Liefhebber van de autosport
Carol Schade
De heer C.A.B.A.M. (Carol) Schade (1909 - 1977) was groot-aandeelhouder van de Haarlemsche Auto Centrale, had aandelen in de jeneverstokerij van Meder, en had ‘belangen in de textiel’. Hij verhuisde eind jaren dertig naar landgoed ‘De Hooge Braaken’ in Moergestel. Carol was liefhebber van de jacht en een automobilist van het eerste uur met liefde voor de autosport. Eind jaren dertig overleefde hij een zwaar auto-ongeluk in Brussel en uit dankbaarheid schonk hij de gemeenschap een Mariakapel, gesitueerd op het landgoed.
De liefde voor de jacht en het autorijden heeft Carol op een bijzondere manier samengebracht in 1938. In dat jaar namelijk reed hij in een Ford V8 Woody Station Wagon van Kaapstad dwars door Afrika naar Egypte, en na de oversteek van Italië terug naar Haarlem. Een reis van 8 maanden (!) en 27.000 kilometers door een toen nog onbekend werelddeel. Op verzoek van het blad ‘De Auto’ van de KNAC schreef hij een prachtig reisverslag dat begin 1939 in 4 opeenvolgende nummers van het blad werd gepubliceerd. Een van de laatste zinnen van het reisverslag luidt: “…de energie benodigd voor zeven en twintig duizend moeilijke kilometers op Afrikaanschen bodem had de Ford zonder ernstige stagnaties uit zijn 8 cylinders geperst en alles was gegaan, zooals ik het had gehoopt, maar niet had durven verwachten…”.
In de oorlogsjaren werd hij, als 1e luitenant der artillerie, PC (Plaatselijk Commandant) van de leden van de Nederlandse Binnenlandse Strijdkrachten in Moergestel, en was tevens Hoofd Sectie I en X. Naderhand werd hij overgeplaatst naar het Stafkwartier van ZKH Prins Bernhard. Van die tijd dateert hun vriendschap, ze hebben nadien menig jachtpartijtje in het Brabantse gehouden.
Na de oorlog was Carol Schade betrokken bij o.a. Het Rode Kruis en de KNAC (Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club) en vanuit die functie heeft hij samen met Hans Hugenholtz (autojournalist en directeur van Circuit Zandvoort) de Pionier Automobielen Club (PAC) opgericht. Dat was in 1956 en beide heren traden vanzelfsprekend toe tot het bestuur. Later werd Carol benoemd tot ere-lid.
Carol Schade was ere-burger van Oisterwijk.
Met dank aan Ernst Schade voor het ter beschikking stellen van de foto’s.
Aanvulling door Anton Hoogveld
De heer Carol Schade was ook nog bezitter van een Minerva uit 1909, hier met het (landelijke) kenteken ZZ-00-46. De Minerva is in begin 50er jaren vanuit België naar Nederland gehaald. Hij stond bij een boer die alleen de motor gebruikte voor aandrijving van zijn machines. Het originele koetswerk was er toen niet meer bij. De heer Carol Schade heeft hem laten restaureren in de uitvoering zoals vroeger de rally werden verreden. Op de foto hieronder staat naast de Minerva mijn vader en de jongeman op de foto is Ernst Schade, de jongste zoon van Carol Schade. Deze Minerva werd door mijn vader Toon Hoogveld onderhouden bij de Culemborgse Automobiel Mij. v/h Alex Ph. van Strien (een rallyvriend) in Culemborg. De heer Carol Schade was directeur-aandeelhouder van dit bedrijf.
Na zijn overlijden op 21 mei 1977 publiceerde KNAC magazine De Auto een artikel voor herinneringen aan deze autoliefhebben met "Bourgondische flair".
Aanvulling door Pieter de Groot
Vier foto's van de Minerva uit 1909 Type S, Chassis 9033 Nummer 9029, gewicht 1400 kg, 15,58 Hp was van de heer Carol Schade uit Moergestel.
(Foto's Pieter de Groot)
Aanvulling door Dick Ploeg
Carol Schade was ook eigenaar van het landgoed De Hooge Braaken in Oisterwijk. Daarover is de onderstaande documentaire gemaakt die te vinden is op het Youtube-kanaal van Moergesteltv. In dit deel gaat het vooral over zijn activiteiten in de autosport.
Carol Schade heeft ook een Alfa Romeo 8C2300 bereden. Daar valt meer over te lezen in "Het Autocircus van weleer - Carol en zijn tijd" van Jan Apetz, Van + Van Publiciteit, Zoeterwoude 1987. Daarin is ook te lezen dat deze Alfa Romeo lange tijd met het Italiaanse kenteken is blijven rijden, totdat de Douane daar bezwaar tegen maakte. Daarna zal er wel een Brabants nummerbewijs op gebruikt zijn.
Het kenteken N-7499 heeft ook op een vooroorlogse Ford V-8 roadster gezeten.
Op een foto is de auto voorzien van rally nummer 111 Rallye de Lisboa. Daarnaast staat een Gatford met nummer 109.
Graag zou ik willen weten welk jaar dit betreft en wie de deelnemers waren met de '109'.
De heer Carol Schade was ook nog bezitter van een Minerva uit 1909 met kenteken ZZ-00-46. Deze Minerva werd door mijn vader Toon Hoogveld onderhouden bij de Culemborgse Automobiel Mij. v/h Alex Ph. van Strien (een rallyvriend) in Culemborg. De heer Carol Schade was directeur-aandeelhouder van dit bedrijf. Ik heb hier nog foto's van waar ook de jonge Ernst Schade op staat.
Beste mijnheer Hoogveld,
Dank voor uw aanvullende informatie. Voor wat betreft de foto's zijn we echter vooral op zoek naar exemplaren waarop Brabantse kentekens te zien zijn (deze bestaan uit een letter N met een volgnummer). ZZ-00-46 is een landelijk kenteken. Deze kentekens werden vnaf 1951 uitgegeven. Als de Minerva voordien nog onder een Brabants kenteken heeft gereden, dan is hij natuurlijk wél weer interessant...
Met vriendelijke groet
Uit een lijst van november 1944. De plaatselijk commandant van de Binnenlandse Strijdkrachten (B.S.) in Moergestel had een lijst doen opmaken van alle motorvoertuigen, die op dàt moment (november 1944) in Moergestel aanwezig waren en waarvoor deze voertuigen ingezet werden c.q. konden worden, met o.a.:
'Ford, coach, 1936, motornr. 78/3567259, chassisnr. idem, V8, Provinciaal nr. G. 13203 (dus uit Noord-Holland), met Imbert-gasgenerator.
Eigenaar: C.A.B.A.M. Schade, D. 175, Moergestel. In gebruik bij Plaatselijk Commandant B.S. te Moergestel.'
(Deze lijst heeft de heer Schade dus zelf opgesteld. F.K.)
Zie ook het verhaal over de Alfa Romeo van Carol Schade: https://deautovanmnopa.nl/help-ons/alfa-romeo-van-carol-schade
Reageer