Zesdaagse Alpenrit
De Coupe International des Alpes 1932
In de zomer van 1932 werd de rally Coupe International des Alpes voor de vierde keer verreden. 99 auto's verschenen in München aan de start voor een zesdaagse tocht van 3000 kilometer door Duitsland, Oostenrijk, Italië, Zwiterland en Frankrijk. De auto's werden naar cilinderinhoud en gewicht ingedeeld in vier klassen. Er waren vijf Nederlandse deelnemers, waaronder twee teams die een Ford V8 reden: mr. Sprenger van Eyk uit Heerlen met Van Beek Calkoen en Jac. van der Meulen uit Eindhoven met Paul Lamberts Hurrelbrinck.
Met één rustdag in Sanct Moritz was het een zware wedstrijd. De tocht leidde over een twintigtal bergpassen in de Alpen en de Dolomieten, waarvan er twee, het Stilfser Joch en de Kleine Sint Bernard, met een minimumsnelheid moesten worden genomen. 87 auto's haalden de finish in San Remo, maar slechts 35 zonder strafpunten. In de klasse boven de 2 liter die zonder strafpunten eindigden zaten ook de twee Nederlandse Ford-teams. Zij wonnen de Coupe des glaciers.
Natuurlijk buitte Ford de overwinning goed uit: in diverse advertenties werd die breed uitgemeten. Op het plaatje in de advertentie is te zien dat de nummerplaat met een N begint, maar het getal is niet te lezen. Jac. van der Meulen reed met de N-4705, onder startnummer 25.
Bronnen
Foto's: collectie Irma Ramselaar-v.d. Meulen
De Zuid-Willemsvaart van 5 aug. en 6 aug. 1932
Limburger Koerier van 8 aug. en 10 aug. 1932
Eindhovensch Dagblad van 6 aug. 1932
Het Vaderland van 6 aug. en 14 aug. 1932
prachtige reportage,
ik ben op zoek naar een mooie foto van Paul Lamberts Hurrelbrinck.
Ik ben informatie aan het verzamelen over hem i.v.m. met zijn landhuis Beverode in Dieren.
Beste mijnheer Leeman, ik probeer in verband met uw verzoek contact te zoeken met mevrouw Ramselaar. Wordt vervolgd...
Beste mijnheer Leeman, met toestemming van mevrouw Ramselaar heb ik een paar foto's naar u verzonden.
Reageer