Overslaan en naar de inhoud gaan

Ford in Tilburg

Garage Knegtel

door Frans Kense op 2 december 2016

Kenteken bij dit verhaal

N-865

Door bezoekers

jacob emmen zei op 2 januari, 2023 - 22:54

Ik rijd fiesta vanaf het eerste model. Eigenlijk vond ik ze niet erg mooi, maar zeer praktisch. Mijn eerste was een rode, gekocht bij garage knegtel, filiaal dongen in 1980 (later OBAM) Nooit spijt van gehad, heeft 22 jaar dienst gedaan. Even een uitstap gemaakt naar de Opel Corsa, maar nee, was het niet. Nu weer de fiesta, eentje uit 2005. Wagen rijdt heerlijk. Waren dat niet de "New edge"modellen??

BHIC Paul Huismans zei op 3 januari, 2023 - 13:03

@ Jacob Emmen. Ja, garage Knegtel heeft het lang volgehouden, net als jouw Fiesta. Onze website houdt al eerder op: vanaf 1951 werden er landelijke kentekens uitgegeven en na 1956 waren de provinciale nummers helemaal uit het straatbeeld verdwenen. En dat is dan ook zo'n beetje het eindjaar van De auto van m'n opa.

Jack Bax zei op 27 augustus, 2023 - 14:31

De garage is helemaal niet in 1999 gesloopt, maar véél eerder; namelijk in 1976 al, omdat deze plaats moest maken voor de Heuvelpoort. De Knegtel garage had zijn ingang aan de noordzijde van de Heuvel door een smalle poort met daarnaast de showroom. Links ervan was hotel Riche gevestigd, met daarachter de Chicago bioscoop...

BHIC Paul Huismans zei op 28 augustus, 2023 - 12:17

Dank voor de correctie, Jack.

Tinus van de Sanden zei op 19 augustus, 2025 - 15:11

Jammer mist veel mocht ik ooit mijn foto's terugvinden die ik gescand had in 2004 dan zal ik ze met je delen. Ik vond achter in het ketelhuis achter het nieuwsblad van het Zuiden kort voor het platgegooid werd een hele grote doos. Ik had hem steeds genegeerd als ik daar kwam. Op die laatste dag viel mijn oog op een enveloppe met 5 cent cijfer postzegel met oranje kruis ernaast uit postzegelboekje. Het kind in mij begon deze doos af te speuren naar meer postzegels. Jammer niets maar ik vond wel een hele oude dossiermap met al de foto's van je opa die in de Knegtel garage hadden gehangen aan de spoorlaan en wellicht ook heuvel en ringbaan oost. Theo zal door zijn afkomst bakkerszoon op de heuvel al de kinderen van middenstanders in de stad en textielreuzen hebben leren kennen of op school? Als ik het mij goed herinner verkocht hij die 1e zendingen T-FORDS rondom 1400 gulden en maakte hij bijna geen winst op deze eerste 2 of 3 zendingen gingen volgens mij allemaal na de middenstand grotendeels in en rond het centrum. Hierna ging hij complete wagenparken verkopen aan bv de Regenboog. Bredaseweg, Aabe, van Bessouw in Goirle en veel meer. Tijdens de jaren '30 tijdens de wereldwijde depressie was jouw opa topverkoper van FORD Amerika en als het goed is wordt hij in het FORD-museum in Detroit daarvoor nog altijd geëerd. Theo kon de auto's tegen kostprijs verkopen want mensen sloten een contract af dat hij de enige was die aan die auto's mocht werken. Op vooral onderdelen had hij grote marges. Ook brandstof. Tijdens wwII Deed hij een aanvraag voor gas pomp waarvoor de gemeentesubsidie gaf maar hij had zelf al 25 automobilisten bereid gevonden die ieder 400 investeerden om hun auto's om te bouwen. Jammer in 2004 toen ik alles gescand heb ben ik 2 dagen bezig geweest om alle informatie die er door Theo was opgeschreven toe te voegen aan het gemeentearchief. Baalde echt toen ik ontdekte dat meeste verwijderd was wellicht omdat ze mijn informatie niet konden bevestigen. Snap niet dat ze er geen boodschap bijgeschreven hadden en het enkele jaren langer te laten staan met verzoek of ik me kon melden om te verifiëren dat de informatie juist was vermeld precies als jouw opa het had opgeschreven. Jammer ben de originele documenten en afbeeldingen, lithografieën en veel meer in 2005 of 2006 verloren. Zaten in 2 actekoffers die in die tijd bij mij zijn gestolen. Ik had wel de originele lithografie en blauwdruk van de 1e benzinepomp in veiligheid gesteld. Deze had ik naar het museum van Techniek gestuurd in Warschau gestuurd. Ik was daar paar jaar eerder geweest en vond dat zoiets daar thuishoorde. Theo was een echte pionier een mens om trots op te zijn en Tilburg zou hem net als FORD moeten eren, zorgen dat iedereen hem kent want zonder Theo had de textielindustrie niet zo hard kunnen groeien en de middenstand floreren want neem aan dat de depressie anders ook in Tilburg hard had tegenslaan.
Ik was nog teruggegaan naar dat ketelhok toen ik de waarde ontdekte maar het was al platgegooid en containers werden volgegooid en meteen afgevoerd. Ik vroeg of ik mocht kijken maar er was niets meer alles was of afgevoerd of lag verstopt onder het puin.

Mvgr,
Tinus van de Sanden.

Tinus van de Sanden zei op 19 augustus, 2025 - 15:18

Jack Bax klopt maar in 1999 werd wel de garage met showroom en parkeergarage gesloopt aan de spoorlaan. Bowlingbaan, Nieuwsblad van het zuiden, Chinees restaurant en Kadans. Knegtel ging als eerste tegen de grond en de parkeergarage rest bleef nog tijdje staan.

BHIC Paul Huismans zei op 20 augustus, 2025 - 06:45

Wat een bijzondere manier om aan die foto's te komen, Tinus. Jammer dat ze alsnog verloren zijn gegaan!

Reageer

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.