N-75084
N.V. 'Brabantsche Buurtspoorwegen en Autodiensten B.B.A.'
Tramsingel 114 Breda verstrekt 1947
Aanvullende informatie
Toelichting op de foto met een bus van de BBA [aanvulling: BBA 393, een Amerikaanse geïmporteerde Ford met een carrosserie Wayne. In gebruik van 1947 tot 1952; zie reactie hieronder. Redactie] met chauffeur Piet de Crom, die zelf op Borgvliet woont.
Van 1 mei 1887 tot 6 oktober 1934 konden de Borgvlieters voor het vervoer naar de stad gebruik maken van de tramlijn over de Antwerpsestraatweg. Vanaf 1913 gaan er ook stadsbussen rijden en ook interlokaal nemen bussen de rol van de tram over.
Borgvliet kent voor de bussen in ieder geval twee stopplaatsen voor de lijndienst Bergen op Zoom richting Hoogerheide. Maar ook de stadsdienst doet Borgvliet aan.
Borgvlietbewoner J. Steketee van de Antwerpsestraatweg 444 en 446 neemt per 1 april 1927 de bestaande exploitatie van de stadsdienst over. Deze betreft voornamelijk ritten tussen Nieuw Borgvliet en het centrum van de stad. Later komen andere ondernemingen in beeld, waaronder de BBA. Maar de BBA draagt de stadsdienst in 1951 over aan een andere onderneming. Uit de jaren vóór 1951 zal daarom bijstaande foto dateren. De bus staat bij de halte voor het zusterklooster Sint Gerardus Majella in de Rembrandtstraat op Borgvliet met op de achtergrond een paard en kar rijdende over de Oude Huijbergsebaan en huizen in de Mondafseweg. Zoals op de bus te lezen is reed deze van Borgvliet naar de Grote Markt. Eén van de jongens is een Beljaars.
Meer lezen over de tram- en stadsdiensten? Neem de boeken Bergen op weg, Vervoer over wegen en Vervoer over rails, ter hand.
Willem Kruf
De bus op de foto is de BBA 393, een compleet uit de VS geïmporteerde Ford met een carrosserie Wayne. De BBA had daarvan een serie van 15 stuks ( 391 t/m 405, met de kentekens N-75082 t/m N-75096), die in maart 1947 in dienst werden gesteld.
De 393 werd in 1952 afgevoerd.
Reageer