N-779
G.H. Moors
Hoogerheide en Hinkelenoord Woensdrecht verstrekt 1908
Aanvullende informatie
Foto 1
We zijn in Hoogerheide, achter de burgemeesterswoning. Rechts op de foto, op de motor met kenteken N-779, Frie Moors zoon van de burgemeester, naast hem veldwachter "garde Looike". De dame op de motorcyclette is Agnes Moors.
Bron: collectie Fotowerkgroep Zuidkwartier, fotonummer hoogerh063
Foto 2
We zien het kenteken ook terug op deze foto van Lambertus Verkuijl uit Boxmeer en Cato Poels uit Venray. Zij trouwden op 18 juli 1921 in Venray. De foto is genomen in de tuin van het Poels-huis in Venray. [aanvulling: de motor is een BSA van rond 1916. Het is een 557cc zijklep model K met 3 versnellingen en riemaandrijving naar het achterwiel; zie reactie hieronder. Redactie]
Bron: Gemeentearchief Venray, collectie Harrie Coopmans / Jan van der Putten (RooyNet, fotonummer 0478 0011 020 00527 01 A)
L. Swinkels
Foto 3
De Ossendrechtse fietsenfabrikant Piet Suijkerbuijk produceerde zowel toer- als racefietsen onder het merk De Mol. Op de foto zien we hem in het zijspan van de motor van Moors [aanvulling: een Harley-Davidson 1000cc zijspancombinatie van rond 1915; zie reactie hieronder. Redactie], waarmee destijds ook wielerrondes werden gevolgd.
Bron: J. van den Bussche, Een dorp vol cafeetjes (15), in: Tijding : Kroniek van Heemkundekring Het Zuid-Kwartier 33 (2010) nr. 2
Foto: Fotowerkgroep Heemkundekring Zuidkwartier, fotonr. wielre0248
Met dank aan Jan van Weert voor de tip.
De linkse twee motoren zijn Eysink's.
Agnes Moors zit op een rijwiel dat wordt aangedreven door een zogenaamd Wall Autowheel. Dat was een 118 cc motorblok dat compleet met wiel, spatbord en benzinetank geleverd werd en vrij eenvoudig aan een fiets bevestigd kon worden. Dit type aandrijving beleefde een grote populariteit in de jaren direct voor de eerste wereldoorlog en verdween daarna weer snel van het toneel.
De motorfiets van Frie Moors is een oude Minerva die is omgebouwd tot gangmaakmotor voor de wielerbaan. In dit geval waarschijnlijk de Raaybergbaan in Bergen op Zoom. Dat de motor voorzien is van een kentekenplaat wekt de indruk dat deze ook op de openbare weg gebruikt werd.
Foto 2 toont een BSA uit rond 1916. Het is een 557cc zijklep model K met 3 versnellingen en riemaandrijving naar het achterwiel.
Op foto 3 zien we een Harley-Davidson 1000cc zijspancombinatie uit rond 1915.
Dank je wel, Ruud. Dat staat nu ook bij de foto's.
Reageer