Mag de bus terug?
Bus van De Maaskant is nodig voor de wederopbouw
In 1944-1946 was in het bevrijde deel van Nederland het Militair Gezag (MG) actief. De taak waarvoor het Militair Gezag in bevrijd Nederland gesteld werd, was drieledig. In de eerste plaats was het Militair Gezag handhaver van de openbare rust en orde. Verder was het belast met het onderhouden van de verbindingen tussen de Nederlandse civiele organen en de geallieerde legerautoriteiten. Ten slotte fungeerde het als voorpost van de Nederlandse regering.
Omdat vervoermiddelen schaars waren werden er veel auto's en motoren gevorderd. Niet alleen voor het MG zelf en de Binnenlandse Strijdkrachten, ook anderen deden een beroep op de organisatie om een auto ter beschikking gesteld te krijgen.
Ook een van de bussen van J. Smits uit Lith, oprichter van Autodienst De Maaskant, is na de bevrijding van het zuiden van Nederland in opdracht van het Centraal Transport Bureau ingezet in Heerlen. Maar de bus is ook nodig voor het vervoer van werklieden voor de wederopbouw van Geffen en Nuland, schrijft de Districts Militaire Commissaris in Oss op 29 maart 1945 aan de transportofficier van de Provinciale Militaire Commissaris. Kan Smits weer de beschikking over zijn bus krijgen? Het antwoord weten we helaas (nog) niet.
J. Smits en zijn busdienst hadden in 1945 samen vijf nummerbewijzen. We weten niet welke bus hier bedoeld is. [aanvulling: Smits had in de oorlog alleen nog een Ford-bus met N-50098; zie reactie hieronder. Redactie].
Bron: Brabants Historisch Informatie Centrum, toegangsnummer 127 Militair Gezag in Noord-Brabant, 1944 - 1946, inv. nr. 519, scan 220
Smits had in de oorlog nog maar 1 bus en dat was Ford N-50098.
Reageer