N-97140
W. Zarychta
Zandbergweg 180 Breda verstrekt 1950
Aanvullende informatie
Poolse bevrijder begint autogarage in Breda
Wincent Zarychta, geboren op 5 October 1913 te Zgórsko in Polen, was militair bij de 1e Poolse Pantserdivisie die o.l.v. Generaal Maczek tijdens de Tweede Wereldoorlog grote delen van Noord-Frankrijk, Vlaanderen en vervolgens op 29 oktober 1944 Breda heeft bevrijd. Vijf maanden lang verblijft de divisie in Breda en omgeving om de frontlijn langs de Maas te bewaken. Er ontstaat een hechte band tussen de Polen en de stad Breda.
Wincent was een van de ong. 300 Poolse militairen in Breda die na de oorlog door politieke omstandigheden niet naar Polen terug konden of niet wilden (ze zijn ook bijna allemaal met een Bredase getrouwd) en zich in Breda vestigden. In 1950 is hem het Nederlanderschap verleend en hij begint in het pand van zijn, inmiddels, schoonvader Petrus Bastianen aan de Zandbergweg 180 Breda een autogarage. (Schoonvader Petrus Bastianen had nog een dochter, Maria Adriana, die is in 1934 getrouwd met dhr. van Tilburg en daardoor is de bekende VW- en Daf-vrachtwagengarage Van Tilburg-Bastianen ontstaan. En nog een zoon Petrus Jacobus die met een dochter van Hurks van de Pelikaan busonderneming is getrouwd).
Bron: Stadsarchief Breda, 1944 De bevrijding van Breda (via Youtube)
De zaken gaan blijkbaar goed en in 1954 verhuist Garage W. Zarychta-Bastianen naar een groter pand aan de Teteringsedijk 132-134 Breda. In 1956/57 wordt daar uitgebreid met nieuwbouw en ze worden vanaf 1958 officieel Daf personenwagen-dealer.
In 1959 gaat hij met zijn vrouw Adriana Helena Bastianen naar Polen met een Daf 600 (de eerste DAF personenauto). Volgens de folder Open Monumentendag Eindhoven 2014:
Na de introductie van de DAF 600 in 1958 reist DAF-dealer Zarychta – een Poolse bevrijder uit Breda – met vrouw in 1959 naar familie in Polen, waarbij “de grote bagageruimte vakkundig met bagage en allerlei nuttige zaken voor de familie in Polen was volgestouwd, zodat geen hoekje of gaatje onbenut was gebleven.” Bewust gaat hij via het Karpatengebergte, Tsjecho-Slowakije en Duitse autobaan terug naar Nederland: “Het meest frappante vond ik, dat als je met een DAF aan het begin van een stevige steiging een vaart van 80 km hebt, je aan de top nog een snelheid hebt van 40 km. ... Met een DAF heb je altijd de juiste versnelling, want je beschikt over een oneindig aantal ervan.” Er wordt bijna 4000 km afgelegd met een gemiddeld verbruik van één liter benzine per 16,8 km. Het reisverslag besluit: ... DAF 600 bezitters zijn immers in het vacantieseizoen gelijk nomaden. En van hen die verre reizen doen, kan men veel verhalen.
Ook rijdt hij in 1960 de Tulpenrallye mee met een Daf 600 (startnummer 221).
De garage wordt in 1969 overgenomen door Bleukens Volvo en blijft nog met Daf personenauto’s tot 1975 op dit adres actief onder de oude naam W. Zarychta-Bastianen. In 1975 werd de personenauto-tak van DAF verkocht aan het Zweedse Volvo.
Hans Boomer
Reageer