De kleinste auto komt uit Boxmeer
Zelf een echte auto hebben, welk kind droomt daar nu niet van? Garagehouder Leo Renkens maakt in de jaren dertig van de vorige eeuw een prachtexemplaar. Die is zo bijzonder dat er een Polygoonfilmpje van werd gemaakt. Via het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid kun je zien hoe mooi deze wagen eruit zag.
De eerste trapauto’s komen aan in het begin van de twintigste eeuw op de markt en zijn aanvankelijk bestemd voor volwassenen. Vanaf de jaren twintig en dertig stappen steeds meer kinderen achter het stuur. Dat zijn doorgaans jongens uit gegoede milieu’s want de karretjes zijn behoorlijk prijzig. Of je moet een handig en technisch iemand in de familie hebben, zoals Leo Renkens uit Boxmeer. Zelf heeft Leo een smederij en motorhandel Renkens en dat is aan de auto die hij maakt, terug te zien. Het is niet eens een trapauto, er zit zelfs een 1 PK motor in.
Bron: Panorama Vaderland, 1939Bijna nét een echte auto
Het is bijna nét een echte auto, alleen het formaat wijkt af. Wie er in het filmpje in de auto stappen, hoe lang Leo aan het voertuig heeft gewerkt: we weten het allemaal niet. Leo is in 2000 overleden, weten we van familielid Ronald Renkens – die óók in de autobranche zit – maar dan in Overloon. Zijn vader was een neef van Leo.
De beelden van het autootje dateren uit 1938; de wagen zelf werd waarschijnlijk een paar jaar eerder gemaakt. Te zien is hoe personeel van de garage het voertuig naar binnendraagt en het geavanceerde mechanisme toont. Daarna stappen enkele kinderen in de auto - de jongen houdt galant het portier open - en rijden weg. Een verbaasde voetganger stapt opzij voor de verraderlijk echt lijkende auto. De jongen achter het stuur moet zich de koning te rijk hebben gevoeld.
Bron: Open Beelden (Publiek Domein). Klik op de foto om het filmpje te zienAanvulling
Het autootje haalde zelfs in toenmalig Nederlands Indië de krant. In de Sumatra Post van 9 januari 1939 staat deze foto.
Van 1974 tot 1981 heb ik bij Garagebedrijf leo Renkens gewerkt . het autootje is door de vader van Leo Renkens gemaakt De leo R enkens die in 2000 is overleden is de zoon van de maker van het autootje.
@ Wiel Vloet. Hartelijk dank voor deze correctie. weet u ook wanneer Leo Renkens (de bouwer van de auto) is overleden?
Met vriendelijke groet
@ Erik. Misschien kun je het proberen via de Ronald Renkens die in het stuk wordt genoemd. Vermoedelijk is dit zijn bedrijf: https://www.renkensonderdelen.nl/nl/
mijn vader kocht met zijn vriend in 1921 een auto in het zuiden , maar waar? Daarvoor moesten zij met de trein vanuit Leusden en met de pont verder. nu tref ik een felicitatie kaartje aan i.v.m. de ondertrouw van mijn vader in maart 1925 van LEO RENKENS,
AUTOMOBIELEN, MOTOREN EN MACHINERIEEN - REPARATIE-INRICHTING.
zou het Fortje van Leo gekocht zijn?? met vriendelijke groet, Evert Ipenburg.
Leo Renkens (zoon van de bouwer van de auto) is mijn oom. Hij was getrouwd met Elly Renkens-Peeters (zij is een zus van mijn vader). Elly is nog in leven en woont in Helmond. Ik ken(de) Leo en Elly goed en heb de historie van hun Fiat-garage van zeer nabij meegemaakt.
Wat leuk om te horen, Rob. Hebben zij die garage lang gehad? En heeft hij nog meer kleine auto's gebouwd, of is het bij dit ene exemplaar gebleven?
De garage is opgericht door de vader van Leo in 1923. Ik denk dat hij niet meer kleine auto's heeft gebouwd. Het Polygoonjournaal heeft van de kleine auto in 1938 of 1939 opnames van gemaakt bij de garage in Boxmeer.
De garage is later overgenomen door mijn (peet)oom Leo en zijn broer en heeft bestaan tot halverwege de jaren negentig. Daarna is de garage verhuurd en later verkocht. Leo was Fiat dealer en een echte vakman. De vader van Leo is overleden (ik dacht in 1968).
Nadat Leo was gestopt met de garage heeft hij vele oldtimers gerestaureerd (o.a. Fiat 500 en Fiat 128) totdat hij geheel onverwacht overleed op 22-09-2000. Op de foto van de website zijn enkele van zijn oldtimers te zien waaronder een Fiat 130, een Fiat 850 en een Fiat 850 Spider.
Elly, de vrouw van Leo, is in 2005 verhuisd naar Helmond. De garage en het woonhuis + Leo's showroom bestaan nog (maar zijn de laatste jaren niet meer bewoond en ernstig in verval geraakt). Leo zou het leuk gevonden hebben en trots zijn als hij zou weten dat er anno nu nog mensen zijn die in zijn 'levenswerk' geïnteresseerd zijn.
Als er mensen zijn die anekdotes over Leo of de garage kennen, of hem persoonlijk gekend hebben, zou ik dat graag horen. Elly (86 jaar inmiddels) vindt het erg fijn om herinneringen uit die tijd op te kunnen halen.
Dank voor de uitgebreide informatie, Rob. De link naar het Polygoonjournaal over het autootje zit hierboven in het verhaal.
Wat mooi om te lezen, Rob. Wist je dat een van de auto’s die Leo in 1969 leverde, nu nog bestaat? Het gaat om een erg zeldzame Autobianchi Primula. Ik heb er zes jaar geleden een paar uurtjes mee gestuurd. Fantastische ervaring!
Wat leuk. Die is inderdaad zeldzaam. Een auto die Leo ook had was een mooie Fiat Ritmo 130 TC Abarth.
Hallo Rob,
Wat een verrassing dat ik dit allemaal tegenkom op het internet. Van tijd tot tijd denk ik aan Elly, waar zou ze gebleven zijn? Lukt het me om contact te maken? Hoe is het met haar? Ieder jaar op 4 februari denk ik even aan haar, want da's haar verjaardag. Ben ik nooit vergeten!! Rob, ik ken je volgens mij nog toen je heel klein was. Ik werkte op het kantoor in de garage. Heb daar een jaar of 8 gewerkt denk ik. Totdat de oliecrisis er was, en toen ben ik ontslagen. We hebben altijd contact gehouden. De laatste keer, ik denk ergens in 2013/2014. En daarna zijn we elkaar uit het oog verloren. Maar wat leuk om dit allemaal te lezen!!!! Natuurlijk als het mogelijk is, hoor ik graag!!!!
@ Ans en Rob. Als jullie willen kunnen we jullie buiten de website om met elkaar in contact brengen. Vermeld liever geen contactgegevens in de reacties op de website. Diev kunnen dan immers ook worden misbruikt.
Reageer