N-68409
Uitgegeven in 1946
Intern. Transportbedrijf Jac. Stoof en Zn.
Kloosterplein 9bis Breda verstrekt 1946
Aanvullende informatie
Foto 1
Zwaar transport (een transformator) door de firma Stoof uit Breda, na 1945. Bron: Stadsarchief Breda, fotonr. 19970237.
Foto 2
Vrachtwagen van de fa. Stoof bij de elektriciteitscentrale van de PZEM in Vlissingen, begin jaren vijftig. Bron: ZB | Planbureau en Bibliotheek van Zeeland, fotonr. 76029.
Foto's 3 en 4
Op 28 augustus 1953 werd de Gedenkzuil in Kampen, geschonken door de firma Schokbeton in 1948, verplaatst van de Nieuwe Markt naar de Dam. De foto is gemaakt bij het transport van de firma Stoof langs de IJsselkade in Kampen.
Bron: collectie Stadsarchief Kampen, fotonummer F006585
Met dank aan Jan van Weert voor de tip.
Deze foto is pas na 1945 gemaakt, want de getoonde vrachtwagen is een voormalige Amerikaanse legertruck van het type Diamond-T 980.
Dank Louis, een en ander is aangepast. Overigens is op de tweede foto in ieder geval de bumper anders. Verder lijkt het dezelfde truck.
Nou Rien, ik ben er nog niet zo zeker van dat het dezelfde vrachtauto is. De een is 'n truck met oplegger, de andere een takelwagen. Dan zie ik ook nog verschillen in de voorschermen, luchtinlaat op het dak, koplampen, grille en voorwielnaven. De takelwagen lijkt vierwielaandrijving te hebben en de truck een niet aangedreven starre vooras.
Ik bedoel natuurlijk zeswielaandrijving
Ik buig voor de kenner. Ik kom zelf niet verder dan de constatering dat de beschildering met de firmanam op de portieren in ieder geval anders is. En je hebt natuurlijk helemaal gelijk, dat de tweede foto een takelwagen is (misschien wel dezelfde die achter de dieplader te zien is?).
Ik ben een oud werknemer van Stoof, later Mammoet-Stoof.
In onze boeken zou het dezelfde Diamond zijn, met het bedrijfsnummer 55.
Hij zou eerst dienst hebben gedaan als truck en later omgebouwd als takel/lierwagen.
Die takel/lierwagens gingen bij ons door als Ward la France.
Ik vraag mij wel af of die kentekens in die tijd, op naam werden uitgegeven. Zodat die voor al hun eigen voertuigen gebruikt konden worden.
Want de letter N, voor het nummer, was voor Noord Brabant.
Dag John,
Dank voor je informatie. En inderdaad: de uitgegeven nummerbewijzen waren op naam, niet aan een voertuig gebonden. Dus je kunt door de tijd heen verschillende voertuigen zien met hetzelfde kenteken.
John Hendriks heeft gelijk foto 2 is een Ward la France
Ik ben net als John oud werk nemer van stoof wat betreft de kentekens van van de3 wart le Frans was er maar een als wij op een karwij waren moesten wij die opsturen naar de andere als die over de weg moesten rijden
Gr piet de jong
@ Piet de Jong. Kijk, het bedrijf is dus zuinig met zijn kentekens omgegaan. Dat kon vroeger inderdaad. Toch had het bedrijf wel veel kentekens op zijn naam staan.
Hallo,
Ik wil een miniatuurversie gaan bouwen, heeft iemand misschien een kleurenfoto of weet wat de kleuren destijds waren? Gr. Ad
Beste Ad.
Ik heb diverse foto's van de Diamond's van Stoof. De meeste zijn zwart/wit, maar 'n drietal in kleur. De meesten hebben 'n vracht achter zich. Je moet weten dat in die tijd maar zelden kleurenfoto's gemaakt werden. Wanneer je mij je E-Mail stuur, dan kan ik zorgen dat er foto's van de Diamond, naar je toekomen. De bedrijfskleur was toen rood en wanneer er verf gekocht moest worden, werd er naar de winkel "Biggelaar" in Breda gegaan. En vroegen we naar een pot met "Stoofrood", de winkel maakte dan die kleur aan. Maar wat voor nummer het is weet ik niet, je zou het aan die winkel kunnen vragen.
@ John Hendriks en Ad van Rijn. Misschien is het beter om geen e-mailadressen open en bloot op internet te zetten. Als jullie het goed vinden (en dat kun je hier wel laten weten) stuur ik achter de schermen jullie mailadressen aan elkaar door. Dan kunnen jullie buiten de website om contact met elkaar opnemen.
In de collectie van het Stadsarchief Kampen (fotonummer F005934) is de vrachtwagen ook te zien op een foto van de verplaatsing van de Gedenkzuil in Kampen naar de Dam
Reageer