Eerlijk duurt het langst
Pleidooi voor een goede vaderlander
In 1944-1946 was in het bevrijde deel van Nederland het Militair Gezag (MG) actief. De taak waarvoor het Militair Gezag in bevrijd Nederland gesteld werd, was drieledig. In de eerste plaats was het Militair Gezag handhaver van de openbare rust en orde. Verder was het belast met het onderhouden van de verbindingen tussen de Nederlandse civiele organen en de geallieerde legerautoriteiten. Ten slotte fungeerde het als voorpost van de Nederlandse regering.
Omdat vervoermiddelen schaars waren werden er veel auto's gevorderd. Niet alleen voor het MG zelf en de Binnenlandse Strijdkrachten, ook anderen deden een beroep op de organisatie om een auto ter beschikking gesteld te krijgen.
Boekandelaar Leo Sikkers - 'Sikkens' zegt het document, maar die woont er geen in Drunen - was tijdens de bezetting een goede vaderlander. Niettemin moest hij toezien hoe zijn auto werd gevorderd, terwijl anderen, die met de Duitsers hadden geheuld, het Militair Gezag een rad voor ogen hadden gedraaid: hun voertuigen werden niet gevorderd. Dat schrijft de Opperwachtmeester Administrateur van het Bureau Zuivering in een notitie over gesprekken op 10 mei 1945. Of het geholpen heeft weten we niet: de Chevrolet van Sikkers staat op een ongedateerde lijst van auto's die aan de staf van het M.G. in Breda zijn afgeleverd.
Bron: Brabants Historisch Informatie Centrum, toegangsnummer 127 Militair Gezag in Noord-Brabant, 1944 - 1946, inv. nr. 471, scans 345 en 591
De Buick van Loke Marggraff staat ook op de lijst, N-920 of N-1030
Klopt, JP de Jong. Er zijn meer kentekens te herleiden naar deze lijst. We verwerken ze echter in kleine porties en daarbij zoeken we steeds (groepen van) kentekens bij elkaar. Vandaar dat Marggraff er nog niet op staat.
Uit verhalen heb ik begrepen dat de Chevrolet van mijn opa Leo Sikkers na de oorlog teruggevonden werd in de buurt van Breda. Ze hebben hem naar huis gehaald maar hij was niet meer te redden. Toch heeft ie nog een tijdje gereden door mensen van het woonwagenkamp. Ik zal het verhaal nog natrekken bij de nog levende zoon Sjef Sikkers
We zijn benieuwd of dat verhaal blijkt te kloppen, Boelen. Ze wisten wel veel auto's op de weg te houden, hé? Ook als die in erbarmelijke staat waren.
Reageer