Van de Rijdt & Co.
Bus- en taxionderneming uit Grave
In 1923 begon Toon van de Rijdt uit Grave een “autobusdienst en autoverhuurbedrijf”, samen met zijn broer Albert en zijn zus Wilhelmina. Zij had daarvoor toestemming gekregen van haar echtgenoot, zo ging dat in die dagen. De broers reden de bussen vooral, terwijl hun zus de administratie verzorgde.
De firma verzorgde een busdienst van Nijmegen naar Grave en wist de concurrentie op die route achter zich te laten. In 1926 werd concurrent Theelen overgenomen en ging Van de Rijdt ook de lijn 's-Hertogenbosch-Grave verzorgen.
Zoals veel busondernemingen had Van de Rijdt & Co veel last van de ATO. Deze dochter van de Nederlandse Spoorwegen kreeg een vergunning om doorgaande reizigers van Nijmegen via Grave te vervoeren naar Eindhoven, 's-Hertogenbosch en Boxmeer. Reizigers met als eindbestemming Grave mocht de ATO dan weer niet meenemen, dat bleef voorbehouden aan Van de Rijdt. Toen bleek dat ATO toch reizigers tot aan Grave vervoerde protesteerde Van de Rijdt, maar de klacht werd ongegrond verklaard. In 1929 begon ATO minder rendabele lijnen in Noord-Brabant op te heffen en Van de Rijdt en Co wist de lijn Nijmegen-Grave-Eindhoven, die wél winstgevend was, in handen te krijgen.
In 1931 reed Van de Rijdt vanuit Nijmegen op vijf bestemmingen: ‘s-Hertogenbosch, Eindhoven, Grave, Helmond en Venray. Niet vreemd dus, dat er een filiaal in Nijmegen werd gevestigd. In hetzelfde jaar overleed Albert en stapte Toon uit het bedrijf. Mina was nu de enig overgebleven vennoot. In 1936 verviel “& Co” uit de naam. Het werd nu gewoon “Van de Rijdt” en het kantoor verhuisde van de Maasstraat naar de Klinkerstraat. Ook in Den Bosch werd een bijkantoor geopend aan het Emmaplein, maar dat verhuisde al snel naar de Koningsweg.
Belastingproblemen leidden ertoe, dat Mina haar busbedrijf begin 1940 moest verkopen aan de ATO. Het taxibedrijf werd overgedaan aan Citam in Arnhem. De firma Van de Rijdt bleef wel bestaan , maar nu als NV en dochteronderneming van de ATO. Later dat jaar stopte Mina ook als commissaris en werd het hoofdkantoor verplaatst naar Den Bosch.
Hoewel de naam Van de Rijdt NV bleef bestaan, werd het bedrijf in de praktijk ondergebracht bij de firma Vitesse, oorspronkelijk uit Oirschot, die een soortgelijke ontwikkeling doorliep. Men deelde vanaf 1941 het kantoor en ook de directie en commissarissen waren dezelfde personen. Met de Maas-Buurtspoorweg en Vitesse ging Van de Rijdt op in de Zuid-Ooster Autobusdiensten N.V., dat was gevestigd in Gennep (L.).
Het laatste dat we in het Handelsregister van Van de Rijdt NV zien is een registratie uit 1951: directeur C. Grauw is op 18-9-1951 ontslagen, A.P. Schaffers is de nieuwe directeur geworden. Zoals de vader van H. van den Berg, jarenlang werkzaam in het openbaar vervoer, het bondig verwoordde: Naast Vitesse Dir. Chr. Grauw werd de M.B.S. Dir. Schaffers mededirecteur. Rivaliteit bleef niet uit en Dir. Schaffers heeft gewonnen.
De firma Van de Rijdt had volgens onze gegevens 78 provinciale nummerbewijzen. [met dank aan Jan van Weert voor de correctie. Redactie]
Foto's: collectie fam. Van den Berg. De vader van H. van den Berg werkt jarenlang bij Van de Rijdt en opvolgers.
Bronnen, noten en/of referenties Bosman, F. (1994) Zuidooster 1949 - 1994. Bedrijf in beweging. Een terugblik in de tijd. Weert: Hermes Groep NV.
Dossiers handelsregister Kamer van Koophandel ’s-Hertogenbosch nrs. 2963 en 5605
Reageer