N-526
F.P.J. Leloup
Helmond verstrekt 1906
Aanvullende informatie
Foto 1
Jules Leloup, [aanvulling: zoon van de] bouwer van de huizen in dit laantje in Helmond dat ook wel het Louplaantje werd genoemd maar officeel Laan Vredelust heet, achter het stuur van zijn auto, 1915-1925. Bron: Regionaal Historisch Centrum Eindhoven, fotonr. 103935. (Met dank aan Jan Melssen).
Foto's 2 en 3
Dit kenteken zat rond 1920 ook op de Simplex motorfiets van Jules Leloup.
De derde foto geeft de auto met dit kenteken (zichtbaar op de eerste foto) veel beter weer dan de foto uit het Regionaal Historisch Centrum Eindhoven. Het gaat om een Sizaire-Naudin.
Fons Alkemade
Foto 4
De auto van Emiel Leloup [aanvullen: een Tsjechische Skoda 1101; zie reactie hieronder. Redactie] voor hotel Brox te Lieshout. Hij staat er zelf ook op, blij met z’n auto want het is na de oorlog, 1945 -1946.
M. Koekenbier-Brokx
Foto's 5 en 6
in de werkplaats van Jos L. van der Meulen aan de Kerkstraat in Helmond. Geheel rechts staat Jules Leloup, waarschijnlijk bij zijn eigen Simplex (N-526, al is het nummer niet te zien op de foto). Links staan drie auto's van het merk Royal Star, met alle drie het kenteken N-333. Dat stond op naam van Jos L. van der Meulen. Hij is de tweede man van links, links van hem staat zijn zoon Mathij. De Charron uit 1913 van A. van Thiel (N-1185) staat bij de takel. Ook achterin de werkplaats staat een Simplex, van het bouwjaar 1912 of 1913.
Bron: familie Leloup, uit: Paul Vlemmings, Piet, Monique en Lambert van der Meulen, Een familie van ondernemers : Jos L. van der Meulen-Ansems en volgende generaties, Eindhoven 2021
Irma Ramselaar-v.d. Meulen
Deze auto is een Franse Sizaire-Naudin van circa 1910. Het kenteken zat ook op een Simplex motorfiets waarvan een foto, met een trotse Leloup, bewaard is gebleven.
Jules Leloup, mijn grootvader, was niet de bouwer van Laan Vredelust, maar zijn vader. Jules werd geboren in 1890, terwijl deze straat, in de volksmond de "Loupelaan" genoemd, gebouwd werd van 1889-1890. Hij was ook niet rijk geworden met de bouw van goedkope arbeiderswoningen, zoals Henk Roosenboom in het Helmond boek schrijft. Het geld voor zijn auto's kwam uit Boxtel van zijn echtgenote, Maria Gertruda van Heessel. Eind 1918 werd hij enig erfgenaam van Van Heessel die in Boxtel een aannemersbedrijf en Hotel de Kei bezaten.
Door de Spaanse griep stierven in dat jaar de vader en de broer van Maria.
Ik wil graag weten of Hotel de Kei nog bestaat? Ik ben een kleindochter van Maria van Heessel uit Boxtel!
@ Juliette Bezemer. Van mijn collega kreeg ik het volgende antwoord: "Nee, hotel de Kei bestaat niet meer. (...) In 1668 werd aan de Markt in Boxtel herberg Het Fortuin gebouwd. De herberg was de aanlegplaats van postkoetsen en diligences tussen ’s-Hertogenbosch en Eindhoven. Er was een stalling voor 24 paarden.
De herberg bleef in de loop der eeuwen een belangrijke rol in Boxtel vervullen. Er werd rechtgesproken en er vonden openbare verkopingen en plaatselijke toneelopvoeringen plaats.
Begin 20e eeuw was Toon van Heessel eigenaar, hij was van beroep keilegger en werd door de klanten de Kei genoemd. De naam van Het Fortuin veranderde daarmee in De Kei. In 1919 neemt J. van Heessel De Kei over van zijn moeder. In die tijd heet het nog ‘Café restaurant hotel De Kei voorheen Fortuin’. Na enkele wisselingen in de uitbaters was Jan Ketelaars vanaf 1953 de laatste tapper in De Kei.
De gemeente Boxtel had grootse plannen met de Markt en in 1971 wordt het historische pand, tot groot verdriet van veel Boxtelaren, afgebroken. Vervolgens keek Boxtel nog 15 jaar tegen het ‘Gat in de Markt’ aan, voordat hier nieuwbouw plaatvond."
Foto 4 toont een Tsjechische Skoda 1101, een van de eerste personenauto's die na de tweede wereldoorlog in Nederland konden worden geleverd.
Bedankt, Ad. We hebben het erbij gezet.
Reageer