed in een Ford met startnummer 41.
In de categorie waarin Van der Meulen startte bij deze 2000KM rit moest men een gemiddelde snelheid zien te behalen van 84 KM/uur.
Het gehele parcours was speciaal afgezet voor deze monsterrit!
Reed men de rit uit binnen een bepaalde tijdslimiet dan ontving men een medaille.
In dezelfde klasse startte 50 auto's waarvan slecht 6 de finish haalde.
Van der Meulen behaalde de finish niet.
Link naar een uitsnede van foto 8 met aanvullende informatie over de opbouw van de Ford met kenteken N-333: https://www.conam.info/vraag-a-aanbod/gezocht/3606-gezocht-carrosseriebouwer-van-deze-t-ford
De auto in het midden met kenteken uit Gelderland (foto 2) is geen Ariel, maar een Ariés.
Bedankt voor de correctie, Louis.
De firma N.V. vd Meulen/Ansems aan de Vestdijk 31 te Eindhoven was destijds was een van de grootste Forddealers in het zuiden des lands. Het bedrijf in 1891 werd door J.L. van der Meulen opgericht te Helmond. In 1916 verhuisde het naar Eindhoven. Het Forddealerschap werd in 1925 aangegaan. Op 16 april 1931 had men al 1000 A-Fords verkocht. De zonen Janus en Jacques, die de zaak voortzetten waren liefhebbers van de autosport. Vooral Jacques behaalde menige overwinning in binnen- en buitenland, uiteraard per Ford. Hier nog een foto van een Ford met kenteken N-333 in de garage aan de Vestdijk: https://i0.wp.com/www.a-ford.nl/wp-content/uploads/2017/03/afl-012.jpg?…
JP de Jong vergist zich een paar jaar wat de oprichting betreft. Jos L. van der Meulen begon zijn bedrijf al in 1886. Het waren overigens niet alleen zijn zonen Janus en Jacques die het bedrijf voortzetten; ook hun broer Mathij en halfbroer Jan waren daarbij betrokken. En daarna nog vele klein- en achterkleinkinderen van Jos L. van der Meulen. Dit en nog veel meer staat overigens te lezen in een boek over de ondernemende familie Van der Meulen dat eind 2021 verschijnt.
Dank voor de correctie, Paul
Mijn vader had het vroeger ook over van der Meulen -Ansems.Hij heeft er gewerkt en had het altijd over T-Ford's. Dit is heel lang geleden omdat ik op een Jubileumbord las dat hij op 14 mei 1928 bij Philips als automonteur begonnen is en daar meer als 40 jaar gewerkt heeft. Leuk nog eens foto's te zien uit die tijd,toen alles nog handwerk was.
Daar doen we het voor, Henk. Bedankt voor je compliment.
Reageer