Aan stukken geschoten
Expediteur Van den Aarsen krijgt vrachtwagen ter beschikking
In 1944-1946 was in het bevrijde deel van Nederland het Militair Gezag (MG) actief. De taak waarvoor het Militair Gezag in bevrijd Nederland gesteld werd, was drieledig. In de eerste plaats was het Militair Gezag handhaver van de openbare rust en orde. Verder was het belast met het onderhouden van de verbindingen tussen de Nederlandse civiele organen en de geallieerde legerautoriteiten. Ten slotte fungeerde het als voorpost van de Nederlandse regering.
Omdat vervoermiddelen schaars waren werden er veel auto's gevorderd. Niet alleen voor het MG zelf en de Binnenlandse Strijdkrachten, ook anderen deden een beroep op de organisatie om een auto ter beschikking gesteld te krijgen.
In het archief van de Districts Militaire Commissaris (DMC) van Bergen op Zoom zit een brief van de Agent van de Autobevrachtingsdienst aan de DMC in Bergen op Zoom van 16 januari 1945. Daaruit blijkt dat M. v.d. Aarsen uit Steenbergen een voertuig toegewezen heeft gekregen. Zijn eigen vrachtwagen is in de zomer van 1944 door vliegtuigen beschoten en zo zwaar beschadigd, dat hij niet meer te repareren is. Hij vervoert voornamelijk melk. Een stukje verderop in het dossier zit een ongedateerde lijst van personen en instanties die voertuigen hebben aangevraagd. Ook daarop staat V.d. Aarsen weer. Op naam van M. van den Aarsen uit Steenbergen zijn in 1945 drie kentekens bekend. Het kenteken van de vernietigde vrachtwagen is niet bekend.
Bron: Brabants Historisch Informatie Centrum, toegangsnummer 127 Militair Gezag in Noord-Brabant, 1944 - 1946, inv.nr. 338 (scan 55 en scan 60)
Aanvullend op de informatie over de in 1944 door oorlogsgeweld beschadigde vrachtwagen van M. van den Aarsen, mijn grootvader, het volgende.
Het expeditiebedrijf van den Aarsen vervoerde in en rond Steenbergen melk van boeren naar de melkfabriek in Wouw. Tevens werden er winkels bevoorraad. Vanaf 1943 werkten zijn jongste zonen, de tweeling Gerard, mijn vader, en Frans, dan 13 jaar oud, mee in het bedrijf. Elke ochtend, zeven dagen per week, moet de tweeling tussen 05.00 en 06.00 uur de vrachtauto, die op een kolengestookte gasgenerator liep, bedrijfsklaar maken. Een langdurig en vuil karwei. Na zich gewassen te hebben vertrokken ze om de boeren, winkels en melkfabriek te bedienen.
Op 22 mei 1944 zijn ze levensmiddelen aan het lossen. bij een winkel in het buurtschap Klutsdorp, tussen Steenbergen en Halsteren. Er komen 4 jagers aanvliegen, aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid Engelse, die plotseling het mitrailleurvuur op hun openen. Naar eigen zeggen van Gerard zijn de jagers 16 keer overgevlogen. De vrachtauto werd volledig doorzeefd. Omdat hij op het moment van de aanval in de winkel was bleef M. van den Aarsen ongedeerd, De tweeling dook onder de vrachtwagen. Frans raakte wonder boven wonder slechts licht gewond maar Gerard werd zwaar geraakt. Zijn linkerbeen en rechterarm werden verbrijzeld en zijn borst en rechteroog zijn getroffen. Het toeval wil dat er in de buurt een Duitse E.H.B.O-post is, waar de gewonden eerste hulp ontvangen. Gerard is in allerijl naar het ziekenhuis in Steenbergen gebracht waar zijn been en arm zijn geamputeerd en zijn borst en oog is geopereerd. Uiteindelijk heeft hij het overleefd en heeft daarna met een arm- en beenprothese moeten leven.
Ten slotte: als er nog iemand aanvullende informatie heeft over de bovenstaand, hou ik me zeer aanbevolen om die te mogen ontvangen.
Dat is een heftig verhaal, Mathieu! Zo'n drama vermoed je niet als je zo'n zinnetje ("De vrachtauto van v.d. Aarsen is in de zomer van 1944 door vliegtuigen in stukken geschoten en was niet meer te repareeren.") leest.
Reageer