N-4705

Uitgegeven in 1920

Firma Jos.L. v.d. Meulen Ansems

Eindhoven verstrekt 1920

Fa. J.L. v.d. Meulen-Ansems

Eindhoven vervallen 1933

J.H.M. van der Meulen

Vestdijk 41 Eindhoven verstrekt 1933

Aanvullende informatie

Foto 1 t/m 7

In 1931 nam Jacques van der Meulen met Jan van Abbe en Nic. Went, persvertegenwoordiger van de Ford fabrieken, deel aan de Internationale 10.000 Kilometer Rit, dwars door tien Europese landen. In een Ford Sedan met kenteken N-4705 wist het team de eerste prijs binnen te halen.

Irma Ramselaar-van der Meulen

Foto 8 t/m 10

Dezelfde Ford zien we op deze drie foto's.

Irma Ramselaar-van der Meulen

Foto's 11 - 12

Ford V8 Roadster voor de garage van Jacq van der Meulen aan de Havenstraat [moet zijn Vestdijk, zie onder] in Eindhoven,  klaar voor deelname aan de Coupe Internationale des Alpes (1932). Later werd de Opel Olympia met dit kenteken gefotografeerd.

Bron: Eindhoven in Beeld, fotonrs. 16828 en 15553

Foto 13

Een Nederlandse Ford die meedoet aan de rally van Monte Carlo op 20 januari 1934. Bij het rechterportier staat Menso Johannes Menso, de andere man links is Otto Wild. Bij het linkerportier staat Jacques van der Meulen, de eigenaar van dit kenteken. Bron: Wikipedia. Met dank aan Gijs Asselbergs voor de tip.

Foto 14

Ford met kenteken N-4705 aan de Dommelseweg in Valkenswaard.

Irma Ramselaar-van der Meulen

Foto 15

Rallyrijders bestuderen de kaart op de motorkap van de Ford. Achteraan (met camera) staat Jacques van der Meulen.

Irma Ramselaar-van der Meulen

Foto 16

Op de foto staan een Fordje uit 1910 (N-33453) en de nieuwste Ford V-8 uit 1932 (N-4705). De foto is genomen voor de garage van v.d. Meulen Ansems in Eindhoven, die hier ook zijn N-4705 op de nieuwe Ford V-8 toont.

De heer S.R. de Vries uit Dinteloord kreeg zijn nummer N-33453 in 1932, dus waarschijnlijk heeft hij toen pas dit oude Fordje aangeschaft. In de kranten van mei 1934 wordt de ‘Zuidelijke Fordtoer’ van dat jaar uitgebreid beschreven met de vermelding: Een zilveren beker plus f 25.— voor de eigenaar van de personenwagen met de oudste Ford motor: S. R. de Vries, Dinteloord.

Bron: Ford Wereld, 1934

Frans Kense

Foto 17

Net voor of na de vorige foto moet deze gemaakt zijn. Zoek de verschillen! Op de foto: Jacques van der Meulen, Willy van der Meulen en Matthij van der Meulen.

Irma Ramselaar-van der Meulen

Foto 18

De auto met kenteken N-4705 in de takels.

Irma Ramselaar-van der Meulen

Foto 19

De heren Van der Meulen (N-4705) en Van Abbe (N-28626, nog deels te zien op de auto links) werden op 20 augustus 1933 te Beek (L.) gehuldigd voor hun prestaties in de Alpenrit.

Bron: "Fordwereld" Tijdschrift voor Transport en Tourisme, 3e jaargang nr.10 van October 1933, geciteerd naar Eindhoven in Beeld, bij fotonummer 16929

Met dank aan Jan van Weert

Foto 20

En nog een foto bij zijn vertrek in januari 1933 naar Athene voor de start van de Rally van Monte Carlo.

Bron: Het motorrijwiel en de lichte auto van 20 januari 1933

Ruud van Bijnen

Foto 21

Tijdens de 20e Dumonceau Bekerrit sloeg Jacques van der Meulen over de kop. De Opel bleek een stevige wagen, want nadat hij weer overeind was gezet vervolgde Van der Meulen zijn weg. Het lijkt er echter op, dat hij de eindstreep uiteindelijk toch niet heeft gehaald.

Bron: Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche Courant van 19 juni 1939

John Roovers

Foto's 22 t/m 25

De Opel Super Six op deze foto's reed mijn vader in de oorlog. Zoals ik later hoorde zelfs met een esculaap ofwel doktersplaatje op de voorruit. Hij kreeg dat plaatje vermoedelijk van onze huisarts dokter van Dijck. Mijn moeder was daar niet blij mee want door zijn rally verleden en het meedoen aan de grensritten kende hij de grensstreek heel goed. Veel later (onze ouders waren beiden gestorven) kregen wij een brief onder ogen waarin stond dat hij veel koeriersdiensten naar België vervulde en door een douanier gewaarschuwd werd dat hij op de dodenlijst stond.

Van broer Huib hoorde ik dat de auto aan het einde van de oorlog toch nog in beslag genomen werd.

Maar op de foto's is het pas 1940 en is het gezin met auto en caravan op vakantie in Oisterwijk. Het leven hervatte na de Duitse inval aanvankelijk vrij snel zijn gewone loop.

Irma Ramselaar-van der Meulen

Foto's 26 en 27

Jan van der Meulen vertelde: "Op de Opel van Jacques van der Meulen liggen de gascylinders waarin onder 150 atm. mijngas geladen was, een van de mogelijkheden nog enige tijd te kunnen rijden. Benzine was alleen voor het Duitse leger nog tijdelijk beperkt voorhanden. Er werd voor alle vervoer per auto gebruik gemaakt van hout, kolen en turf die in een vergasser op de auto gebouwd deze stoffen omzette in een gas, waarop met kunst en vliegwerk kon worden gereden. Ook het Duitse bezettingsleger moest door gebrek aan vloeibare brandstoffen voor het grootste deel van deze vergassers gebruik maken. Ik heb na de bevrijding nog meer dan 3 jaren met een Imbert houtvergasser gereden." Ondanks de oorlogsjaren was er sneeuwpret in de Poirterslaan in Eindhoven: de kinderen uit de buurt werden op hun slee voortgetrokken door de auto. Met afgedekte koplampen, dat wel!

Zelf zat ik met een broertje achterin om te kijken of de touwtjes niet braken.

Zie voor de foto's ook Eindhoven in Beeld: 12722 en 12723

Irma van der Meulen

Foto's 28 en 29

De auto bij de Paterskerk in Eindhoven bij het 12 1/2-jarig bestaan van de zaak (1948) en de Buick met Jacques van der Meulen en pater J. Wilderbeek in Rome.

Irma Ramselaar-van der Meulen

Aanvullende informatie 2

Van der Meulen nam met dit kenteken deel aan de 10.000 kilometerrit in 1931. Hij reed toen in een Ford. Met een Opel Kapitän, startnummer 33, reed hij op het circuit van Zandvoort in 1939.

Bron: Autosport Archief van Dries Jetten, Boxmeer

Door bezoekers

Foto 11 is niet genomen op de Havenstraat in Eindhoven, maar voor het pand van Ford dealer Van der Meulen Ansems aan de Vestdijk in Eindhoven. Jacques van der Meulen opende zijn zaak aan de Havenstraat pas mei 1936.

Dank Paul, is aangepast.

Reageer