N-8371
E.H.M. Mutsaerts
Prof. Dondersstraat 31 Tilburg verstrekt 1922
Aanvullende informatie
Foto 1
1937. Eduard Lepelaers sr (2e van rechts), Mutsaers (rechts) met zijn Studebaker [correctie: Ford V8 Cabriolet 1934. zie reacties hieronder] kenteken N-8371, John Majoie en John van Boxtel tijdens een stop van de Dumonceau bekerrit op de Markt in 's-Hertogenbosch.
(Foto Herman de Man)
16 mei 2013 droeg de heer Ed Lepelaers jr. (85) het volledige archief van Garage Ed Lepelaers Tilburg en zijn privé archief, inclusief alle rechten, over aan Pieter de Groot. Alle documenten, foto's etc zijn gedigitaliseerd en samen met de heer Ed Lepelaers benoemd en beschreven.
Ed Lepelaers jr. - Pieter de Groot
www.etag-collection.nl
Foto's 2 t/m 4
Foto's van het rallyteam van E. Mutsaerts in de Harzrit, 1934.
Bron: Ford Wereld, juni 1934
Frans Kense
Foto 5
Driemaal een Ford V8 Cabriolet 1934 voor een "Herberg-Winkel". Helaas is de regel daaronder niet te lezen. Wel rechts op het raam de reclame voor Persil. De nummerplaten van de twee rechtse auto's zijn zichtbaar en leesbaar. Behalve het kenteken van Mutsaerts zien we het Gelderse kenteken M-4235.
Irma Ramselaar-van der Meulen
Foto 6
Mutsaerts (middelste auto), gefotografeerd in Linchamps (Frankrijk) met een Ford bij de jaarlijkse Eindhoven-Parijs-Eindhoven-rit van Motor- en Automobielclub "Het Zuiden" in 1933.
Bron: Sport in Beeld 22 augustus 1933
Paul Vlemmings
Foto 7
Als eerste start E. Mutsaerts voor de derde Brabant Grensrit bij hotel Modern in Tilburg.
Ernest Mutsaerts nam driemaal deel aan de Brabant Grensrit. Naast de genoemde jaren, ook in 1936 (gedeelde 25ste plaats). Zowel in 1934 en 1935 behaalde hij een vierde plaats. In 1935 was hij bovendien lid van het Ford-Team dat beslag legde op de eerste plaats bij de merkenteams. De andere twee teamleden waren allebei Ford-dealers: Alexander Ph. (Lex) van Strien uit Culemborg en Theo Knegtel uit Tilburg. Het Ford-team reed volgens het krantenbericht waar de foto uit stamt, in blauwe sportmodellen (V8-cabriolet coupé).
De Brabant Grensrit werd georganiseerde door de 'Vereeniging Motor Verkeer' uit Tilburg. Ernest was bestuurslid en commissaris van de vereniging en werd in september 1936 gekozen tot voorzitter.
Bron foto: Nieuwe Tilburgsche Courant van 6 april 1935
Foto 8
Eén strafpunt kreeg het team Mutsaerts-Couwenberg in de Coupe des Alpes 1936. Ze wonnen daarmee de 2e prijs in de categorie "voitures au dessus de 3000 cm3", de zware wagens dus. Hun auto was een Lincoln-Zephyr. Het parcours omvatte 2333 km. met 32 Cols. Deze route bleef geheel binnen Zwitserland, met uitzondering van het stuk van St. Moritz naar Lugano en van Zernez naar St. Moritz. Deze stukjes route gingen via Italië vanwege het ontbreken van andere verbindingen. Het reliëf is uitgevoerd in 800 zilver met een zwart houten rand en achterwand. Tekst in de hoek rechtsonder:
Groupe I
Voitures au dessus de 3000m3
2e Prix Coupe des Glaciers
Monsieur E. Mutsaerts
Waarschijnlijk was deze prijs verguld, zoals in het programmaboekje van de Coupe des Alpes 1934 staat beschreven. Dit zou de donkere vlekken op de trofee kunnen verklaren. Van 1936 heb ik helaas geen programma boekje.
Bronnen:
Limburger Koerier: provinciaal dagblad van 31 augustus 1936
De Zuid-Willemsvaart van 31 augustus 1936
Provinciale Geldersche en Nijmeegsche Courant van 31 augustus 1936
Jan Paul Mutsaerts
Rallyritten
Steeds in een Ford V8 nam Mutsaerts deel aan de Coupe des Alpes 1934 (startnummer 10), de Brabant Grensrit 1934 (startnummer 1) en 1936 en de Dumonceau Bekerrit in 1938 (startnummer 46).
Bron: Autosport Archief van Dries Jetten, Boxmeer
De auto met het kenteken N-8371 is geen Studebaker maar een Ford V8 Cabriolet 1934.
De Binnenlandse Strijdkrachten in Moergestel liet in november 1944 een lijst opmaken van de aanwezige motorvoertuigen. Zeventien daarvan zijn gespecificeerd met het N-kenteken en de naam van de eigenaar.
N-8371
Specificaties: D.K.W., motorrijwiel, 1940, 125 cc, chassisnr. 572589,
motornr. 1140145/52.
Gebruik: In gebruik als ordonnance-motor bij Plaatselijk Commando.
Eigenaar: E.H.M. Mutsaerts, D. 173 te Moergestel.
Bron: Regionaal Archief Tilburg NL-TbRAT-823,
Binnenlandse Strijdkrachten, afdeling Moergestel
Helemaal juist, Richard Enters. Mijn opa, Ernest Mutsaerts (de vader van mijn moeder, Lucy Mutsaerts), reed uitsluitend Ford en dit is inderdaad een Ford V8 cabriolet, een zgn. 'Amerikaanse' Ford.
@ Richard Enters en Ben Janssens. Hartelijk dank voor deze correctie. de teks hebben we aangepast.
Met vriendelijke groet
Mijn grootvader Ernest H.M. Mutsaerts heeft gereden in de Coupe Internationale des Alpes in 1936. zijn klassering toen was 2e prijs in group 1. Deze prijs is in mijn bezit en kan desgewenst een foto opsturen.
Met vriendelijke groet,
Jan Paul W.E.M. Mutsaerts
@ Jan Paul W.E.M. Mutsaerts. Uw opa heeft graag rally gereden, zo te zien. En natuurlijk zullen we zijn prijs hier graag tonen. Dus als u er een foto van opstuurt, zetten wij hem hierbij.
Reageer