Carosseriebouwer in Werkendam
Geert Rosier
Mijn overgrootvader Geert Rosier kwam in 1908 vanuit Friesland naar Werkendam en handelde in fietsen, motorfietsen en importeerde Ford auto's en chassis.
Geert en Aaltje Rosier zijn 33 als zij het hele gezin, met 7 kinderen, oppakken en vertrekken vanuit Friesland richting Werkendam. Zij schrijven zich in op 2 februari 1909, maar wonen dan al bijna een jaar in Werkendam. Geert vestigt zich niet meer als smid, maar als rijwielhandelaar, zoals blijkt uit de annonce die hij plaatst in de lokale kranten, als het gezin op zoek is naar een dienstbode. In het bevolkingsregister staat hij nog wel als 'Grofsmid’ ingeschreven.
In 1908 schrijft Geert zich in bij de ANWB en in De Kampioen van 1 mei 1908 wordt hij voorgesteld als officieel ‘Bondsrijwielhersteller’ te Werkendam. Ook verhuurt hij fietsen. Kort na de verhuizing uit Friesland verhuist het gezin naar de Kruisstraat.
Wanneer Geert Rosier precies begint met Ford of het bouwen van bussen is niet bekend. Waarschijnlijk groeit hij automatisch van de fietsen/ motor fietsen in de handel en reparatie van auto’s. Hij ziet blijkbaar vroeg de mogelijkheden van bussen en begrijpt dat het bouwen van bussen op Ford-chassis uitstekende perspectieven biedt. Op deze chassis bouwde hij bussen. De eerste bussen van o.a. OAD en De Jong Intra zijn door Rosier Werkendam geleverd. Geert blijkt toch meer handelsman dan fabrikant en hij gaat zich steeds meer toeleggen op de verkoop van chassis aan carrosserie-bouwers en verkoopt door heel Nederland.
Begin jaren 20 opent Geert Rosier een tweede vestiging in Gorinchem. Ook begint hij in 1922 een busdienst Werkendam-Gorinchem.
In 1924 opent Ford een fabriek in Rotterdam. Er worden ook officiële dealers aangewezen. Dit betekent voor Geert Rosier dat hij moet concurreren met de fabriek. De regio waarin hij actief is ligt immers tegen Rotterdam aan. Waarschijnlijk is dit de reden voor Rosier geweest zijn bedrijven te verkopen en door te trekken naar Arnhem. Wanneer hij in 1923 lucht krijgt van de plannen van Ford, verkoopt hij zijn huizen in Werkendam, de bus-fabriek en zijn bedrijf in Gorinchem. Hij trekt naar Arnhem waar hij Ford dealerschap Rosier & Meijer opricht. door zijn vertrek eindigt ook zijn lidmaatschap van de gemeenteraad van Werkendam.
Twee jaar later trekt hij weer terug naar Friesland, nu naar Leeuwarden, waar hij weer een auto import bedrijf opzet. Later worden daar nog vestigingen in o.a. Den Haag aan toegevoegd.
De familie had in Brabant diverse kentekens op haar naam staan.
De "bus gebouwd bij Rosier" is een Ford (uiteraard) gebouwd voor de A.A.A. (Apeldoorn - Arnhem - Apeldoorn) van de Gebr. Robart in Apeldoorn. Zij begonnen hun lijndienst in september 1925 met 2 van deze bussen (de nrs. 1 en 2). Enkele weken later kwam daar ook Ford-Rosier nummer 3 bij.
Dank voor de aanvulling, Kees. We zetten het erbij.
ik heb 30 jaar bij rosier leeuwarden gewrkt
Heeft het bedrijf in Leeuwarden nog lang bestaan, D. Spoelstra?
Reageer