Rallyrijder André Kouwenberg
Adrianus Antonius (André) Kouwenberg (Waalwijk 1905-Tilburg 1980) was van de jaren dertig tot de jaren vijftig van de vorige eeuw deelnemer aan tal van binnen- en buitenlandse automobielwedstrijden. Hij werkte als chef-monteur bij Ford-garage Knegtel in Tilburg en werd later zelfstandig garagehouder aldaar aan de Tuinstraat 11-13 (Kouwenberg & v. d. Leest). Zijn achternaam werd in krantenberichten vaak abusievelijk als Couwenberg gespeld.
Rally van Monte Carlo
In 1934 nam André met stadgenoot en vaste teamgenoot wollenstoffenfabrikant Ernest H. M. Mutsaerts en Van Strien in Boekarest deel aan de Rally van Monte Carlo. Gestart in Boekarest moet het team in Praag de wedstrijd staken met motorpech aan hun Ford.
Met Ernest Mutsaerts (zie aldaar) en Gerard Bakker Schut nam hij ook in 1935 met een Ford V8) en 1937deel aan de Rally van Monte Carlo, respectievelijk met een Ford V8 (7e plaats in het eindklassement) en een Lincoln Zephyr (26ste plaats).
In 1938 en 1939 reden André en Ernest de rally met Paul Lamberts Hurrelbrinck als derde teamgenoot. In het laatstgenoemde jaar zetten ze in een Ford V8 met een derde plaats in het eindklassement hun beste prestatie neer.
Andere rally's
In 1933 won André zijn klasse in de Dumonceau Bekerrit, een tweedaagse prestatierit voor motorrijders en automobilisten, georganiseerd door de Motorclub Zuid-Holland en berucht vanwege het parcours op vaak levensgevaarlijke onverharde openbare wegen in België en Luxemburg.
Het team Mutsaerts-Kouwenberg nam ook deel aan de Coupe Internationale des Alpes (Alpenrit) in 1934 (Ford V8-cabriolet coupé, bouwjaar 1934) en 1936 (winnaar van de Gouden Gletscherplaquette).
Ernest Mutsaerts was voorzitter van de 'Vereeniging Motor Verkeer' in Tilburg, organisator van o. a. de Brabant Grensrit. André nam hieraan verschillende malen deel en behaalde tal van podiumplaatsen: tweede plaats in 1933 en 1938, derde plaats in 1936, 1937 en 1950. In 1938 jaar werd de rit in België onder de naam 'Ardennenrit' gehouden, omdat de minister van Waterstaat eind jaren dertig geen toestemming meer gaf de wedstrijd op Noord-Brabantse wegen te rijden. )
Bron foto's:
Nieuws van den dag voor Nederlandsch-Indië van 26 september 1936
Haagsche Courant van 30 januari 1939
Reageer