Jong geleerd...
Harrie Vorselaars op de motor
Hij was er al vroeg bij, Harrie Vorselaars. Op diverse foto's zien we hem met kleine motoren, waarvan eentje zelfs met zijspan. Harrie werd geboren te Tilburg op 29 maart 1922. Hij reed op drie jarige leeftijd op een motor met benzinemotor door Tilburg om reclame te maken voor de motor- en fietsenzaak van zijn vader. Een foto uit 1926 toont Harrie met zijn zussen Francine en Willy op een motor met zijspan.
N-1 is het vermoedelijk fictieve nummer op een foto uit 1926. Harrie, net 4 jaar oud, gefotografeerd op de TWEM (Tilburgsche Wieler- en Motorbaan) op een door zijn vader geconstrueerd motorfietsje. Harrie (overleden eind 2015) herinnerde zich nog tot op hoge leeftijd dat je de baan bereikte via een betonnen tunneltje en dat de motoren daarin voor een hels kabaal zorgden, wat een enorme indruk op hem maakte als klein manneke. Na het poseren voor de fotograaf vroeg vader Jos of Harrie het aandurfde een rondje te rijden en Harrie durfde dat wel, dacht hij. Hij kreeg instructie van vader om voorzichtig onderin te rijden. Na het starten op het vlakke stuk van de baan stuurde Harrie het machientje echter naar boven, waar het publiek stond te klappen. Op het schuine deel waar de baan een hoek had van meer dan 45 graden begon Harrie met motortje omlaag te schuiven en de mensen hielden hun hart vast, maar hij kwam heelhuids beneden en voltooide zijn ronde onder daverend applaus van het publiek. Het motorblokje is een Duitse GNOM.
Op een iets grotere motor reed hij naast zijn ouders van Tilburg naar Breda. Daar kreeg hij een procesverbaal, niet omdat hij op de motor reed, maar omdat de motor was opgevoerd en een grotere cilinderinhoud had dan 50cc. Zijn vader, Adrianus Antonius Maria Vorselaars, was smid aan de Noordstraat.
Harry kreeg later zelf het provinciale kenteken N-61211.
Foto's: collectie Regionaal Archief Tilburg, fotonummers 008070 en 006235 en collectie Ad Vorselaars
De tekst is grotendeels ontleend aan een verhaal van Ruud van Bijnen bij het kenteken N-1
Met dank aan Jan van Weert voor de tips.
Reageer