Autoschaarste in Waalwijk
Wie rijdt met welke auto?
In 1944-1946 was in het bevrijde deel van Nederland het Militair Gezag (MG) actief. De taak waarvoor het Militair Gezag in bevrijd Nederland gesteld werd, was drieledig. In de eerste plaats was het Militair Gezag handhaver van de openbare rust en orde. Verder was het belast met het onderhouden van de verbindingen tussen de Nederlandse civiele organen en de geallieerde legerautoriteiten. Ten slotte fungeerde het als voorpost van de Nederlandse regering.
Omdat vervoermiddelen schaars waren werden er veel auto's gevorderd. Niet alleen voor het MG zelf en de Binnenlandse Strijdkrachten, ook anderen deden een beroep op de organisatie om een auto ter beschikking gesteld te krijgen.
Op 28 februari 1945 stuurt de plaatsvervangende administrateur van Adviesbureau Waalwijks Herstel een brief aan majoor C. Thomas van het Districts Militaire Commissariaat in Den Bosch over het gebruik van auto's door het adviesbureau zelf, maar ook door de Vakgroep Schoenindustrie. Waalwijks Herstel maakt gebruik van een taxi van Van Dommelen, waarvoor de gemeente een rijvergunning heeft. Van Dommelen heeft in 1945 zes kentekens.
De Vakgroep Schoenindustrie maakt gebruik van de auto van C. Pullens (N-32338), voorzitter van de Federatie van Schoenfabrikanten, "terwijl de samenwerkende nevenindustrieën gebruik maken van den auto van de heer Wildeman, Stationsstraat, Waalwijk. Wildeman heeft in 1945 drie kentekens.
Bron: Brabants Historisch Informatie Centrum, toegangsnummer 127 Militair Gezag in Noord-Brabant, 1944 - 1946, inv. nr. 471, scan 315
Reageer