N-18854

Uitgegeven in 1927

Rooij Gebr. De

B 20 Dinteloord verstrekt 1927

Aanvullende informatie

Foto's 1 en 2

Drie Chevrolet autobussen van DARVI bij het station in Bergen op Zoom. Links (N-14423) de autobus voor het traject NS-station - Steenbergen, midden (N-11252) de bus voor traject Dinteloord - Steenbergen en rechts (N-18854) die voor het traject NS-station - Vrederust , 1930-1940.

Bron: Stadsarchief Breda, collectie BBA, fotonummer GN19902488

Met dank aan Jan van Weert voor de tip.

Foto's 3 en 4

Chevrolet autobus (rechts op de eerste foto) voor het traject NS-station - Vrederust van Darvi Transport op het Stationsplein te Bergen op Zoom, 1930-1940. Het nummer van de bus in het wagenpark van DARVI is goed te zien op de vierde foto: 10. En daarmee weten we, dat hij in 1927 is gebouwd, een carrosserie in groen-rood van Demmers had en een capaciteit van 15 passagiers.

Foto's: collectie West-Brabants Archief, fotonrs. SSTL013 en RVER045.

Bron gegevens over de bus: collectie Kees van Schenk Brill.

Met dank aan J. Verbiest

Foto 5

Rien van Rooij in een Ford van de firma Darvi.

Bron: Oudedaf.nl

 

Door bezoekers

De busmaatschappij ATO in Utrecht heeft korte tijd in 1939 gebruik gemaakt van een bus van de DARVI, namelijk N-18854, een International / v. Leersum 25-p bus '34. Verder lot van deze bus is onbekend. (Bron: ADV)

@ Bob Eefting. Kees van Schenk Brill heeft meer gegevens over deze International. Hij had wagenparknummer 10 bij DARVI. Hij is gebouwd in 1933 en had motornummer FAB 3-6476 en chassisnr. 6529. De carrosserie van Van Leersum is inderdaad in 1934 gebouwd. De capaciteit was 25 personen. In 1939 is de bus overgedaan aan de ATO. Hij zal daarbij een ander kenteken, op naam van de ATO of zijn eigenaar, hebben gekregen. We zijn benieuwd of er nog eens een foto van deze bus opduikt.

Van deze International sttat een foto (bij aflevering door Van Leersum) in het boek Per ATO en per spoor, van Jan Erik Grunfeld.
De International werd in 1939 wel overgenomen, samen met Opel 15 (Brabants kenteken helaas onbekend), maar bij de ATO niet in dienst gesteld, Vermoedelijk werd hij vrijwel direct door verkocht, maar aan wie is niet bekend.
Maar hij heeft dus bij de ATO geen Utrechts kenteken gekregen.
Dit i.t.t. tot Opel 15, die L-39008 kreeg (parknummer R91). Deze ging in 1930 naar vd Rijdt. Kreeg daar N-59091.

Dank voor de aanvulling, Kees.

Reageer