N-6076

Uitgegeven in 1920

A. Brekelmans

Stationstraat D 35c Udenhout verstrekt 1920

Aanvullende informatie

Foto's 1 en 2

Adrianus Brekelmans (1873-1944) ontwikkelde zich van aannemer tot architect. In die jaren voor de oorlog heeft hij, bij wijze van spreken, half Udenhout gebouwd. Hij was autodidact en bouwde vele schitterende kloosters en kerken. In Udenhout o.a. St. Felix, Huize Assisië, het Capucijnenklooster, het gemeentehuis, de St.-Petrusschool en het toenmalige patronaatsgebouw. Maar ook woonhuizen, boerderijen, schuren, werkplaatsen en stallen in Udenhout en omgeving.

Uniek is dat zowel het nummerwijs van dit kenteken N-6076 uit 1920 als later van N-14610 uit 1925, op naam staan van hemzelf, Adrianus Brekelmans. Maar hij heeft zelf nooit een rijbewijs gehaald en met een auto gereden! Zoon Petrus Hendrikus (Harrie) Brekelmans (1899-1988) had wel al vroeg zijn rijbewijs en reed het meeste met deze Ford. In 1925 kwam daar de tweede auto bij, de N-14610. Zodat dochter Netty, de spil van het aannemersbedrijf, vanaf 1926 ook een auto ter beschikking had.

Op bijgaande foto van rond 1930 is de toen donkerrode Ford Sedan N-6076 te zien.  Verder is van dit nummer nog het verzekeringsformulier aanwezig uit 1938 van wat toen een nieuwe ‘2-deurs Opel Kadett Olympia’ werd. Maar nu wel op naam van het bedrijf, de Firma A.P. Brekelmans & Zn. Deze Opel was in de oorlog goed verstopt en had het bijna overleefd, maar werd op het laatst alsnog door de Duitse bezetter op 12 september 1944 gevonden en meegenomen.

Bron: Joost van der Loo, De vooroorlogse autogeschiedenis van Udenhout, Deel 1, De autopioniers. (Udenhout, 2009), p. 65 e.v. Meer over de familie Brekelmans.

Frans Kense 

Foto's 3 en 4

In de oorlog hebben de Duitsers een Opel met dit kenteken in beslag genomen. Die was toen ongeveer drie jaar oud. Direct na de oorlog is de grijze Opel op de derde foto gekocht, waarschijnlijk bij garage Lepelaars in Tilburg. Later is die ingeruild voor een Vauxhall Wyvern.

Ad Brekelmans

 

Door bezoekers

Het is geen Opel, maar een Vauxhall Velox/Cresta uit 1954

deze auto is inderdaad een vauxhall, maar de foto van de opel die bedoeld
was is niet afgebeeld.

@ brekelmans. Hartelijk dank voor de correctie. Het merk is bij de foto's aangepast. Maar is de auto die na de oorlog is aangeschaft dan die Vauxhall geweest in plaats van een Opel? Of heb ik het nu verkeerd begrepen?
Met vriendelijke groet

Hr.P.Huismans, aankoop van de vauxhall is die grijze opel ingeruild.

Ik hoop dat nu dat het duidelijk is voor je, ik heb nog 2 auto's net oude nummers uit de familie
heb ze nog niet gezien in je lijsten, maar dat ga ik nog even na !
Nogmaals dank,
een vr.groet; ad brekelmans
waalwijk.

ik ben net bezig oude smalfilms naar Beeld & Geluid te schenken, van twee films, omdat ze zo historisch interessante minidocu's zijn, heb ik rond 2011 kopieën aan ene Brekelmans (geen familie geloof ik) geschonken, en aan n heemclub in Oisterwijk, geloof ik, later heb ik m ook online gezet.
Volgens díé B was de betreffende aannemer Harrie Brekelmans, hij kende alle werkers, die geen van alle meer zouden leven, hoe dan ook, die aannemer staat op de film die mijn vader maakte over de bouw van ons (ooit) huis in Enschot in 1961 en zijn auto staat ergens even in beeld :)

Bedankt voor de link, Liesbeth. Het is een leuke documentaire. Heb je ook overwogen om hem beschikbaar te stellen voor Brabant in Beelden (ons Brabantse Film- en fotogeheugen)?

Maar om op die auto terug te komen: na 1956 werden de provinciale kentekens niet meer gebruikt. De auto van Brekelmans in de film zal dus met een landelijk kenteken hebben gereden (zie daarover de webpagina Brabantse kentekens?). En daarvan hebben wij geen gegevens.

Reageer