N-9
H.J. van den Brekel
Tilburg verstrekt 1906
H.J. van den Brekel
Heuvelstraat Tilburg
T.A.M. Knegtel
Heuvel 44 Tilburg
Aanvullende informatie
De oudere Brabanders kozen voor een automobiel, maar de jongeren voor de populaire motorfiets. Zo ook de twintigjarige sportieve Henricus J. van de Brekel uit Tilburg die in januari 1906 het nummer N-9 kreeg. Welk merk motorfiets hij had, is niet bewaard gebleven. Op 23-jarige leeftijd is hij in juli 1908 bij het zwemmen in het Galgenven bij Moergestel verdronken.
De familie zal geen behoefte gehad hebben om het nummer N-9 te behouden, waarna de toenmalige Opel-dealer, latere Ford-dealer Theo Knegtel het nummer heeft overgenomen. Tot het einde van de N-nummers in 1955 toe, heeft Knegtel dit unieke lage nummer gehouden. Bijgaande foto’s uit de twintiger jaren tonen de N-9 op de befaamde T-Fords.
Foto's 1 t/m 5
De foto uit 1920 met het nummer N-9 op een chique Franse ‘Panhard-Levassor’ is bijzonder. Leverde Theo Knegtel naast Ford toen ook deze Panhard-Levassor of heeft hij dit nummer tijdelijk ‘uitgeleend’ aan een bevriende relatie?
Frans Kense
Foto 1: een Panhard-Levassor aan de ‘Korte Heuvel’ bij de Bosscheweg (nu Tivolistraat) in Tilburg, 1920. Bron: Regionaal Archief Tilburg, fotonr 033358.
Foto 2: Tilburg 1923, Garage Knegtel aan de Heuvel met een zending nieuwe Fordjes. Bron: Regionaal Archief Tilburg, fotonr. 021138.
Foto 3: de tweede wagen (N-9) is die van Th.A.M. Knegtel, Forddealer te Tilburg, die hier zelf achter het stuur zit. Herkomst: Th. Knegtel. Bron: Regionaal Archief Tilburg, fotonr. 040399.
Foto 4: de Ford-garage van Theo Knegtel gebruikte het nummer N-9 regelmatig om auto’s van klanten tijdelijk van een nummer te voorzien. De foto is van rond 1935, toen de carrosserie van deze auto is gebouwd door carrosseriefabriek Wed. G. Smulders uit de Hasseltstraat in Tilburg. Origineel: familie Smulders. Bron: Collectie Krelis Swaans (www.klein-hasselt.nl), fotonr. WSC077.
Foto 5: Ford Vedette bij de aankomst van de Tulpen Ralley in Eindhoven, 26 april 1951. In het midden Jan Knegtel (1924-2012) [Zie reactie hieronder, red.] Foto: Harry Pot / Anefo. Bron: Nationaal Archief, Fotocollectie Anefo, fotonr. 904-5367 (CC-BY licentie)
Foto 6
In de Monte Carlo Rallye 1950 finishte het team Knegtel (links op de foto) en Mutsaerts met Ford Anglia 50ste in het algemeen klassement en als 8ste van de Nederlanders.
Bron: De Auto, nr 5, 2 februari 1950
Herman van Oldeneel
Foto's 7 t/m 9
Frits van Loon kleurde de eerste drie foto's uit deze serie in. Dan zien ze er zo uit.
Foto 10
In 1951 reed J. Knegtel met zijn Ford Vedette onder startnummer 150 mee in de Rally van Monte Carlo. De Provinciale Drentsche en Asser Courant plaatste op 24 januari 1951 deze foto, waarop de auto als tweede van rechts staat.
JP de Jong
Brabant Grensrit
Met het kenteken N-9 heeft Knegtel meermaals deelgenomen aan de Brabant Grensrit: in 1933 met een A-Ford, in 1950 en 1951 met een Ford Vedette en in 1952 met een Ford Consul. Het startnummer bij die laatste drie was telkens hetzelfde: 9. Net als zijn kenteken dus.
Bron: Autosport Archief van Dries Jetten, Boxmeer
Aanvullende informatie 2
Henricus Jacobus van den Brekel (Tilburg 1885- Berkel Enschot 1908) was een zoon van een Tilburgse winkelier. Na de vroege dood van zijn vader (1891) zette zijn moeder het bedrijf voort, zij had een winkel in modeartikelen in de Heuvelstraat. In de Nieuwe Tilburgsche Courant werd uitvoerig verslag gedaan van het ongeluk waarbij de jonge Van Brekel omkwam.
Nieuwe Tilburgsche Courant 9 juli 1908
Beste Frans, Ik snap ff iets niet.
Hoe kan Frans van Ameijden (Neef van mij) Foto1 hebben gemaakt?? Zelfs zijn vader Ad zou het niet geweest kunnen zijn! [De naam van de fotograaf is in de informatie verwijderd. Redactie]
Die foto is overigens niet aan de Bosscheweg / Tivolistraat gemaakt maar aan de Willem II Straat bij de familie Van den Brekel voor de deur. Op de achtergrond zie je Slagerij Legeune.
Met vriendelijke groet
Pieter de Groot
www.eerste-tilburgsche-auto-garage.nl
www.etag-collection.nl
Beste Pieter,
Dit is inderdaad een misser. Frans was destijds in dienst bij het Regionaal Archief en heeft een repro gemaakt van de originele foto. Ik heb inmiddels zijn naam uit het veld fotograaf gehaald.
Overigens lijkt mij de foto genomen in de Tuinstraat/hoek Stationsstraat. Dat zoeken we uit.
Vriendelijke groet,
Mirjam Heijs
Dag Pieter,
Nog eens goed gekeken: het balkonnetje lijkt toch echt verdacht veel op dat van café Roskam, ook wel Voskens genoemd. Hoek Tivolistraat/Korte Heuvel.
Ik houd het even op de oorspronkelijke beschrijving.
Groet,
Mirjam Heijs
En wij hebben ons natuurlijk meteen gehaast om dit ook op De auto van m'n opa recht te zetten. Frans van Ameijden is ook bij ons verwijderd als fotograaf van de eerste foto.
Met vriendelijke groet
Bij foto 5 zijn de personen niet bekend???
Ik zie herkenning in de middelste,zijnde mijn neef Jan Knegtel. (1924-2012)
Beste mevrouw Lacor,
Inderdaad zijn de namen niet bekend bij ons. Maar uw neef hebben we er alvast bij gezet.
Met vriendelijke groet
De Panhard van de familie Van de Brekel, wonende aan de Willem II Straat, met kenteken N9 werd gestald bij Garage Van Osch aan de Willem II Straat 3, Tilburg.
Ford Vendette kenteken N9 met stratnummer #143 van de heren Jan Th. M. Knegtel en W.P.L.A.M. Mutsears-Roelofs.
De Tulpen Rally werd gereden van 23 tm 28 april 1951
Met als startplaatsen;
Den Haag, Harrogate, Brussel, Kopenhage, Parijs, Bern, Monte Carlo, Milaan.
Team Knegtel en Roelofs startte vanuit Brussel.
Met vriendelijke groet Pieter de Groot
@Pieter de Groot. Dank voor deze informatie. Zo komt de foto meer tot leven.
Met vriendelijke groet
In het ANWB boekje van 1 mei 1916 staat dat N-9 van H. J. van den Brekel Heuvelstraat Tilburg is vervallen en is uitgegeven aan T. A. M. Knegtel Heuvel 44 Tilburg.
De Panhard moet als de foto van 1920 is dus ook van Knegtel zijn geweest.
@ Richard Enters. Bedankt voor de aanvulling. Uit het boekje van 1924 wisten we al dat het kenteken was overgeschreven. Nu blijkt dus dat dit voor 1916 of begin 1916 moet zijn geweest.
Foto nummer 5 staat al lang op deze website, maar ik wil toch nog even kwijt dat ik Jan Knegtel goed gekend heb als directeur van Automobielmaatschappij Th. Knegtel B.V. aan de Spoorlaan in Tilburg. Maar wat ik vooral opmerkelijk vind is de journalist (?) met die ouderwetse laptop onder zijn arm. Hoe werkte dat?
Dag Ad. In die "laptop" draaide je een vel papier. Daarna drukte je op de toetsen en dan kwamen er letters op het papier. Ze noemden dat ook wel een schrijfmachine of typemachine ;-).
Bij foto 1:
Van Bernard Vermeylen, de historicus bij uitstek op het gebied van Panhard & Levassor, vernam ik dat deze auto een 15CV 'X17' of een 20CV 'X14' uit 1913 of 1914 moet zijn. In 1913 exporteerde Panhard & Levassor 5 exemplaren van de 15CV en 7 van de 20CV naar Nederland, en in 1914 nog 2 maal de 20CV .
De auto ziet er erg nieuw uit, dus het is goed denkbaar dat de foto nog voor of in het begin van de Eerste Wereldoorlog is gemaakt, niet pas in 1920.
Het valt me op dat de velg met reserveband ontbreekt. Naast de bestuurdersplaats zijn de lege bevestigingen daarvan te zien.
Bedankt voor de aanvullingen, Mike. Misschien is de reserveband in gebruik en de andere bij een hersteller? De datering van de foto hebben we niet zelf verzonnen. Die komt van het Regionaal Archief Tilburg.
De N-9 deed mee aan de Rallye van Monte Carlo van 1951. https://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMKB23:001562020:mpeg21:a00065
Aanvulling, met een Ford Vedette.
Bedankt, JP de Jong. We hebben de foto hierboven overgenomen.
Reageer