N-52435
Uitgegeven in 1939
2e Regiment Huzaren
Breda verstrekt 1939
Aanvullende informatie
Johannus Hubertus Richelle (1919-1967) op de motor met zijspan [aanvulling: een BSA G-14; zie reacties hieronder. Red.]. Wie er achterop zit is niet bekend, maar daar zijn wij wel heel benieuwd naar.
Bron: collectie Hans Richelle.
Bert Richelle
Noot van de redactie: Op de tank is ook het militaire nummer van de motor te zien, maar helaas net niet leesbaar. Eind 1939 en begin 1940 werden de provinciale kentekens van de legervoertuigen verwijderd en bleef alleen het militaire kenteken over. Wanneer dat voor deze motor is gebeurd weten we echter niet.
Ik heb een foto van "mijn Ome Jan" op deze motor.
@ Bert Richelle. Wat leuk! Als u er ons een scan of digitale foto van kunt toesturen, dan laten we die hier met alle plezier zien.
Voor het War Office ontwikkelde Matchless al tijdens de mobilisatie in 1939 het 350cc-prototype Matchless WG3/L, waarbij de "W" stond voor "War Office" en de "L" voor "Lightweight". De machine was dan ook 25 kg lichter dan een Matchless Model 39/G3. De haarspeldveren voor de kleppen waren vervangen door schroefveren. Deze machine deed in 1939 al dienst in Noord-Frankrijk. Na de slag om Duinkerke en de daaropvolgende Britse evacuatieoperatie Dynamo bleef vrijwel al het materieel, al dan niet vernietigd, achter in Duinkerke. Onmiddellijk werden alle beschikbare Matchless-motorfietsen aangekocht door het War Office om de verliezen te compenseren. Het War Office startte tests voor de aanbesteding van specifiek militaire motorfietsen. Matchless ontwikkelde de WG3/L door tot de Matchless G3/L met de teledraulic-hydraulisch gedempte telescoopvork. Het Zuid-Afrikaanse leger bestelde 110 G3/L's voor motorordonnanssen, maar de Britse opdracht ging in eerste instantie naar Triumph met haar 3TW. De Triumph-fabriek aan Priory Street in Coventry ging echter verloren bij het bombardement op Coventry op 14 november 1940. Triumph opende in mei 1942 een nieuwe fabriek in Meriden, maar toen was de opdracht voor de productie van 80.000 motorfietsen al naar AMC (AJS, Matchless en Sunbeam) gegaan. De militaire Matchless G3/L verloor alle luxe, waaronder het chroom en de middenbok en zou na de Tweede Wereldoorlog helpen om de civiele productie weer op te starten. De civiele productie van AMC kwam in 1941 geheel tot stilstand, ook van de 500cc-modellen. Na de oorlog was de Matchless G3/L het eerste model dat weer geproduceerd werd, samen met de bijna identieke AJS 16M en de 500cc-modellen Matchless G80L en AJS Model 18.
Bedankt voor deze uitvoerige toelichting, Bert. we hebben het merk erbij gezet.
De motor is een 986cc V-twin BSA G-14, destijds in gebruik bij de Wielrijders en de Huzaren.
Volgens mij heb je gelijk, Ruud. De voetpedaal op de foto zie ik wel op foto's van de BSA G-14, maar niet op die van de Matchless uit die tijd.
Ruud dank je wel. Goed werk!
Reageer