N-70754
N.V. Nederlandsche Schoen- en Lederfabrieken Bata
Best verstrekt 1946
Aanvullende informatie
Foto 1
Deze DAF Batawagen met kenteken N-70754 komt net de poort van de Batafabriek in Best uitrijden, begin jaren ‘50.
Tom Olsa
Foto 2
DAF vrachtwagen van de BATA op de weg. De grille is deels afgedekt.
Foto: collectie DAF Museum
Simon Verhagen
Foto 3
Zelfde moment bij de bedrijfspoort. Foto: Collectie NCAD (Nederlands Centrum voor Autohistorische Documentatie)
Arno van de Schoot
Foto 4
Nog een winterse opname van de DAF.
Foto: C. Wittebrood. Bron: collectie Erfgoedvereniging Dye van Best nr. dvb03967
Met dank aan Jan van Weert voor de tip.
Foto 5
Dezelfde DAF, gefotografeerd bij de molen aan de Boschdijk in Acht (Eindhoven). Het kenteken is niet helemaal zichtbaar, maar toch genoeg om te weten wat er staat.
Bron: collectie Erfgoedvereniging Dye van Best nr. dvb04035
Met dank aan Ad van Zelst voor de tip.
Foto 6
Deze vrachtwagen is veel gefotografeerd. Achter op de foto staat vermeld: DAF 4 tons vrachtwagen type 40. Bouwjaar 1951. De wagen wordt zo te zien geladen of gelost.
Werner Pap
Opmerking bij foto 2: "de grille afgeplakt". Dit was een afdekking om de motor op temperatuur te krijgen en te houden als het koud was. Je kon de afdekking ook gedeeltelijk weghalen, zoals hier te zien is.
In die jaren zat er nog geen thermostaat in het koelsysteem, die automatisch de temperatuur regelde. Je moest voortdurende je oog op de watertemperatuurmeter houden, want het kwam nogal eens voor dat op een warme lentedag het koelwater ging koken als de hoes er nog op zat.
Bij personenauto's kon je voor de radiateur een rolhoes laten inbouwen die je met een kettinkje vanaf het dashboard kon op- en neerhalen.
@ Ad van Zelst. Ook op de zojuist toegevoegde foto's is die hoes te zien. Ik meen me te herinneren dat een Peugeot van mijn ouders 's winters ook zo'n bescherming kreeg, met een soort schuifjes erin, die je open of (gedeeltelijk) dicht kon zetten.
Reageer