Geheimzinnige legertruck

Rien Wols, BHIC

Een foto met een raadsel. In 2009 is deze foto door mevrouw Van Loon uit Vierlingsbeek tijdens een presentatieavond van het BHIC aan ons aangeboden, met het volgende verhaal.

Het zou gaan om de eerste vrachtauto in Vierlingsbeek, een omgebouwde, rechtsgestuurde oude legertruck, met op de foto wellicht zelfs nog een kogelgat in de linker voorruit. Het was in 1946 de bedrijfsauto van stucadoorsbedrijf Van Loon.

Maar volgens de kentekenregistratie is het nummer N-72401 in 1946 uitgegeven aan de heer Mol te Zevenbergen. Wie gaat dit voor ons oplossen? (Foto: BHIC, fotonr. DCVIE-000002).

 

Kenteken bij deze foto

N-72404

Door bezoekers

Dit is de auto van HWJ van Loon uit Vierlingsbeek. Niet uit Zevenbergen afkomstig.
Het is een kwestie van goed kijken. Het laatste cijfer is een 4 en niet een 1.

Dag Wilma,

Je hebt helemaal gelijk! Dank voor je reactie, we zullen de koppeling naar een ander kenteken leggen, en dan is ineens alles helemaal duidelijk.

Vriendelijke groet

Dit is van oorsprong een legertruck van canadees fabrikaat die werden als Chevrolet en als Ford gebouwd en allemaal rechts gestuurd. Uiterlijk waren ze vrijwel gelijk maar technisch waren ze puur Chevrolet of Ford. In dit geval gaat het om een Ford, te herkennen aan het raster van de radiateur dat bij dit merk horizontaal/verticaal gevlochten is waar het bij Chevrolet diagonaal was. Verder staal bij Ford de naam in het plaatwerk geperst onder de linker koplamp. Gezien de korte wielbasis is dit een 15 hundredweight. (±¾ton)

Bij mijn weten werd dit model truck in de volksmond "Pekinees' genoemd, omdat de korte neus leek op die van het bekende hondje.

Betreft hier een Ford F15A.

Inderdaad een Chevrolet met de sterke Stove bolt six zes cylinder met kopkleppen uit de personenwagenwereld. De auto's werden achtergelaten omdat de transportkosten per schip terug te hoog lagen en neergezet in zwaar bewaakte kavels. Opkopers waren handelaren die grof geld verdienden, dikwijls o.w.-ers die de geldzuiveringen ontlopen waren met "smoezen als ik moest voor de Duitsers werken gedwongen "of geld naar Zwitserland sluisden en dat na januari 1946 sporadisch opnamen om deze auto's te kopen en verkopen.
Van Loons auto is net ongebouwd maar meestal verdwenen militaire zaken voor burger laadbakken en ladingsopbouw gesloten zoals bij van Gend &Loos en de Spar etc. Er werden ook autobusjes van gemaakt.
Midden jaren zestig ging het beter en de zuiplapjes met geringe top verdwenen naar de sloop, totaal op, nieuwe bedrijfswagen waren efficiënter en men had genoeg van de
oorlog.
De club "Keep them rolling "restaureert ze weer perfect voor menig feest of historische optocht.
Meneer van Loon heeft zich rot gewerkt inzake de wederopbouw en de kalkresten kleven aan de truck.
Als kind zag ik ze veel in Scheveningen voor bevoorradingsservice van de strandtenten en zo en bij schelpenvissers. Ook bij kermisklanten en als kraanwagen ( al dan wel of niet omgebouwd )
Vr.gr.,

Robert van Kesteren, oud docent geschiedenis.

@ Robert van Kesteren. Hartelijk dank voor deze uitvoerige informatie over dit type vrachtwagen. Inderdaad heb ik de voertuigen van 'Keep them rolling' meermaals voorbij zien komen, o.a. bij herdenkingen van operatie Market Garden.

Reageer