De bewogen historie van Bedford OY N-67126 (RB-06-35)
Legertruck, noodautobus, bodewagen en kermiswagen
Deze Bedford begon zijn leven als legervrachtwagen in 1943, met chassisnummer OY-91730 en motornummer OY-127742. In 1945 kwam deze als vrachtwagen met wagennummer 210 bij de Brabantse Buurtspoorwegen en Autodiensten (BBA) in dienst.
In 1946 werd hij omgenummerd naar wagennummer 314 en kreeg een zogenaamde noodautobuscarrosserie, gebouwd door Van Wessem. voor het personenvervoer. Dat werd met meer auto’s gedaan, omdat er te weinig autobussen meer bestonden. Zijn provinciale kenteken was N-67126.
In 1950 werd deze complete carrosserie inclusief cabine verwijderd (zie foto) en werd er door Zabo Ridderkerk een complete bodewagencarrosserie op gebouwd. Er zijn ongeveer 16 soortgelijke wagens gebouwd. De Bedford werd een linksgestuurde frontstuur vrachtwagen, met stuurhuis van DAF. Het wagennummer 314 bleef behouden. Op 1 juli 1957 was hij nog aanwezig bij de BBA (informatie Kees van Schenk Brill).
Met landelijk kentekenIn de zomer van 1967 werden de transportdiensten van de BBA overgedaan aan BTO en Van Gend & Loos. De Bedford is toen niet overgenomen en werd via een autohandelaar (informatie Rutger Booy) verkocht aan dhr. Theuns uit Calfven (bij Hoogerheide). Hij was kermisexploitant en reisde met deze Bedford de kermissen af met een nougat verkoopkraam erachter. Op de foto is te zien dat deze combinatie in 1964 op de Arnhemse kermis stond.
Ik heb contact met de dochter en kleinzoon van dhr Theuns, zij reisden mee met de kermissen. Zijn specialiteit was nougat uit Montelimar. Tijdens een van de reizen is de motor in Limburg vervangen omdat deze kapot was gegaan.
Waarschijnlijk stond dhr. Theuns in 1973 voor de laatste keer op de kermis stond in Zierikzee daar zijn vergunningen van. Vlak daarna is hij wegens ziekte gestopt met zijn werkzaamheden en werd de Bedford met nougatkraam geparkeerd in zijn loods in Hoogerheide. De man heeft als een soort kluizenaar geleefd tot 2012, zijn spullen verkopen deed hij nooit. Er stond een soortgelijke wagen naast zijn woning, maar die was totaal vergaan. Contact met familie was er niet veel, en na zijn overlijden werden de Bedford en nougatkraam verkocht door autobedrijf Sanders uit Hoogerheide, waar ik de Bedford gekocht heb. Na jaren speuren op het internet heb ik alle informatie inclusief foto’s gevonden, met behulp van enkele andere liefhebbers. De motor van de Bedford was gedemonteerd toen ik hem kocht en op een filmpje is te zien dat hij naast zijn woning buiten lag. Wellicht met de bedoeling om hem te reviseren, maar na tientallen jaren buiten liggen zijn die spullen opgehaald voor het oude ijzer door de firma Verhelst uit Zierikzee.
De Bedford is verder nog geheel origineel, alle details zijn nog aanwezig, ook is de originele BBA kleur (beige met blauw) nog te zien in de cabine. Het heeft jaren geduurd voor ik exact wist wat voor voertuig ik in bezit had, de carrosserie is gemaakt door een carrosseriebouwer, dus niet merkgebonden, het chassis is Bedford maar tijdens de oorlog voorzien van een zwaardere achteras van Scammell, het stuurhuis is van DAF uit de jaren 50 met het beroemde DAF veiligheidsstuur. Na lang zoeken is het chassisnummer gevonden, destijds stond dit op een los plaatje aan de cabine, maar werd wellicht door de carrosseriefabriek Van Wessem in 1946 in het chassis ingeslagen.
Reageer