Overslaan en naar de inhoud gaan

Legervoertuig?

Wat voor een auto is dit?

door Pierre Gielen op 8 februari 2024

Door bezoekers

Pierre Gielen zei op 12 februari, 2024 - 19:42

Aanvulling: uit archiefonderzoek blijkt dat opa tussen maart 1908 en oktober 1913 (dienstplicht) en tussen augustus 1914 en eind september 1918 (mobilisatie vanwege WO-I) bij het 2e Regiment Infanterie diende in de Willem-I Kazerne in Roermond.

Pierre Gielen zei op 13 februari, 2024 - 10:58

Het mysterie is opgelost, dit model auto staat namelijk al op deze website(!) als 'Padvindersauto': https://deautovanmnopa.nl/verhalen/padvindersauto. Ben benieuwd of ik er nog meer over kan vinden, wie er indertijd mee werd rondgereden, of er indertijd nog meer van deze auto's door het Ministerie van Oorlog zijn aangeschaft en wat het kistje op de treeplank is. Een veldtelefoon?

BHIC Paul Huismans zei op 14 februari, 2024 - 12:59

Is dat dezelfde auto, Pierre? Was hopman Fens jouw opa?

Pierre Gielen zei op 14 februari, 2024 - 21:38

Nee, mijn opa was niet Hopman Fens maar Peter Gielen. De auto's zijn ook net even anders. Zo zit het reservewiel hier iets meer naar voren, maar dat kan want carrosserieën werden indertijd nog op maat gemaakt. Peter zat bij de Infanterie in Venlo (niet Roermond zoals ik eerder dacht) van 1908 t/m 1913 (5 jaar dienstplicht) en van 1914 t/m 1918 (mobilisatie wegens W.O. I). De FN 1950 kwam in 1913 op de markt. Dat zou kunnen betekenen dat de foto rond 1914 of 1915 in de toen splinternieuwe Frederik Hendrik Kazerne in Venlo is gemaakt, maar dat hoeft natuurlijk niet want kenmerk van auto's is dat ze vreselijk mobiel zijn :-). Waar de auto is geregistreerd is ook niet helemaal duidelijk. Het nummerbord is slecht zichtbaar, maar lijkt een H (Zuid-Holland) en dan iets van 180 of zo... Het is in ieder geval niet van de infanterie (M), Limburgs (P) of Brabants (N). Opvallend detail: banden met 3 verschillende soorten profiel. Dit komt mogelijk door de rubberschaarste tijdens de oorlog.

BHIC Paul Huismans zei op 15 februari, 2024 - 14:53

Niet dezelfde auto dus, maar eenzelfde type. Inderdaad is de provincieletter niet goed te lezen. De letter M stond trouwens voor Gelderland. Militaire voertuigen hadden naast de provinciale nummers nog een tweede, militair nummer. In 1939 en begin 1940 zijn voor deze voertuigen de provinciale nummerbewijzen ingetrokken en gold alleen het militaire kenteken nog.

Die verschillende bandenprofielen zijn inderdaad wel bijzonder. Het zal de wegligging niet ten goede zijn gekomen, lijkt me.

Reageer

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.