Na de Duitse inval

Vermiste voertuigen in 1940

door Paul Huismans op 6 december 2017
De Chevrolet van Van Ginneken was een van de vermiste auto's (collectie Hoedelmans)
De Chevrolet van Van Ginneken was een van de vermiste auto's (collectie Hoedelmans)

Tijdens de Duitse inval werden diverse motorvoertuigen gevorderd. Door de Duitsers, maar evengoed door Nederlandse, Belgische en Franse militairen. Als het goed was, kreeg je in zo’n geval een vorderingsbewijs, maar dat liep in die chaotische dagen niet altijd goed. Had je een vorderingsbewijs, dan kon er meestal wel een vergoeding voor de auto of de motor worden geclaimd. Was je vorderingsbewijs niet helemaal in orde, of had je er zelfs geen, dan werd dat een stuk ingewikkelder. En was je voertuig onherstelbaar beschadigd of zelfs vernietigd, dan viel dat onder oorlogsschade en werd dat weer via een andere procedure geregeld.

Of het nu door vordering of anderszins was: toen de verwarring van de inval voorbij was waren er honderden voertuigen verdwenen. Van juni tot september 1940 publiceerde de ANWB in De Kampioen in totaal 14 lijsten van vermiste voertuigen. Daarop staan in totaal 834 vermiste Nederlandse voertuigen (inclusief een paar aanhangers). Als je daar de dubbele inschrijvingen uit haalt, blijven er 822 over. Niet altijd was het kenteken bekend: in 47 gevallen ontbreekt dat.

Maken we een rangorde naar provincie, dan blijkt dat in de drie zuidelijke provincies de meeste voertuigen werden vermist:

  • Noord-Brabant: 207
  • Zeeland: 175
  • Limburg: 120
  • Zuid-Holland: 111
  • Gelderland: 81
  • Noord-Holland: 31
  • Utrecht: 24
  • Overijssel: 8
  • Groningen: 7
  • Friesland: 5
  • Drenthe: 2
  • Rijksnummers: 2
Ook de N-28380 van Ketelaars staat in de lijst (collectie West-Brabants Archief)
Ook de N-28380 van Ketelaars staat in de lijst (collectie West-Brabants Archief)

Dat er vooral in Zuid-Nederland auto’s werden vermist is logisch, omdat de vluchtbeweging van de Nederlandse en geallieerde militairen zuidwaarts ging. Vooral in Zeeland was men de klos: daar werden weliswaar “slechts” 175 voertuigen meegenomen, maar relatief is dat veel meer dan in Brabant. In Zeeland waren tegen 1940 ongeveer 16.000 nummerbewijzen uitgegeven, terwijl men in Brabant dat jaar met bijna 57.000 kentekens begon.

Of er ook nog auto’s en motoren bij de rechtmatige eigenaren terecht zijn gekomen? Wij weten het niet, maar zijn wel heel benieuwd.

Klik hier voor een overzicht van Brabantse kentekens in deze lijsten.

Bronnen

Gegevens: De Kampioen, 22 juni, 6 en 20 juli, 3, 17 en 31 augustus, 14 en 28 september 1940

Foto Chevrolet: collectie Hoedelmans

Foto N-28380: collectie West-Brabants Archief, fotonummer RVER073 (detail)

Kentekens bij dit verhaal

N-13894N-28380

Door bezoekers

Reageer