N-63849
H.J.M. Linschoten
Achter den Doove 11 's-Hertogenbosch verstrekt 1945
Aanvullende informatie
Foto 1
Andre Doreleijers (1911) en Jan van de Heijden (1910) uit Schijndel op de kazerne in Vught.
Hens van Schie
Foto 2
Godefridus Cornelis Maas uit Drunen op dezelfde Ardie op dezelfde plek.
Bron: Heusden in Beeld, fotonr. drunenvr262
Met dank aan Jan van Weert voor de tip.
Foto 3
Een militair op de motor met dit kenteken.
Bron: collectie Heemkundekring Vehchele, fotonummer hkv-1528
Foto 4
Piet de Vaan op zijn motor, met achterop zijn broer Jo de Vaan, in de Louwschepoort in 's-Hertogenbosch (c. 1948). De motor is een OEC, met het typerende duplex stuursysteem.
Huub Bergman
Foto 5
Dit is een foto van mijn vader, waarschijnlijk ergens rond 1948, toen was hij 20-21. De foto is vermoedelijk gemaakt op de Lunettenkazerne in Vught.
Hij heeft zelf nooit motor gereden, maar ik heb dit altijd een geweldige plaat gevonden. Via via kreeg ik deze informatie: Het is een Sarolea 500cc kopklepper van 1931 het model is 31S.
Nou ben ik natuurlijk heel benieuwd of deze motor nog bestaat! Kortom, wie weet er meer?
Hans Jansens
Foto 6
Een foto van mijn vader, Adri Voorbraak uit Oud Gastel, in landmacht-uniform op de Ardie-200 met hetzelfde kenteken en dus ook op het kazerne terrein in Vught. Die foto is van eind 1946, vlak voordat hij vertrok naar Indië. Hij was toen 20 jaar.
De Ardie op die foto is overigens al niet meer in originele staat. Onderzoek heeft uitgewezen dat gedurende WO-II vaak de machines draaiende werden gehouden met onderdelen van andere motoren. In de gegevens van de "Ardie" nalatenschap is geen enkel type exact hetzelfde, de basis is wel een 200.
Rien Voorbraak
Foto 7
Nog twee soldaten op de Saroléa.
Bron: collectie Heemkundekring De Ketsheuvel
Henny Brokx
Foto 8
Dit is een foto van mijn vader Simon Keij op de Ardie motor met kenteken N-63849. Naar aanleiding van de reacties ga ik er vanuit dat ook deze foto waarschijnlijk in Kamp Vught is genomen. Ik ben nog bezig met onderzoek, maar zover mijn gegevens tot op heden strekken heeft hij daar in de periode 1945-1946 (Gezagstroepen - 2e comp. N.B.O.) gediend.
Lucien Keij
Foto 9
Mijn vader Jan van Dongen als militair op deze Saroléa motor, ergens rond 1947/1948. Op welke kazerne de foto is gemaakt is onbekend.
Marcel van Dongen
Foto 10
De foto zat in een oude doos van mijn oma uit Mill, mogelijk gaat het dus wel om een kennis van haar. Maar wie de militair is die op de Ardie poseert is niet bekend.
Emiel Laurant
Foto 11
Dit keer poseert Tijn van de Ven (1926-1996) uit Schijndel op de Ardie. Van 1947 tot 1950 was hij dienstplichtig korporaal op Java in - toen nog - Nederlands-Indië.
Bron: collectie Heemkundekring Schijndel via Schijndelwiki
A.W. van Gestel en Hens van Schie
De eerste motorfiets is een Duitse Ardie tweetakt, de tweede een Belgische Saroléa. Beide machines lijken me uit de jaren dertig te dateren. De uniformen van de militairen zijn na-oorlogs. Uitgaande van de geboortejaren 1910 en 1911 zullen we hier waarschijnlijk niet met dienstplichtigen te maken hebben. "Kazerne" in Vught?
Het woord karteren bij info 1 zal kazerne dienen te zijn.
@ Jan van Weert, Dank voor de correctie. Het is aangepast.
Foto 2 is genomen bij de Lunettenkazerne in Vught ben ik achter gekomen na wat speurwerk. Ik heb een foto van mijn vader op precies dezelfde motor, wellicht op hetzelfde terrein genomen.
Leuk, ik heb ook een foto van mijn vader in landmacht-uniform op de Ardie-200 met hetzelfde kenteken en dus ook op het kazerne terrein in Vught. Die foto is van eind 1946, vlak voordat hij vertrok naar Indië.
De Ardie op die foto is overigens al niet meer in originele staat. Onderzoek heeft uitgewezen dat gedurende WO-II vaak de machines draaiende werden gehouden met onderdelen van andere motoren. In de gegevens van de "Ardie" nalatenschap is geen enkel type exact hetzelfde, de basis is wel een 200. Zie: www.Ardie.de/ardie-freunde-e-v/modellübersicht/
Reageer