N-67113
N.V. 'Brabantsche Buurtspoorwegen en Autodiensten B.B.A.'
Haagpoort Breda verstrekt 1945
Aanvullende informatie
Foto's 1 t/m 4
Bus van BBA met nummer 376 (lijn Breda-Dongen-Tilburg) naast het kantoor van de BBA (voormalig woonhuis van Dirk Tebben Sr., uitbater Tramstation/BBA restaurant-koffiehuis-café) aan de Tramsingel. Het betreft de eerste compleet uit Engeland geïmporteerde Crossley-bus [correctie: Guy Arab met Saunders carrosserie; zie reactie hieronder. Redactie] (1947) in dienst gesteld op de lijn Breda-Oosterhout-Tilburg. De bussen hadden nog geen lijncijfers. De tweede foto in 1947 is gemaakt, vermoedelijk bij de portiersloge op het terrein van de BBA. De inzet is een uitvergroting van de nummerplaat.
Bron: Stadsarchief Breda, collectie BBA Foto-archief, fotonummers bba08112, 20140052 en collectie Stadsarchief Breda, fotonummers GN20140011 en GN20140013 (Met dank aan Jan van weert voor de tip)
Foto 5
Bus van BBA met nummer 376 (lijn Breda-Dongen-Tilburg) staat naast het kantoor van de BBA aan de Tramsingel in Breda, het voormalige woonhuis van Dirk Tebben Sr., uitbater van het Tramstation/BBA restaurant-koffiehuis-café. Dit was de eerste compleet uit Engeland geïmporteerde Crossley-bus [correctie: Guy Arab met Saunders carrosserie; zie reactie hieronder. Redactie] (1947). Hij werd in dienst gesteld op de lijn Breda-Oosterhout-Tilburg. De bussen hadden nog geen lijncijfers. Uiterst rechts staat BBA-directeur dhr. H. Reijnders, na zijn overlijden als gevolg van een auto-ongeluk in juli 1948 opgevolgd door adjunct-directeur D. van Setten (2e van rechts).
Bron: Stadsarchief Breda, collectie BBA Foto-archief, fotonummer 20140012
Foto 6
Groepsportret ter ere van een B.B.A. personeelstocht met de bussen 145, 157, 143, 376 en 159. De foto is gemaakt in Arnhem op 20 juli 1947. De N-67113 is de op een na rechtse bus.
Bron: Stadsarchief Breda, collectie BBA Foto-archief, fotonummer BBA15126
Foto 7
Eindhoven, autobus van de B.B.A., 1950.
Bron: collectie RHC Eindhoven, nr. 125289
Dit klopt echt niet !
Is namelijk een Guy Arab met Saunders carrosserie uit 1947.
Deze carrosserieën bleken zo slechts, dat hij in 1949 al werd vervangen door één van De Schelde. Te zien op foto 2.
Reageer