N-1
B.T.A.M. Vissers
Eindhoven verstrekt 1906
F.W.A.M. Vissers
Eindhoven verstrekt 1914
F.W.A.M. Vissers
Eindhoven vervallen 1945
A.C. Huijbregts
D 241 Zevenbergschen Hoek verstrekt 1945
Aanvullende informatie
Bernardinus Theodorus Antonius Maria Vissers werd geboren op 10 maart 1875 als zoon van Adrianus Simon Cornelis Vissers (1837-????) en Wilhelmina Maria van der Waarden (1844-1912). Hij was het vijfde kind van de in totaal tien van dit echtpaar. In 1901 staat hij te boek als sigarenfabrikant. In 1914 gaat het nummerbewijs N-1 over op zijn twee jaar jongere broer, Ferdinandus Wilhelmus Antonius Maria Vissers (geboren 14 maart 1877). Hij trouwde te Breda met Petronella Wilhelmina Maria Frederika de Rooij uit Den Haag en overleed in 1936 in Teteringen.
Foto 1
Hoe het nummer van Vissers naar Huijbregts ging
Daarover stuurde Rutger Booy een krantenknipsel in uit Het Parool van 26 augustus 1950. Vissers had bij Huijbregts een 98 CC DKW motorfiets gekocht. Maar drie weken later overleed hij en zijn weduwe vroeg Huijbregts de motor weer te verkopen. Die vroeg toen om het nationaliteitsbewijs van de motor, maar mevrouw Vissers bracht het nummerbewijs. “Nee mevrouw," zei mijnheer Huijbrechts, “ik moet het nationaliteitsbewijs hebben". “Ach wat", antwoordde mevrouw Vissers, ”neem de hele bubs maar mee en voor de moeite van de verkoop mag u het nummer N-1 ook hebben". Het kostte een jaar en de nodige moeite, maar toen had hij N-1 op zijn naam staan. Lage nummers waren gewild en na de oorlog bood een zwarthandelaar er 10.000 gulden voor!
Huijbregts heeft het kenteken eerst op een BMW-motor met zijspan gebruikt. Ten tijde van het interview zat het op een Buick uit 1949. Het bijzondere kenteken leidde steeds tot vriendelijke reacties en soms zelfs tot een voorkeursbehandeling.
Bron: Het Parool van 26 augustus 1950 (bron: Delpher)
Foto 2
De heer Huybregts bij een Caltex-benzinepomp met zijn auto, kenteken N-1 (een Buick [aanvulling: model 1947; zie reactie hieronder. Redactie]) in 1955.
Fotograaf: W.L. Stuifbergen. Bron: Nationaal Archief/Collectie Spaarnestad/W. L. Stuifbergen, nr. SFA001010588.
Foto's 3 en 4
Het nummer is vermoedelijk fictief, maar het staat er dan toch maar op. We schrijven 1926. De kleine Harrie Vorselaars, net 4 jaar oud, gefotografeerd op de TWEM (Tilburgsche Wieler- en Motorbaan) op een door zijn vader geconstrueerd motorfietsje. Harrie (overleden eind 2015) herinnerde zich nog tot op hoge leeftijd dat je de baan bereikte via een betonnen tunneltje en dat de motoren daarin voor een hels kabaal zorgden, wat een enorme indruk op hem maakte als klein manneke. Na het poseren voor de fotograaf vroeg vader Jos of Harrie het aandurfde een rondje te rijden en Harrie durfde dat wel, dacht hij. Hij kreeg instructie van vader om voorzichtig onderin te rijden.
Na het starten op het vlakke stuk van de baan stuurde Harrie het machientje echter naar boven, waar het publiek stond te klappen. Op het schuine deel waar de baan een hoek had van meer dan 45 graden begon Harrie met motortje omlaag te schuiven en de mensen hielden hun hart vast, maar hij kwam heelhuids beneden en voltooide zijn ronde onder daverend applaus van het publiek. Het motorblokje is een Duitse GNOM.
Foto's: collectie Ad Vorselaars
Ruud van Bijnen
De man met de Buick is Adrianus (Janus) Huijbregts (1896-1968) garagehouder te Zevenbergschen Hoek. De foto is gemaakt voor zijn garagebedrijf aldaar.
@Hans Huijbregts. Dus misschien hebben we hier niet te maken met de eigenaar van de auto, maar met de pomphouder? Of is Janus later houder geworden van dit nummerbewijs?
Als garagehouder met een kraanwagen was hij vaak betrokken bij het bergen van voertuigen die bij ongelukken beschadigd waren. Een voertuig met dit nummer zou een ongeluk hebben gehad waarna Janus later houder van het nummerbewijs is geworden.
Dus toch de eigenaar. Dank je Hans, dit maakt het duidelijk.
Met vriendelijke groet
@Hans Huijbregts: dhr Janus Huijbrebts is als het goed is ook eigenaar geweest van deze Citroën Traction Avant Cabriolet net na de oorlog. Zie N-88077. Als ik het juist heb begrepen is de auto daarna naar de Fam. Nelemans uit Breda gegaan. Weet u misschien meer te vertellen over deze Traction die sinds 1998 in mijn bezit is? Bij voorbaat dank! aardvanboven@tele2.nl
In De Stem van 15 april 1955 (pagina 9) staat een mooi verhaal over hoe Huijbregts aan zijn kenteken N-1 is gekomen, en hoe het verkeer (vooral in België) ontzag had voor de wagen met dit kenteken. Bron: Krantenbank Zeeland.
De foto van de Buick zal in 1955 genomen zijn maar het is model 1947.
Ik heb een foto uit 1919 van een motor P- 1015. Waarschijnlijk Rotterdam of omgeving.
Mooie duidelijke foto's Merk: Douglas. (met vliegwiel!!!)
Ik wil graag die 2 afbeeldingen op de juiste plaats terecht laten komen.
P-1015 is van A.Gudde uit Venlo. (Villapark 12). Jammer dat Limburg nog geen website als deze heeft
@ H. Mommersteeg. Totdat die Limburgse kentekenwebsite er is denk ik dat de Veteraan Motoren Club en misschien ook de Conam er blij mee zouden kunnen zijn.
Het kenteken van mijn overgootvader was 1460 in 1904 toen hij een bekeuring kreeg voor te snel in het Haagse Bos rijden--boete van het Gerecht 2 weken later van f50. In de auto zaten zijn schoonzoon, die reed, want Opa had een onderbeen verloren in een trein ongeluk in de 1890's. Zijn twee zoontjes zaten achter in met zijn dochter. Deze DeDion-Bouton was zijn 2de auto--een luxere auto dan zijn eerste, die de motor nog in een metalen kist achter de bank had hangen.
Oei! En hoe hard reed hij toen wel? Kenteken 1460 is trouwens geen provinciaal kenteken, maar een landelijk kenteken. Die werden in 1898 ingevoerd en in 1906 vervangen door de provinciale nummerbewijzen. Meer over deze landelijke kentekens is hier te lezen. De Conam heeft er een lijst van op haar website staan. 1460 werd in 1904 uitgegeven aan G. Lensvelt in Vlaardingen, lees ik daar. Vanaf 1906 zal hij mogelijk een Zuid-Hollands nummerbewijs hebben gehad. Daarover hebben wij helaas geen gegevens, maar bij het Nationaal Archief zijn wel lijsten van de Zuid-Hollandse kentekens voorhanden.
Reageer