De motor van mijn oom
Dit verhaal gaat niet over de auto van mijn opa, maar over de motor van mijn oudoom Jan. Ik heb hem - Jan van der Loo (1886-1956) - niet zelf gekend, maar hij heeft een zeker voor die tijd afwisselend leven gehad. Hij werd geboren in Biezenmortel waar zijn vader, die kort smid was geweest, een boerenbedrijf had in de buurtschap “het Hooghout”.
Jan was pedo-homoseksueel, wat zijn leven voor een groot gedeelte bepaald heeft en wat moeilijk was, niet alleen voor hemzelf, maar ook voor zijn moeder. Zijn moeder wilde hem helpen door hem ergens onder te brengen waar hij gelukkig was. Jan besloot om kloosterling te worden en trad in als broeder bij de Witte Paters.
Hij ging naar Algiers, maar vond het daar niet en trad weer uit. Hij vertrok naar Parijs, maar kon toen niet meer terug naar Nederland, omdat alles geblokkeerd was door de loopgraven. De Eerste Wereldoorlog was uitgebroken. In Parijs was veel vraag naar technici en Jan had technische aanleg en werd automonteur.
Na de oorlog keerde hij terug in Udenhout en werd vennoot in de smederij die zijn vader Cornelus voor hem en zijn broer Willem (1898-1973) had overgenomen van smid Janus Kruissen, die geen opvolger had. De kennis die Jan in Parijs had opgedaan, konden de broers goed gebruiken, omdat ze zelf net een auto hadden en ook daarin verder wilden. De samenwerking was een kort leven beschoren: de vrouw van Willem, Sjo Weijtmans (1900-1976), met wie hij in 1925 was getrouwd, was niet gecharmeerd van Jans geaardheid.
Jan vertrok naar St.-Michielsgestel en later naar Vught waar hij een electriciteitsbedrijf annex fietsenzaak begon. Hij verkocht incidenteel een auto en gaf ook autorijles. Zo gaf hij rijles aan zijn achternicht Dieneke Habraken, de eerste vrouw achter het stuur in Berkel-Enschot. Op de foto oom Jan met zijn motor met kenteken N-19550. Op de achterkant staat Onderweg naar Beauraing. Omdat hij de Franse taal beheerste, gingen hij, mijn opa Willem en hun vriend, de Udenhoutse aannemer Jan Brekelmans, wel eens een paar dagen erop uit richting Frankrijk. Later vond zijn moeder nog een vrouw voor ome Jan, namelijk de Haarense Jo Frederiks.
Jans motor is een B.S.A. uit rond 1924.
Dank je wel Ruud, bij het kenteken N-19550 hebben we het erbij gezet.
Met vriendelijke groet
Reageer