Eigen vervoerders in bevrijd gebied
Lijstje van de Rijksverkeersinspectie district Miil, 16 november 1944
In 1944-1946 was in het bevrijde deel van Nederland het Militair Gezag (MG) actief. De taak waarvoor het Militair Gezag in bevrijd Nederland gesteld werd, was drieledig. In de eerste plaats was het Militair Gezag handhaver van de openbare rust en orde. Verder was het belast met het onderhouden van de verbindingen tussen de Nederlandse civiele organen en de geallieerde legerautoriteiten. Ten slotte fungeerde het als voorpost van de Nederlandse regering.
Omdat vervoermiddelen schaars waren werden er veel auto's en motoren gevorderd. Niet alleen voor het MG zelf en de Binnenlandse Strijdkrachten, ook anderen deden een beroep op de organisatie om een auto ter beschikking gesteld te krijgen.
Op 16 november 1944 maakt de Rijksverkeersinspectie District Mill een lijst op van eigen vervoerders in de regio. Daarop staan helaas niet de kentekens van hun auto's, maar wel het nummer van hun rijvergunning, de merken en het bouwjaar, de staat van onderhoud en of er autobanden nodig zijn:
- W. Hendrix, Boxmeer, Chevrolet 1939
- W. Hendrix, Boxmeer, Opel 1939
- N. v.d. Hoek, Cuijk, Ford 1935
- NV Lacto, Cuijk, Diamond 1936
- A. Bens, Beers, Chevrolet 1939
- J. Verbruggen, Mill, Chevrolet 1931
- W. v.d. HHeuvel, Grave, Chevrolet 1931
- H. Boon, Grave, Chevrolet 1935
Bron: Brabants Historisch Informatie Centrum, toegangsnummer 127 Militair Gezag in Noord-Brabant, 1944 - 1946, inv. nr. 519, scan 466
Vrijwel zeker zijn 7 van de 8 bovenstaande auto's klanten van Garage Jetten uit Boxmeer,
De Opel van W.Hendrix was de nieuwe Opel , toen "Super Six" , demonstratie wagen van ons bedrijf. Om vordering door de Duitsers tijdens de oorlog te voorkomen heeft Piet Jetten de auto voor onbepaalde tijd uitgeleend aan W.Hendrix welke in de voedsel keten actief was en gevrijwaard voor vordering.
Na de oorlog kreeg Jetten zijn demo auto terug van Wim Hendrix. In 1947 werd zijn dochter Ford dealer in Boxmeer.......
Dat is een slimme manier geweest om aan vordering te ontkomen, Dries. Prachtig verhaal!
Reageer