Ongeldig verklaarde inschrijvingen van motorrijtuigen en aanhangwagens

In de jaren 20 en 30 van de vorige eeuw is een inschrijvingsbewijs op grond van de Motor- en rijwielbeschikking nodig om te rijden met een vrachtwagen met aanhanger. Dit heeft te maken met de drie klassen, waarin de wegen in ons land toentertijd waren ingedeeld. De inschrijving bepaalt de maximale wieldruk en maximale snelheid van de voertuigen op die wegklassen. De ingeschreven wagens en aanhangers zijn herkenbaar aan de oranje-wit-blauwe bordjes, waarop per klasse de maximale snelheid was aangegeven.
De inschrijvingen waren maximaal drie jaar geldig en konden dan worden verlengd. Maar soms worden ze ook weer ingetrokken. Dit maakt De ingenieur van den Rijkswaterstaat bekend in de Staatscourant. Daarbij wordt dan ook het merk van de vrachtwagen, de soort combinatie en het motornummer van die truck vermeld. Waarom de inschrijving is ingetrokken staat er helaas niet bij. Dat kan bijvoorbeeld zijn het vergeten te verlengen, de verkoop van de vrachtwagen, het ophouden met rijden met een aanhanger of het schenden van de regels van de Motor- en rijwielbeschikking.

Van de 28 teruggevonden ingetrokken Brabantse inschrijvingen (de vrachtwagens met een N-nummer) zijn er 11 voor een Chevrolet, 6 voor een Ford of Fordson en 3 keer betreft het een Diamond-T. De andere merken zijn Federal, International, Mercedes-Benz, REO, Stewart en Whippet.
Drie keer gaat de intrekking alleen over de aanhanger. Een daarvan is een D.A.F., toen nog geschreven met de puntjes er tussen.
Het merendeel van de combinaties heeft of is een 1-assige oplegger (20). Dan zijn er ook nog zes 2-assige opleggers en twee 3-asser vrachtauto’s.
Klik hier voor een overzicht van de ingetrokken Brabantse inschrijvingen.
Bron: Nederlandsche Staatscourant 1937–1938 (via Delpher.nl)
Foto: collectie Erfgoed 's-Hertogenbosch, fotonummer 0087651
Reageer