N-146

Uitgegeven in 1906

A.P.F.J. Otten

Havermarkt 25a Breda verstrekt 1906

A.T.J.P. Otten

Breda vervallen 1948

P.W.A.M. Otten

Rijkesluisstraat D 361 Oirschot verstrekt 1948

Aanvullende informatie

Foto 1

De firma Otten bouwde naar verluidt een twaalftal motorfietsen, waarvan er nog verschillende bestaan. Deze machine is het laatste model van Otten uit rond 1913 en heeft een Duits Fafnir motorblok.

Ruud van Bijnen

Foto 2

Otten (foto: P. Otten)
Otten (foto: P. Otten)

De motor met kenteken N-146 is in ons familiebezit. Deze motor wil ik weer draaiend maken en zoveel mogelijk origineel houden. Advies m.b.t. waar banden te kopen en advies m.b.t. brandstof en olie zijn welkom.

De foto hiernaast is ook een Otten, maar dan nog ouder en hij heeft een ander kenteken gehad. Het motorblok van deze machine is door Otten zelf gegoten.

Piet Otten

Door bezoekers

Het beeld van deze schoonheid maakt dit los: de vader van onze huisarts Hillen in Vught, die ook huisarts was, schafte in 1905 bij Klaas Baving in Deventer (toch, of was het Hengelo) een Succes motorfiets aan, met eveneens een Fafnir blok, 3 pk. En als extra optie een Bosch ontsteking. Over deze fiets - in Oisterwijks bezit - en de pracht geschiedenis heb ik 'ns een artikel gepubliceerd.

@Robert Mens. Kunnen we dat artikel nog ergens vinden? In welk tijdschrift of boek is het gepubliceerd?
Met vriendelijke groet

Piet Otten had een rijwielhandel in de Rijkesluisstraat in Oirschot. Hij reed trots rond met "het oudste nummer in Oirschot". Dat had hij overgenomen van zijn familie in Breda...

En daar had hij gelijk in Ad, al speelde hij dan wel een beetje vals, want hij kreeg het pas in 1948. Het 'echte' oudste Oirschotse nummer is volgens mij N-443, in 1906 uitgegeven aan C.C. Vogel uit Oirschot.

Juist. En die Cornelis Vogel was de man die met mijn opa in 1914 met de motor naar Parijs reed. Zie het verslag bij N-443.

@ Ad van Zelst. En zo is het cirkeltje weer rond! Dank voor de aanvulling.

Reageer