Overslaan en naar de inhoud gaan

N-52435

Uitgegeven in 1939

2e Regiment Huzaren

Breda verstrekt 1939

Door bezoekers

Bert Richelle zei op 19 januari, 2020 - 17:48

Ik heb een foto van "mijn Ome Jan" op deze motor.

BHIC Paul Huismans zei op 20 januari, 2020 - 09:48

@ Bert Richelle. Wat leuk! Als u er ons een scan of digitale foto van kunt toesturen, dan laten we die hier met alle plezier zien.

Bert zei op 20 januari, 2020 - 15:53

Voor het War Office ontwikkelde Matchless al tijdens de mobilisatie in 1939 het 350cc-prototype Matchless WG3/L, waarbij de "W" stond voor "War Office" en de "L" voor "Lightweight". De machine was dan ook 25 kg lichter dan een Matchless Model 39/G3. De haarspeldveren voor de kleppen waren vervangen door schroefveren. Deze machine deed in 1939 al dienst in Noord-Frankrijk. Na de slag om Duinkerke en de daaropvolgende Britse evacuatieoperatie Dynamo bleef vrijwel al het materieel, al dan niet vernietigd, achter in Duinkerke. Onmiddellijk werden alle beschikbare Matchless-motorfietsen aangekocht door het War Office om de verliezen te compenseren. Het War Office startte tests voor de aanbesteding van specifiek militaire motorfietsen. Matchless ontwikkelde de WG3/L door tot de Matchless G3/L met de teledraulic-hydraulisch gedempte telescoopvork. Het Zuid-Afrikaanse leger bestelde 110 G3/L's voor motorordonnanssen, maar de Britse opdracht ging in eerste instantie naar Triumph met haar 3TW. De Triumph-fabriek aan Priory Street in Coventry ging echter verloren bij het bombardement op Coventry op 14 november 1940. Triumph opende in mei 1942 een nieuwe fabriek in Meriden, maar toen was de opdracht voor de productie van 80.000 motorfietsen al naar AMC (AJS, Matchless en Sunbeam) gegaan. De militaire Matchless G3/L verloor alle luxe, waaronder het chroom en de middenbok en zou na de Tweede Wereldoorlog helpen om de civiele productie weer op te starten. De civiele productie van AMC kwam in 1941 geheel tot stilstand, ook van de 500cc-modellen. Na de oorlog was de Matchless G3/L het eerste model dat weer geproduceerd werd, samen met de bijna identieke AJS 16M en de 500cc-modellen Matchless G80L en AJS Model 18.

BHIC Paul Huismans zei op 21 januari, 2020 - 12:14

Bedankt voor deze uitvoerige toelichting, Bert. we hebben het merk erbij gezet.

Ruud van Bijnen zei op 22 januari, 2020 - 17:44

De motor is een 986cc V-twin BSA G-14, destijds in gebruik bij de Wielrijders en de Huzaren.

BHIC Paul Huismans zei op 23 januari, 2020 - 09:21

Volgens mij heb je gelijk, Ruud. De voetpedaal op de foto zie ik wel op foto's van de BSA G-14, maar niet op die van de Matchless uit die tijd.

Bert Richelle zei op 23 januari, 2020 - 09:35

Ruud dank je wel. Goed werk!

Reageer

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.