Overslaan en naar de inhoud gaan

N-9

Uitgegeven in 1906

H.J. van den Brekel

Tilburg verstrekt 1906

H.J. van den Brekel

Heuvelstraat Tilburg

T.A.M. Knegtel

Heuvel 44 Tilburg

Door bezoekers

Pieter de Groot zei op 5 november, 2015 - 17:47

Beste Frans, Ik snap ff iets niet.
Hoe kan Frans van Ameijden (Neef van mij) Foto1 hebben gemaakt?? Zelfs zijn vader Ad zou het niet geweest kunnen zijn! [De naam van de fotograaf is in de informatie verwijderd. Redactie]
Die foto is overigens niet aan de Bosscheweg / Tivolistraat gemaakt maar aan de Willem II Straat bij de familie Van den Brekel voor de deur. Op de achtergrond zie je Slagerij Legeune.
Met vriendelijke groet
Pieter de Groot
www.eerste-tilburgsche-auto-garage.nl
www.etag-collection.nl

Mirjam Heijs zei op 31 mei, 2016 - 11:57

Beste Pieter,
Dit is inderdaad een misser. Frans was destijds in dienst bij het Regionaal Archief en heeft een repro gemaakt van de originele foto. Ik heb inmiddels zijn naam uit het veld fotograaf gehaald.
Overigens lijkt mij de foto genomen in de Tuinstraat/hoek Stationsstraat. Dat zoeken we uit.
Vriendelijke groet,
Mirjam Heijs

Mirjam Heijs zei op 31 mei, 2016 - 12:08

Dag Pieter,
Nog eens goed gekeken: het balkonnetje lijkt toch echt verdacht veel op dat van café Roskam, ook wel Voskens genoemd. Hoek Tivolistraat/Korte Heuvel.
Ik houd het even op de oorspronkelijke beschrijving.
Groet,
Mirjam Heijs

BHIC Paul Huismans zei op 31 mei, 2016 - 12:27

En wij hebben ons natuurlijk meteen gehaast om dit ook op De auto van m'n opa recht te zetten. Frans van Ameijden is ook bij ons verwijderd als fotograaf van de eerste foto.
Met vriendelijke groet

r.j.m. lacor-van den Heuvel zei op 1 februari, 2017 - 12:49

Bij foto 5 zijn de personen niet bekend???
Ik zie herkenning in de middelste,zijnde mijn neef Jan Knegtel. (1924-2012)

BHIC Paul Huismans zei op 2 februari, 2017 - 08:06

Beste mevrouw Lacor,
Inderdaad zijn de namen niet bekend bij ons. Maar uw neef hebben we er alvast bij gezet.
Met vriendelijke groet

Pieter de Groot zei op 19 april, 2017 - 17:54

De Panhard van de familie Van de Brekel, wonende aan de Willem II Straat, met kenteken N9 werd gestald bij Garage Van Osch aan de Willem II Straat 3, Tilburg.

Pieter de Groot zei op 19 april, 2017 - 18:11

Ford Vendette kenteken N9 met stratnummer #143 van de heren Jan Th. M. Knegtel en W.P.L.A.M. Mutsears-Roelofs.
De Tulpen Rally werd gereden van 23 tm 28 april 1951
Met als startplaatsen;
Den Haag, Harrogate, Brussel, Kopenhage, Parijs, Bern, Monte Carlo, Milaan.
Team Knegtel en Roelofs startte vanuit Brussel.
Met vriendelijke groet Pieter de Groot

BHIC Paul Huismans zei op 20 april, 2017 - 08:16

@Pieter de Groot. Dank voor deze informatie. Zo komt de foto meer tot leven.
Met vriendelijke groet

enters, richard zei op 11 oktober, 2019 - 21:35

In het ANWB boekje van 1 mei 1916 staat dat N-9 van H. J. van den Brekel Heuvelstraat Tilburg is vervallen en is uitgegeven aan T. A. M. Knegtel Heuvel 44 Tilburg.
De Panhard moet als de foto van 1920 is dus ook van Knegtel zijn geweest.

BHIC Paul Huismans zei op 4 november, 2019 - 14:05

@ Richard Enters. Bedankt voor de aanvulling. Uit het boekje van 1924 wisten we al dat het kenteken was overgeschreven. Nu blijkt dus dat dit voor 1916 of begin 1916 moet zijn geweest.

Ad van Zelst zei op 5 november, 2019 - 12:42

Foto nummer 5 staat al lang op deze website, maar ik wil toch nog even kwijt dat ik Jan Knegtel goed gekend heb als directeur van Automobielmaatschappij Th. Knegtel B.V. aan de Spoorlaan in Tilburg. Maar wat ik vooral opmerkelijk vind is de journalist (?) met die ouderwetse laptop onder zijn arm. Hoe werkte dat?

BHIC Paul Huismans zei op 5 november, 2019 - 14:05

Dag Ad. In die "laptop" draaide je een vel papier. Daarna drukte je op de toetsen en dan kwamen er letters op het papier. Ze noemden dat ook wel een schrijfmachine of typemachine ;-).

Mike Schellekens zei op 30 juni, 2021 - 22:30

Bij foto 1:
Van Bernard Vermeylen, de historicus bij uitstek op het gebied van Panhard & Levassor, vernam ik dat deze auto een 15CV 'X17' of een 20CV 'X14' uit 1913 of 1914 moet zijn. In 1913 exporteerde Panhard & Levassor 5 exemplaren van de 15CV en 7 van de 20CV naar Nederland, en in 1914 nog 2 maal de 20CV .
De auto ziet er erg nieuw uit, dus het is goed denkbaar dat de foto nog voor of in het begin van de Eerste Wereldoorlog is gemaakt, niet pas in 1920.
Het valt me op dat de velg met reserveband ontbreekt. Naast de bestuurdersplaats zijn de lege bevestigingen daarvan te zien.

BHIC Paul Huismans zei op 2 juli, 2021 - 08:35

Bedankt voor de aanvullingen, Mike. Misschien is de reserveband in gebruik en de andere bij een hersteller? De datering van de foto hebben we niet zelf verzonnen. Die komt van het Regionaal Archief Tilburg.

JP de Jong zei op 21 september, 2022 - 19:59

Aanvulling, met een Ford Vedette.

BHIC Paul Huismans zei op 22 september, 2022 - 08:55

Bedankt, JP de Jong. We hebben de foto hierboven overgenomen.

Reageer

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.