N-1800
A.J. van Zelst
Oirschot verstrekt 1913
Aanvullende informatie
Foto 1
Nummerbewijs, 1913.
Foto 2
Rijbewijs van Janus van Zelst uit 1906
Foto's 3 t/m 7
In 1914 ondernamen Janus van Zelst en de broers Cornelis en Hugo Vogel een motortocht naar Parijs.
Foto 3: Na een lange dag, waarbij ze verschillende keren met pech stil vallen met hun primitieve motoren, staan ze ‘s avonds op de Maasbrug in Dinant.
Foto 4: Triptiek van de Franse Douane.
Foto 5: Deze foto is genomen bij het dorpje Azy-Bonneil (Marne). Op de motor, een Nederlandse Vulkaan met het kenteken N-1800, Janus van Zelst. Ernaast staat Cornelis Vogel, hij reed ook een Vulkaan, maar met zijspan.
Foto's 6 en 7: 22 juni 1914, bij het binnenrijden van Azy-Bonneil. De tweede foto (kleur) is op dezelfde plaats gemaakt op 18 september 2013. Er is na een eeuw maar weinig veranderd!
Foto 8
In een advertentie uit De Kampioen van 16 oktober 1914: Janus van Zelst biedt na de reis naar Parijs zijn Vulkaan 2 3/4 pk te koop aan. Als nieuw; hij was er immers alleen mee naar Parijs gereden!
Foto's 9 t/m 11
Foto 9: 1927, langs de Maas. Rechts opa Janus van Zelst met de Excelsior N-1800, geheel links zijn compagnon in de meubelfabriek Erven & Co in Oirschot, Jasper Erven. Hij had een Douglas met nummer N-2540. De middelste motor is een Indian Scout. Het nummer is niet leesbaar.
Foto 10: 1927, bij een steengroeve langs de Maas.
Foto 11: uitvergroting van de vorige foto. Links Janus van Zelst met de Excelsior N-1800, daarnaast Jasper Erven met de Douglas N-2540.
Foto 12
Het nummer is slecht te lezen, maar het gaat echt om de N-1800. Mijn vader Harrie van Zelst (rechts) peilt de olie van de Skoda, terwijl zijn vriend Jan Peters ("Jan de Mulder") toekijkt.
Bron: Ad van Zelst
Reageer