Een carrière in het openbaar vervoer

door H. van den Berg op 11 juli 2017
Mijn vader bij een Volvo bus van de firma Van de Rijdt
Mijn vader bij een Volvo bus van de firma Van de Rijdt

Mijn vader begon zijn carrière in het openbaar vervoer bij de firma van de Rijdt uit Grave. In een handschrift beschrijft hij zijn loopbaan in een notendop. Behalve zijn eigen verhaal vertelt het ook het verhaal van fusies en schaalvergroting in het openbaar vervoer.

“[…] Op 21 November 1935 in dienst gekomen van het tourwagen-, lijndienst- en taxibedrijf van de firma van de Rijdt, hoofdkantoor te Grave, bijkantoren te Nijmegen en Den Bosch, waar ik als taxichauffeur begon. Boven het taxibedrijf aan ’t Emmaplein gelegen, kwam ik in de kost bij monteur Gerrit Rutten en zijn echtgenote. Salaris fl. 7,50 per week, kostgeld eveneens fl. 7,50. De fooien lieten toe een pakje sigaretten te kopen.

Na 3 maanden werd ik overgeplaatst naar Nijmegen, Molenstraat 87. Nu als taxi + tourwagenchauffeur. Wederom boven de garage in de kost bij Toon Moors, kostgeld fl. 7,50 salaris fl. 7,50. Op 4 okt. 37 overgeplaatst naar Grave als lijndienstchf. In de kost bij Jan Peters, Hamstraat 2, Grave.

Mijn vader bij een Magirus bus tijdens de mobilisatie in 1939
Mijn vader bij een Magirus bus tijdens de mobilisatie in 1939

Op 29 Mei ’40 teruggeplaatst naar Den Bosch, Koningsweg 131, daarna naar Koninginnelaan 11, in dienst als rayonchef bij van de Rijdt N.V., dochteronderneming van de Nederlandsche Spoorwegen. Op 23 Nov. ’40 als rayonchef benoemd op het Hoofdkantoor te Grave. In de kost bij fam. Van der Steen, Oliestr. 15. Op 21 April ’41 weer naar Den Bosch als controleur, in de kost bij Grobbendonkstr. 11, t.o. het Emmaplein. In Jan ’42 huis gehuurd v. Rijckevorsel v. Kessellaan 65, Den Bosch. 14 Feb. ’42 te Nijmegen in het huwelijk getreden met Bep Cloosterman.

Na Directiewijziging en overname “Vitesse” te Oirschot werd ook de naam Van de Rijdt vervangen door Vitesse. En Pa werd Hoofdcontroleur. Einde Juli ’48 kwam de fusie met de Maasbuurt Spoorweg te Gennep tot stand waardoor er weer een naamwijziging volgde, nl. Zuid-Ooster Autobusdiensten N.V. Genaamd naar de vroegere Zuid-Ooster Spoorlijn Zuid-Ooster [sic], Breda-Nijmegen. Naast Vitesse Dir. Chr. Grauw werd de M.B.S. Dir. Schaffers mededirecteur. Rivaliteit bleef niet uit en Dir. Schaffers heeft gewonnen.

Op 1 Aug. ’49 werd ik overgeplaatst naar Gnp. 1e Verhuizing Den Bosch – Groesbeek, Breedeweg 75; op 10 okt. ’52 Gennep, Groenekruisstraat 18, 8 april naar Voorhoeveparkstr. 15. Ingaande 1 Jan. ’54 werd ik benoemd tot Inspecteur Exploitatie en 1 Aug. ’58 4e verhuizing naar Mariastr. 15 Rosmalen, 5e verhuizing van Rosmalen naar Den Bosch, Boksheuvelstr. 3 op 31 mei 1960. Dan 15 Jan. ’77 door een hartinfarct een einde aan een 42-jarige loopbaan.”

Bron foto's: de collectie van mijn vader.

Noot redactie: De firma Van de Rijdt had volgens de ons bekende gegevens 60 Noord-Brabantse nummerbewijzen.

Handschrift van de tekst
Handschrift van de tekst

Kentekens bij dit verhaal

N-34950N-34951N-36014N-38172N-45193

Door bezoekers

Reageer