N-46158
Gemeente Brandweer
Breda verstrekt 1936
Gemeente Brandweer
Breda vervallen 1942
Gemeente Brandweer
Roosendaal en Nispen verstrekt 1942
Aanvullende informatie
Dit nummer zat vanaf 1936 op de eerste autospuit van brandweer Breda, een Daimler DC3dF autospuit (voor die tijd reden de Bredase brandweerwagens zonder kenteken). Deze werd in 1942 verkocht aan brandweer Roosendaal nadat Breda een nieuwere autospuit in dienst nam. Ook het nummerbewijs ging over aan de gemeente Roosendaal.
Louis van Telgen
Begin jaren '70 fotografeerde Martin van der Zeeuw de Daimler nog bij een - inmiddels verdwenen - garage in Soesterberg. Daarna is hij vermoedelijk verloren gegaan.
[Met dank aan Martin van der Zeeuw. Redactie]
Foto 1
De brandweerauto (slangenwagen), kenteken N-46158, staat geparkeerd bij de brandweerkazerne aan de Burgerhoutsestraat 19 in Roosendaal, c. 1955.
Bron: collectie West-Brabants Archief, fotonummer K01578
Foto 2
Een foto van de Daimler Benz DC3dF (bouwjaar 1921) in de Roosendaalse periode.
Bron: collectie brandweervoertuigenonline
Met dank aan Jan van Weert voor de tip.
Foto 3
We zien de Daimler ook in actie tijdens brandweer- en luchtbeschermingsoefeningen te Breda in 1939. De foto's zijn beeldjes uit deze documentaire van het Polygoon Weekjournaal.
BRANDWEER- EN LUCHTBESCHERMINGSOEFENINGEN, door Polygoon Hollands Nieuws (producent) / Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid (beheerder), is gelicenseerd onder Public Domain Mark.
De film is ook te zien op Brabant in Beelden
Met dank aan Hans Boomer voor de tip.
Dit kenteken zat sinds 1936 op de eerste autospuit van Roosendaal. Een Daimler autospuit.
De Daimler met kenteken N-46158 dateert van 1921 en dat kenteken is vermoedelijk ook in dat jaar verstrekt. Het was inderdaad de eerste autospuit van Breda, die in 1942 verkocht is naar Roosendaal (en het kenteken behield).
De brandweerauto op de video van vloggers Rick en Richard is een later model. Hij verschilt op veel details van de Daimler. Bovendien ontstond het merk Mercedes-Benz pas in 1926. Niettemin een mooi initiatief om de auto te restaureren.
Aanvullend: op de openingsfoto van 'Helden van Toen' (link in de tekst hierboven) staan beide brandweerauto's naast elkaar. Daarop zijn de verschillen duidelijk te zien.
[Aanvulling: omdat de wagen die gerestaureerd wordt in het verleden kenteken N-46157 droeg is het filmpje 'Helden van Toen' verplaatst naar dat nummer. Redactie]
Bedankt voor de aanvullingen, Martin. Het kenteken N-46158 kan echter onmogelijk in 1921 al zijn gebruikt. Men was toen eenvoudigweg nog niet aan zo'n hoog nummer toe. In 1921 werden de kenteken N-6400 t/m N-7800 uitgegeven. In dat jaar is volgens onze gegevens alleen N-7095 uitgegeven aan de Gemeentelijke Reinigingsdienst Breda. Verder zie ik in onze gegevens geen kentekens die aan de gemeente of brandweer van Breda zijn uitgereikt. Mogelijk is dat nummer (aanvankelijk) voor de oudste Daimler gebruikt. Vanaf 1924 volgen meer nummers voor de gemeente en haar diensten en bedrijven. N-46154 is het eerste kenteken dat specifiek aan de brandweer wordt toegekend, in 1936. Volgens Louis van Telgen (een kenner op dit gebied) reden de brandweerwagens van Breda tot 1936 zonder kenteken. Zie zijn reactie bij het verhaal Bredase brandweer in 1930.
Goed om te weten, Paul, het maakt ook weer het een en ander duidelijk. In 1972 had ik de Daimler (althans wat er van over was) gezien in het midden van het land en er foto's van gemaakt. De auto intrigeerde me en enige jaren geleden besloot ik de historie uit te zoeken. Via - onder meer - de BHIC kreeg ik alles wat ik weten wilde boven water en schreef ik er een artikel over (uiteraard met bronvermelding). Het had voor mij geen toegevoegde waarde om het exacte uitgiftejaar van het kenteken te vermelden, maar ik vind het wel interessant om nu te weten dat (in casu) Bredase brandweerauto's tot 1936 zonder kenteken reden. Weer wat geleerd. Wellicht verklaart dat de emaillen plaatjes met 'Brandweer' die aan de voor- en achterzijde van de Daimler waren gemonteerd (alsof het nog niet duidelijk was :-))
Helaas is de Daimler rond 1972 vrijwel zeker gesloopt. De kans dat hij nog bestaat is uiterst gering.
Misschien is het inderdaad wel een verklaring voor die emaillen plaatjes, Martin. Maar die zie ik ook op foto's van brandweerwagens waar wel een nummerplaat op zit. Zoals de Ford AA met kenteken N-25332 van de Eindhovense brandweer. Dat kewnteken werd trouwens in december 1929 uitgegeven op naam van de Gemeentewerken Eindhoven afd. Reinigingsdienst. In januari 1930 staat het op naam van de brandweer...
Het was maar een vermoeden, Paul. Ik vond die plaatjes wel grappig, omdat je er niet echt omheen kon dat het een brandweerauto was. Het plaatje aan de voorzijde zat er in elk geval nog op toen ik de auto in 1972 fotografeerde.
De Mercedes-Benz welk nu weer terug in Breda is. Reed niet onder nummer N-46158, maar onder N-46157. Het was de tweede autospuit die brandweer Breda aankocht.
Dank voor de info, Louis. Ik had reeds gezien dat de auto's verschilden, maar nu weet ik het kenteken van de tweede auto er ook bij.
Wanneer is die tweede autospuit van Breda in gebruik genomen, Louis?
In dienst 1932, volgens Fons Goos van de brandweer. Hij vertelt dit rond 2.20 in de video van de brandweervloggers. Hij zegt echter ook dat de auto vanaf 1928 op kenteken staat. Maar als Bredase brandweerauto's tot 1936 zonder kenteken reden, zou dat niet kloppen. Ik denk dus dat hij daarmee het huidige kenteken bedoelt en dat het jaar 1928 (datum eerste toelating) door de RDW destijds geschat is. Dat werd vaker gedaan.
Het bouwjaar van deze wagen was 1928, dat is dus de datum die de rdw als richtdatum gebruikte.
Dank voor de toelichting, heren.
Klopt. Ik denk dus dat Fons uitging van het huidige kenteken, NF-88-01. Dat is uitgegeven in 1952 en als bouwjaar staat daar 1928 vermeld. Het kenteken is overigens momenteel (begrijpelijk) geschorst.
Op de inmiddels stilliggende website hetnederlandschekentekenarchief staan twee foto's van de brandweerauto als carnavalswagen én een foto van het kentekenbewijs uit 1952. De auto schijnt ooit in Enkhuizen gestaan te hebben. Op de foto's zie je wel dat hij vreselijk is toegetakeld, maar het is wel de reden dat hij bewaard is gebleven.
Een bewogen geschiedenis dus...
Op de website Bredavandaag.nl staat sinds 13 mei een artikel over de restauratieplannen, die niet voor deze wagen blijken te gelden, maar voor de Mercedes-Benz uit 1928 met kenteken N-46157. Hoe lang die link blijft werken weten we natuurlijk niet...
Met dank aan Hans Boomer voor de tip.
Reageer