Overslaan en naar de inhoud gaan

N-930

Uitgegeven in 1910

G.J. Lathouwer's Rijtuig- en Automobielfabriek

's-Hertogenbosch verstrekt 1910

N.V. F.H. Lathouwer's Rijtuig- en Automobielfabriek

's-Hertogenbosch

Firma F.H. Lathouwer's Rijtuig- en Automobielfabriek

St. Jorisstraat 36 's-Hertogenbosch

Door bezoekers

Ad van Zelst zei op 17 november, 2015 - 13:39

De eerste foto is genomen op de Markt in Oirschot. Je ziet nog de paal met de zwaan die voor de deur stond van hotel De Zwaan.

Louis van Telgen zei op 16 juni, 2015 - 19:58

Betreft hier een DFP, een in Frankrijk gebouwde automobiel.

vlubico zei op 15 oktober, 2015 - 23:01

Ik heb lang getwijfeld aan de mening van Louis maar kon het niet onderbouwen. Nu ben ik er echter zeker van dat het geen DFP is maar een Scripps-Booth (USA). Sorry Louis. De foto is overigens ook gebruikt voor de homepage van deze site,

Bob van Boekel zei op 24 maart, 2016 - 09:09

Ter aanvulling. Jan (J.W.A.M.) van Boekel (1888-1946) uit 's-Hertogenbosch, was destijds directeur van de NV Brandstoffenhandel v/h J.A. van Boekel - van Maaren en directeur van de NV Steenkolengroothandel v/h J. van Boekel jr, beiden gevestigd te 's-Hertogenbosch.

Ruud van Bijnen zei op 30 maart, 2016 - 19:31

In de lijst van april 1924 staat het nummer N-930 nog op naam van de firma Lathouwers.
P-1232 is rond 1916 uitgegeven op naam van P. S. Heijnen, Stationstraat 42, Maastricht.

Ad van Zelst zei op 4 augustus, 2016 - 10:32

Kijk eens naar de foto bij het nummer N-4731! Is dit hetzelfde gezelschap als op foto 1?

Ruud van Bijnen zei op 4 augustus, 2016 - 10:34

Jazeker, deze foto is in 1921 in verschillende bladen gepubliceerd.

M.E. Kies zei op 30 juli, 2017 - 15:42

Wat ontzettend leuk dat ik nu eindelijk weet van wie de auto is op foto nr. 2, genomen bij de villa van fam. Kies. Mijn vader (geb. 1913 in Rotterdam) vertelde dat hij als kind regelmatig uit logeren ging bij zijn oom en tantes in Berlicum. De foto trof ik lang geleden aan in het provinciaal archief in Den Bosch, en het plaatje van de villa klopte precies met mijn vaders beschrijving ervan. Ik had al zo'n vermoeden dat de auto toebehoorde aan de bezoeker rechts. Nu ben ik wel nieuwsgierig of deze "huisvriend" Jan van Boekel ook zakelijk met mijn familie verbonden was. Zowel in Rotterdam als in Den Bosch waren telgen van de fam. Kies generaties lang actief in de jeneverbranche.

M.E. Kies zei op 30 juli, 2017 - 16:01

Even inhaken op de vraag of het een Scripps-Booth is of een DFP: Uit de informatie op de Britse Wikipedia mag je concluderen dat toen in 1910 de foto werd gemaakt, Scripps-Booth nog geen auto's produceerde. Ook andere bronnen noemen 1913 als vroegste datum.

From his early teen years until the time of his death at the age of 66, James Scripps Booth maintained a passionate interest in mechanical engineering and automotive design. He was a serious student of the automobile, closely followed trends and emerging technology in the industry, and was responsible for inventing many automotive features which became standard in time.

Booth acquired his knowledge of mechanics just after the turn of the century in his parents' garage, where he carefully dismantled and reassembled family automobiles to learn as much as he could about their operation. Much of this knowledge was quickly put into practice, for as the family chauffeur, he was called upon frequently to make repairs on the road.

As is evidenced from the marginalia of his schoolbooks, James Booth developed a precocious flair for automotive design at an early age. By his twentieth fourth birthday, he had engineered and built his first car, the Bi-Autogo. It was designed to travel on two large wheels at speeds above 20 mph; at lower speeds a pair of smaller wheels could be lowered to balance the machine. Booth intended the car to be a limited production vehicle that would appeal to wealthy young men with a sporting character. Because of the tremendous engineering challenges that his design presented, however, Booth was obliged to delay construction of the prototype. In May 1913, he finally produced a vehicle that incorporated many innovative features: it had the first V-8 engine ever built in Detroit, possessed a compressed air self-starter, had a four-speed transmission, and even boasted a retractable arm rest. The engine cowling and body panels were built of aluminum, and the top speed of the car, Booth stated, was 75 mph (120 km/h). Nonetheless, lacking a power steering unit, the "Bi-Autogo" was extremely hard to turn at low speeds. After the prototype was fashioned and a complete set of parts were fabricated, funding for the vehicle ceased. Consequently, the "Bi-Autogo" never came to market.

With John Batterman, a distant relation, Booth organized the Scripps-Booth Cyclecar Company in Detroit. In 1913, they began to manufacture the "JB Rocket", a small roadster, and a delivery model, the "Packet". Despite the brisk sales of his cars, Booth realized the cyclecar fad had run its course and sold the company in 1914. Enlisting backers, he immediately began another venture, the Scripps-Booth Company. This firm was organized to market his designs for a "luxurious light car . . . designed to meet the ideal of drivers of big, expensive family cars who want a light car of equal luxury and equipment." The first car to roll off the company's assembly lines, the Model C, was the first car sold with a spare wheel and tire and a steering wheel horn button. Later models featured such amenities as electric door locking systems and removable hard tops. The beautiful, clean lines and fine appointments of Scripps-Booth automobiles did, as Booth predicted, appeal to the tastes of wealthy clients. Among those who purchased Scripps-Booth cars were the King of Spain, the Queen of the Netherlands, Winston Churchill, and the tenor John McCormick.

Over Booth's objections that a move from light car production would weaken the market share of the Scripps-Booth Company, company directors began to approve the additions of larger and larger models to its product lines. Angered by this turn of events, Booth tendered his resignation to the company in the autumn of 1916, just as Scripps-Booth began to experience a severe drop in sales. At the end of 1917, the company was absorbed by Chevrolet and in the following year, when Chevrolet was acquired by General Motors, Scripps-Booth became a part of the General Motors family. The line was discontinued altogether in 1922.

BHIC Paul Huismans zei op 31 juli, 2017 - 12:27

@ M.E. Kies. De familie Van Boekel had een brandstoffenhandel. Zegt dat iets? Misschien brandstoffen voor de distilleerderij?
Met vriendelijke groet

Bob van Boekel zei op 31 juli, 2017 - 14:03

Geachte heer kies

Bedankt voor uw reactie en wat kan het toch leuk zijn dat op een dergelijke manier wat familiegeschiedenissen bij elkaar komen.
Mijn opa, Jan van Boekel, was inderdaad bevriend met de Fam. Kies getuige de tekst, als geschreven op de achterzijde van de betreffende briefkaart, waarin zij hem (mijn opa dus) feliciteren met het feit dat zijn vrouw in verwachting is van hun eerste kind. (mijn vader, geboren 1917) De Fam. van Boekel zat al sinds 1860 in de brandstoffen. Mijn opa (de 3e generatie) had toen een kolen kleinhandel en groothandel. Daarnaast had hij zeker ook nog andere zakelijke relaties. Mogelijk kan dit in de jenever zijn geweest, daar hij tevens bevriend was met de Fam. Bitter uit Schiedam (of Rotterdam). Deze hadden een jeneverstokerij of jeneverhandel. Zij heette Pop en hij heette Snoekie. Ik meen me te herinneren dat hij tevens zeer actief was in de schermsport.
Voor wat betreft de auto is dit zeker een Scripps-Booth. Dit staat als bijschrift op de achterzijde. Tevens heb ik meerdere foto's van deze auto waarop dit staat bijgeschreven door een oom van mij.
Gaarne zie ik uw reactie tegemoet.

Met vriendelijke groet
Bob van Boekel
info@denboekelaer.nl

Mirjam Kies zei op 1 augustus, 2017 - 15:12

Beste Bob van Boekel,
Leuk dat een oud familieprentje op deze manier cachet krijgt. Vooral omdat mijn vader niet zoveel wist over zijn eigen familie en dus ook niet veel informatie heeft kunnen doorgeven.
Toen mijn vader een jaar of zeven was (het gezin woonde inmiddels in oud Delfshaven en baatte daar een "proeflokaal" uit waar ze zelf boven woonden) overleed zijn vader, en daarna is hij als enig kind door zijn moeder opgevoed. De uitstapjes naar Berlicum waren de enige jeugdherinneringen waarover hij weleens vertelde. Dat er in Den Bosch een slijterij en een branderij van de familie Kies heeft gezeten kwam ik pas door eigen archiefonderzoek op het spoor. Dat gaat terug tot rond 1850, dezelfde periode als waarin uw familie met de brandstoffenhandel begon.
De ansichtkaart zat in een boekje met antieke prentbriefkaarten uit Berlicum, en de tekst onder de foto was de enige informatie. De digitalisering van archieven stond toen nog in de kinderschoenen, en het uitpluizen van handgeschreven documenten is heel tijdrovend zoals u ongetwijfeld zelf weet. Ik ben er vrij snel weer mee opgehouden, ook al omdat de gevonden locaties niet meer bleken te bestaan.
Afgelopen week bezocht ik de website van het BHIC om een andere reden, en trof daar de link naar de oude Brabantse auto’s, met rechts bovenin tot mijn verrassing het welbekende plaatje.
Als vaststaat dat de auto een Scripps-Booth is, en de productie daarvan pas na 1913 op gang kwam, concludeer ik voorzichtig dat de prentbriefkaart van later datum is dan het onderschrift van het boekje aangeeft. Zeker nu u schrijft dat het een felicitatie betreft van een ophanden zijnde geboorte in 1917.
Bij ons thuis (Delft) kwamen in de jaren vijftig/zestig alleen enkele neven en nichten van mijn vader over de vloer, die met Brabant geen binding hadden. Twee nichten met Rotterdamse wortels hadden in hun jeugd samen aan Europese autorally’s meegedaan en de oudste van het stel bezat nog steeds een stijlvolle open sportauto waarvan er volgens haar maar een stuk of tien rondreden in Nederland. Een Brits merk, als ik het me goed herinner. Mijn ouders hadden geen rijbewijs, dus deze gemotoriseerde visites van de zussen Mies & Emilie maakten altijd indruk.
Vriendelijke groeten en hartelijk dank voor uw reactie

enters, richard zei op 11 oktober, 2019 - 21:53

In het ANWB boekje van 1 mei 1916 staat dat N-930 van G.J. Lathouwers St Jorisstraat 32 's-Hertogenbosch is vervallen en opnieuw is uitgegeven aan Firma F.H. Lathouwers

BHIC Paul Huismans zei op 4 november, 2019 - 14:00

@ Richard Enters. Bedankt voor de aanvulling. Uit bronnen uit 1922 en 1924 wisten we al dat het kenteken was overgeschreven. Nu blijkt dus dat dit voor 1916 of begin 1916 moet zijn geweest.

Victor Gribling zei op 5 december, 2019 - 15:43

Sorry, maar de auto op foto 7 is zeker géén Voisin.

BHIC Paul Huismans zei op 6 december, 2019 - 08:01

@ Victor Gribling. Bedankt voor de correctie. We hebben die hierobven verwerkt. U weet niet welk merk het wel is?

Victor Gribling zei op 6 december, 2019 - 15:30

Op de foto’s 5 en 6 staan twee Scripps-Booths; dus zowel links als rechts. Op de kleinere foto 7 staat een andere auto, maar helaas is niet goed zichtbaar welk merk. Toch houdt ik het niet voor onmogelijk dat ook dit een ander (nieuwer?) model van het merk Scripps-Booth is.

Victor Gribling zei op 6 december, 2019 - 15:57

Door een andere lichtval was ik in de war gebracht. Maar ik ben nu toch behoorlijk zeker dat de auto op foto 7 dezelfde Scripps-Booth is als de linker auto van foto 5 en foto 6.

BHIC Paul Huismans zei op 9 december, 2019 - 09:55

Bedankt voor de nauwkeurige studie, Victor. Ik vind het knap! De tekst hierboven is aangepast.

Reageer

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.