N-59144
L. J. H. C. A. de Bourbon
G.W. Lovendaalsingel 26 Grave verstrekt 1940
Aanvullende informatie
In 1944-1946 was in het bevrijde deel van Nederland het Militair Gezag (MG) actief. De taak waarvoor het Militair Gezag in bevrijd Nederland gesteld werd, was drieledig. In de eerste plaats was het Militair Gezag handhaver van de openbare rust en orde. Verder was het belast met het onderhouden van de verbindingen tussen de Nederlandse civiele organen en de geallieerde legerautoriteiten. Ten slotte fungeerde het als voorpost van de Nederlandse regering.
Omdat vervoermiddelen schaars waren werden er veel auto's gevorderd. Niet alleen voor het MG zelf en de Binnenlandse Strijdkrachten, ook anderen deden een beroep op de organisatie om een auto ter beschikking gesteld te krijgen. Maar dan nog had je een rijvergunning nodig om die ook daadwerkelijk te mogen gebruiken.
In het archief van de Provinciale Militaire Commissaris (PMC) zit een lang en wanhopig verzoek van de burgemeester van Oss, Louis de Bourbon, van 22 november 1945 om een vervoermiddel. Zijn eigen auto, die werd gebruikt voor illegaal werk, is, door angst van een garagehouder, drie dagen voor de bevrijding gevorderd door de Duitsers, schrijft hij. En hij heeft niet mee willen doen met de algemeene gapperij van voor de bevrijding. De Districts Militaire Commissaris (DMC, dr. Noteboom, had hem toegezegd dat bij zijn vertrek de Hudson uit 1938 naar de burgemeester zou gaan. Maar die is door toedoen van de sectie Transport van de PMC elders terechtgekomen. En zo is het voor alle gemeentelijke diensten. De politie heeft alleen nog een arrestantenwagen ter beschikking, die vier weken tevoren is gekocht. Maar voor de vleeskeuring en voor de Technische Dienst is geen vervoer. En hetzelfde geldt voor het waterschap waarvan De Bourbon dijkgraaf is. Een beroep op allerlei instanties heeft niet geholpen. De PMC is zijn laatste strohalm. Hij zou zijn noodkreet graag persoonlijk toelichten, maar ... hij heeft geen vervoermiddel! Het verzoek wordt in handen gesteld van Kapitein Kouwenhoven, hoofd van de Sectie Transport van de PMC. En het antwoord (4 december 1945) zal de burgemeester hebben teleurgesteld. "Het ligt, gezien de behoefte bij militaire instanties, niet in de bedoeling deze [auto's] voor burgerlijke doeleinden ter beschikking te stellen. Ik moge U adviseren, te beginnen officieel een auto aan te vragen via de Rijksverkeersinspectie Den Bosch, bij het Regeerings Directoraat Motorvoertuigen (R.D.M.) Rochussenstraat gebouw Unilever Rotterdam. (...)"
Bron: Brabants Historisch Informatie Centrum, toegangsnummer 127 Militair Gezag in Noord-Brabant, 1944 - 1946, inv. nr. 258, scans 495, 496 en 498 t/m 501
Reageer