N-52
H.G. van Hooydonk
Lage Zwaluwe Hooge en Lage Zwaluwe verstrekt 1906
H.G. van Hooydonk
Lage Zwaluwe vervallen 1946
W.P.A.M. Mutsaerts
Peperstraat 21 's-Hertogenbosch verstrekt 1946
Aanvullende informatie
Foto's 1 en 2
De kinderen van George van Hooijdonk poseren in en bij de auto. In de auto Bets en Jans, ervoor zoon Chris. Van Hooijdonk kreeg in 1909 als eerste in de gemeente Hooge en Lage Zwaluwe een nummerbewijs. We kijken hier dus naar de eerste auto uit Lage Zwaluwe. Op de tweede foto zien we de auto in de Dorpsstraat.
Henricus Georgius van Hooijdonk (Lage Zwaluwe 1867-Dongen 1938) was rijwielhandelaar, maar hij vatte zijn beroep ruim op: in de winkel aan de Dorpsstraat in Lage Zwaluwe verkocht hij ook naaimachines, motorfietsen en zelfs auto’s. In het boek Zwaluwe in oude ansichten is een foto afgedrukt waarop George en zijn auto met kenteken N-52 voor de winkel staan. Zijn zoon Christianus Johannes Jacobus werkte ook in de zaak en vroeg in 1912 een eigen kenteken aan N-1409. Ook zijn dochter Johanna Cornelia Hendrika had een motorrijtuig, in 1914 kreeg dat nummer N-2381.
Bron foto's: collectie Erfgoedvereniging Heerlijkheid Hooge- en Lage Zwaluwe
Foto 3
Op 5 juni 1949 vierde mgr. Goyaerts, regent van het kleinseminarie Beekvliet in Sint-Michielsgestel, zijn 40-jarig priesterfeest. Op de foto zien we de aankomst van mgr. Mutsaerts in zijn Lincoln Continental.
Bron: BHIC, fotocollectie Beekvliet, fotonummer 1910-000265
Jan van Weert
Foto 4
4 oktober 1949 in de Willem II-straat 27 in Tilburg. De Lincoln Continental van mgr. Mutsaerts, bisschop van 's-Hertogenbosch, rijdt tussen de gezinsverzorgsters door, die daar zijn om een cursus te volgen.
Foto: Fotopersbureau Het Zuiden. Bron: collectie BHIC, fotonummer 1634-008896
Wouter Duijndam
Foto 5
Monseigneur Mutsaers bij inzegening nieuwe r.k. kerk te Empel, 24 april 1950.
Bron: collectie Erfgoed 's-Hertogenbosch, fotonummer 0080339
Met dank aan Jan van Weert voor de tip.
Foto's 6 en 7
De auto is ook in Dommelrode (Sint-Oedenrode) te zien bij de viering van 150-jarig bestaan slotzusters Augustinessen op 27 maart 1951 en bij de intocht voor de wijding van de kerk van Nuland op 23 september van dat jaar.
Foto's: Fotopersbureau Het Zuiden. Bron: BHIC, fotonummers 1669-001739 en 1657-000041
Jan van Weert
Foto 8
De Lincoln is ook te zien op deze foto. [aanvulling: genomen in de Kardinaal de Jongstraat in Oss; met dank aan Mw. M. van Heumen. Redactie]
Bron: De Osse Bende (Facebook)
Met dank aan Paul Maissan voor de tip.
Foto 9
Nog een foto, gemaakt bij gelegenheid van de inzegening van de Empelse kerk door mgr. Mutsaerts, bisschop van ’s-Hertogenbosch. Bisschop Mutsaerts wordt begroet door verkenners. Op de achtergrond zijn Lincoln Continental.
Foto: Daan Scholte. Bron: Stadsarchief Oss, fotonummer DSN0366_12592
Met dank aan Jan van Weert voor de tip.
Film
In de oorlog vorderde de Duitse bezetter veel klokken, om die in de oorlogsindustrie te gebruiken. Tijdens de wederopbouw werden de verdwenen klokken vervangen door nieuwe exemplaren. In het onderstaande filmfragment de Lincoln van bisschop Mutsaerts van Den Bosch tijdens de feestelijke vervanging van de klokken van de Sint-Lambertuskerk in Someren.
Het fragment maakt deel uit van een reportage over de vervanging en inwijding van de nieuwe klokken. Bron: film Guus Fritsen. Collectie Regionaal Historisch Centrum Eindhoven, film
werd de nieuwe katholieke kerk in Ammerzoden gewijd door mgr. Mutsaerts, bisschop van het bisdom 's-Hertogenbosch. Op de foto de auto's van het bisschoppelijk gevolg. Voorop een Ford met het Gelderse kenteken M-78485 en daarachter de Lincoln van bisschop Mutsaerts.
Foto: Fotopersbureau Het Zuiden. Bron: © Regionaal Archief Rivierenland, collectie 3500. fotonummer 4-1681
Met dank aan Jan van Weert voor de tip.
Foto 11
In 1944-1946 was in het bevrijde deel van Nederland het Militair Gezag (MG) actief. De taak waarvoor het Militair Gezag in bevrijd Nederland gesteld werd, was drieledig. In de eerste plaats was het Militair Gezag handhaver van de openbare rust en orde. Verder was het belast met het onderhouden van de verbindingen tussen de Nederlandse civiele organen en de geallieerde legerautoriteiten. Ten slotte fungeerde het als voorpost van de Nederlandse regering.
Omdat vervoermiddelen schaars waren werden er veel auto's gevorderd. Niet alleen voor het MG zelf en de Binnenlandse Strijdkrachten, ook anderen deden een beroep op de organisatie om een auto ter beschikking gesteld te krijgen. Maar dan nog had je een rijvergunning nodig om die ook daadwerkelijk te mogen gebruiken.
Bisschop Mutsaerts van Den Bosch mag blijkbaar al een auto rijden. Hij dient geen verzoek in om een auto of een rijvergunning, maar deelt de Provinciale Militaire Commissaris op 23 maart 1945 eenvoudigweg mee, dat hij de Lincoln Zephyr van zijn broer Fred. Mutsaerts heeft overgenomen, die op dat moment ter reparatie bij garage Knegtel in Tilburg staat.
Bron: Brabants Historisch Informatie Centrum, toegangsnummer 127 Militair Gezag in Noord-Brabant, 1944 - 1946, inv. nr. 258, scan 417
Foto 12
Uit de advertentie van Sjors van Hooijdonk in het Dagblad van Noord-Brabant van 13 juni 1908 blijkt, dat hij naast rijwielen ook motorfietsen en auto's verhandelde.
Herman van Oldeneel
de auto in de film is een LINCOLN 1947
Dank voor de aanvulling, Herman.
Ik heb me suf zitten puzzelen op de auto op de eerste foto. Ik ga voor een Engelse Humber, model Humberette van rond 1905.
Dank voor je informatie, Henk. Is er nog iemand die deze auto herkent?
Altijd lastig met oude voertuigen, omdat er vaak lokale carroseriebouw werd toegepast. Het onderstel (wielen en radiator) heeft veel weg van een Ford model N.
Advertentie van Sjors van Hooijdonk via Delpher, Hooijdonk AND auto, 1908
Dagblad van Noord-Brabant » 13 jun 1908 - Art. 121 | Delpher
Reageer