Bus van Steketee?

door Willem Kruf op 21 augustus 2020
Bron: coll. W. Kruf
Bron: coll. W. Kruf
Detail van foto 1
Detail van foto 1

Op deze prentbriefkaart is met de rode pijl de woning aangegeven van de bekende schrijver A.M. de Jong. Op straat staat of rijdt een auto en daarachter is nog juist een autobus te zien, op de hoek van de Langeweg en de Antwerpsestraatweg staat. Vanaf november 1936 woonde busondernemer Jan Steketee op de Antwerpsestraatweg 444/446. De kans is dus groot dat het een van zijn bussen is. Maar welke?

Jan Steketee gaat in mei 1919 in de Van Dedemdwarsstraat te Bergen op Zoom wonen. Hij komt van elders en is koopman in zakken/zakkenstopper. In april 1923 begint de bouw van 88 woningen op Nieuw-Borgvliet, genaamd de Zeeheldenbuurt en in de volksmond "de Blok". Als eerste bewoner van een betreffende woning in die buurt gaat P. Thorenaar wonen en wel op adres Maarten Trompstraat 39. Hij begint met een stadsdienst. Daarna vertrekt hij naar de Dubbelstraat 62 blijkens kenteken N-17765 van 1927.
Jan Steketee woont blijkens de kentekens N-30932 van 1931 op Nieuw-Borgvliet 49, Bergen op Zoom en N-38922 op het adres Langeweg 49 te Bergen op Zoom. Dit adres behoort tot de voormelde 88 woningen en Jan is de derde bewoner. In 1927 neemt hij de stadsdienst van Thorenaar over.
De vraag is: kenden de twee mannen elkaar al langer of hebben zij elkaar ontmoet toen zij in 1927 dicht bij elkaar woonden??

 

Kentekens bij deze vraag

N-8114N-30932N-38922

Door bezoekers

Pieter Thorenaar is 11 juni 1891 geboren in Wolphaartsdijk. Hij huwt als boerenknecht op 19 november 1912 in Kapelle (Zld). Zijn vrouw overlijdt wonende aan de Kanaalweg te Utrecht op 26 december 1922. Hij hertrouwt op 5 november 1925 in Bergen op Zoom.
Jan Steketee is op 16 augustus 1888 geboren in Yerseke. In 1910 is hij in Stolwijk, in 1912 Rozenburg en in 1915 "s-Gravenzande. Van daar uit gaat hij op 14 mei 1919 naar Bergen op Zoom.
Deze gegevens overziende zou de conclusie kunnen worden getrokken dat de twee elkaar pas in de Zeeheldenbuurt hebben leren kennen.
Mogelijk had Pieter Thorenaar al een autobus(dienst) in Utrecht. Op en rond 20 mei 1921 melden verschillende kranten een ongeluk met de grijzen autobus/auto-omnibus van de heer Thorenaar, die van Vreeswijk op Utrecht rijdt. Negen personen geraken te water. Dan eind maart 1922 meldt de pers dat het faillisement is uitgesproken van P. Thorenaar, autodienstondernemer, Vianen op 24 maart te Tiel. En op 22 november 1922 melden kranten het einde van faillisement.

Pieter Thorenaar was in 1921 gevestigd in Vianen en had toen een autobusdienst Vianen - Jutphaas - Vreeswijk - Utrecht. Hij was toen in het bezit van een Ford T., vermoedelijk met het kenteken L-4473. In 1922 beschikte hij ook over een Opel/
Na zijn faillissement werd diezelfde dienst op 15 april 1922 geopend door Martinus Hagenouw uit Vreeswijk. Het heeft er alle schijn van dat Hagenouw die dienst uit het faillissement heeft gekocht. Hij blijkt later ook in het bezit van de T-Ford van Thorenaar.

Ook in augustus 1914 is de autobus Utrecht - Vreeswijk betrokken bij een ongeval. Dit met een fietser waarbij de zware autobus niet op tijd kon stoppen. Was Thorenaar toen al van Zeeland naar Utrecht getrokken??

Dat was geen bus van Thorenaar, maar van de Utrechtse Goederen en Personen Dienst, die van begin 1913 tot najaar 1915 heeft bestaan en o.m. Utrecht - Vianen - Gorinchem reed met grote 30-persoons bussen.
Thorenaar begon zijn dienst in 1921 (eventueel 1920) en zal rond die tijd naar Vianen zijn verhuisd.

Dag Kees,
bedankt voor de informatie. 1922 was voor Thorenaar een zwart jaar faillissement en echtgenote overleden. Achterblijvend met zes kleine kinderen blijkens een advertentie van de familie van haar kant.

Ook in 1921 had Pieter Thorenaar geen geluk. De Goessche Courant van 6 oktober 1921 (Krantenbank Zeeland) meldt, dat de Utrechtse busondernemer Pieter en zijn gezin onderweg naar zijn geboortedorp Wolphaartsdijk een ongeval met de auto hadden onder Rilland. Zijn vrouw werd vrij ernstig gewond. Ik kan mij dat voorstellen want de in 1916 geopende weg naar Zeeland was niet een veilige weg, Zie deze website "Lees zelf de historie van de Zeeuwse weg in oude krantenartikelen".

Dank voor jer aanvulling, Willem. We hebben linkjes gemaakt van de bronnen die je vermeldt.

Reageer