Vrouwelijke taxichauffeur!
Garage en autoverhuurbedrijf F.A. Van Hooft uit Schijndel
Helaas ontbreken tot dusver de foto’s van de auto’s van dit bedrijf met Brabantse kentekens. Ferdinand August van Hooft had maar liefst zeven nummerbewijzen op zijn naam staan, uitgegeven tussen 1932 en 1948. En dank zij allerlei documenten komen we toch wel het een en ander te weten.
Volgens het Handelsregister van de Kamer van Koophandel is het bedrijf aan de Hoofdstraat in Schijndel op 1 september 1932 van start gegaan als auto-reparatie- en verhuurinrichting. Zes jaar later werd er ook het “gemotoriseerd rijwielbedrijf” uitgeoefend. [aanvulling: in 1952 werden er twee benzinepompen geplaatst bij het bedrijf. Jan van Weert] In 1955 werd er een rijschool aan toegevoegd en tegelijkertijd werd de naam gewijzigd in “Autogarage en Autorijschool Frans van Hooft”. De naam werd later nog eens gewijzigd en ook werd er uitgebreid. Maar toen was de periode van De auto van m’n opa allang voorbij. Het bedrijf heeft bestaan tot 1984.
Bijzonder is de rol van Helena Petronella van der Putten. Zij was de echtgenote van Ferdinand van Hooft en reed als chauffeur voor het bedrijf. Een vrouw als professioneel chauffeur, dat waren ze in Schijndel in 1937 nog niet gewend! Op de gestencilde taxivergunning moest de mannelijke vorm steeds met pen worden aangepast aan de vrouwelijke.
Al zijn de bijbehorende kentekens niet per auto bekend, er zijn wel allerlei documenten over het wagenpark. Er zijn bijvoorbeeld nationaliteitsbewijzen voor een Plymouth (1935), twee Chevrolets (1935 en 1936), die allemaal werden omschreven als “Sedan”. Verder een Ford met vier zitplaatsen (1948) en een Bedford bestelwagen (1952). Die laatste had mogelijk al een landelijk kenteken, want na 1950 werden er geen Brabantse meer uitgegeven. Wel mocht je nog tot 1956 met een provinciaal kenteken rijden.
Bronnen
- Archief F. van Hooft
- BHIC, 176, Kamer van Koophandel in 's-Hertogenbosch, dossiers Handelsregister nrs. 16007316 en 16024110
Met dank aan Frans van Hooft en Jan van Weert.
Hierbij een Kenteken N-30051 Gemaakt vroeger halte Sambeek
@ Gerrit Hendriks. Excuus voor de late reactie. Bedoelde u deze foto?
Mijn Oma helaas in 1940 overleden maar dat was echt een onderneemster. Samen met Opa de eerste open lucht garage van Nederland. Oma ging de eerste jaren op de fiets onderdelen halen in Den Bosch
@ Frank van Hooft. Het klinkt inderdaad naar sterk ondernemen! En je opa is dus doorgegaan naar haar dood, begrijp ik.
Reageer