Geen rijbewijs, wel auto's

Het wagenpark van dr. J.A. Carp uit Helmond

door Arnoud Carp op 27 oktober 2022

Dr. J. A. Carp was mijn opa. Hij was directeur eigenaar van de Carps Garenfabriek te Helmond. Zijn eerste auto was een Martini, die hij overhield uit een faillissement van een klant, vermoedelijk voor de Eerste Wereldoorlog. Omdat hij zelf geen rijbewijs had, verkocht hij deze aan een werknemer, die altijd een auto huurde en bestuurde als er voor de fabriek een auto nodig was. Deze werknemer begon met de Martini een taxibedrijf in Helmond en mijn grootvader was zijn vaste klant.

Vervolgens kocht hij in 1920 vier nieuwe auto’s, twee op zijn eigen naam en twee op naam van de fabriek.

Mijn grootvader liet ook in 1921 aan de Aarle-Rixtelseweg te Helmond de Carp Villa bouwen. En bij deze villa werd een kleinere uitvoering van de villa gebouwd met centraal drie garage deuren en twee kleine woningen aan beide zijkanten, een voor de baas van de tuinlieden en een voor de chauffeur die hij nog niet had. Hij nam een jongen zonder rijbewijs in dienst, die op zijn kosten zijn rijexamen mocht halen. Maar deze verdween zodra hij het rijbewijs had en begon ook een taxibedrijf. De twee auto’s waren een open Cadillac V8 en waarschijnlijk een National (kleine 4 cilinder). Mijn grootvader heeft zelf nooit een rijbewijs gehaald maar zijn zoon Carel Carp studeerde in Delft en heeft de auto wel gereden tot zijn overlijden in 1923.

Mijn grootvader bleef wel interesse houden in aanschaf van een auto want ik heb in mijn bezit een originele Nederlandstalige Mercedes catalogus voor type 230, met in zijn handschrift vragen over de zonnegordijnen in de auto. Hij heeft echter nooit een auto gereden en overleed in 1942.

Zijn dochter Marie Carp heeft voor de oorlog een Wanderer auto gekocht, die dankzij een NSB familielid die als boswachter het autogebruik kon rechtvaardigen de oorlog heeft overleefd. Ik herinner me deze auto als kind nog wel gezien te hebben. Een cabriolet die nog steeds een waterdicht dak had, maar banden die om de haverklap lek werden. Mijn tante had heidegronden gekocht in de Strabrechtse heide uit natuurbehoud en gebruikte de auto om haar terrein te bezoeken. Na de Wanderer kocht zij een Austin A60 cabriolet. (geel met zwart dak), vermoedelijk ca. 1954.

Aanvulling

J.A. Carp’s Garenfabriek koopt in 1927 ook een Jumbo Model 1 bakwagen. Die Jumbo is nog zonder kenteken maar keurig gewassen gefotografeerd voor het pand Carp aan de Kanaaldijk in Helmond; al is de wagenwasser wel vergeten de wielen en banden van modder te ontdoen.

In 1927 kreeg het bedrijf N.V. J.A. Carps Garenfabrieken de kentekens N-19180 en N-19181 toegewezen.

Jumbo (bron: archief Lambert van der Meulen)
Jumbo (bron: archief Lambert van der Meulen)

Jumbo trucks worden vanaf 1927 gebouwd door de NV Jumbo Motor Company (JMC) in Mierlo-Hout. JMC wordt opgericht door Mathij van der Meulen en zijn zwager, bierbrouwer Pieter Swinkels. De eerste jaren bouwt Jumbo vrachtwagens met die naam, vanaf medio jaren dertig specialiseert het bedrijf zich verder in het bouwen van maatwerk aanhangers en opleggers.

Bron: Paul Vlemmings, Piet, Monique en Lambert van der Meulen, Een familie van ondernemers: Jos L. van der Meulen-Ansems en volgende generaties, Eindhoven 2021

Paul Vlemmings

Door bezoekers

Reageer