Gevaarlijke start

Gewond geraakt bij het aanzwengelen

door JP de Jong op 8 juni 2022
Bron: Eindhovensch Dagblad, 3 mrt. 1923
Bron: Eindhovensch Dagblad, 3 mrt. 1923

Dat het aanzwengelen van de automotor geen ongevaarlijk klusje was, bewijst de grote hoeveelheid aan gebroken polsen van onfortuinlijke automobilisten.

Bron: De Zuid-Willemsvaart, 20 apr. 1926
Bron: De Zuid-Willemsvaart, 20 apr. 1926

Bij het aanslaan van de motor kon de zwengel blijkbaar gevaarlijk terugslaan, waardoor lichamelijk letsel op de loer lag.

Een kleine greep uit de dagbladen: het overkwam correspondent Theodorus Johannes van Hooff (N-5936) in 1923, taxi-ondernemer Marinus Adrianus van Balkom (N-7979) in 1926 en taxi-ondernemer Johannes Welbers (N-20466) in 1939.

Bron: Nieuwe Venlosche Courant, 3 nov. 1939
Bron: Nieuwe Venlosche Courant, 3 nov. 1939

Bronnen
Eindhovensch Dagblad van 13 maart 1923
De Zuid-Willemsvaart van 20 april 1926
Nieuwe Venlosche Courant van 3 november 1939

Kentekens bij dit verhaal

N-5936N-7979N-20466

Door bezoekers

In de jaren '50 leerde ik nog van mijn vader dat je de slinger op een bepaalde manier vast moest houden, zodat die niet werd weggeslagen door de slinger.
Jaren '50? In 1912 was Cadillac de eerste auto die met een elektrische startmotor werd uitgerust, waarna al snel alle auto's die kregen. Maar er werd voor de zekerheid altijd een slinger bijgeleverd voor het geval de accu leeg was. De Citroën 2CV en veel Engelse auto's (tja, die Lucas startmotoren...) hebben hem nog heel lang als standaardonderdeel gehad.

Er bestonden in die tijd al wel veiligheidsslingers, maar die werden blijkbaar niet standaard meegeleverd bij de automobielen. Dit soort slinger kan niet meedraaien als de motor aanslaat door een inwendig ratelmechanisme.

Reageer