N-51116
Garage Janus van der Meulen
Wal 21 Eindhoven verstrekt 1938
Aanvullende informatie
Foto 1
Hub van der Meulen (zoon van Janus) reed van 23-31 januari 1951 met zijn zus Mia (van der Velden- v.d. Meulen) de rallye van Monte Carlo in een Volkswagen met het startnummer 157. Op de foto zijn rechts nog zijn broer Frans en Greetje Winters te zien.
Foto: collectie Irma van der Meulen. Bron: Eindhoven in Beeld, fotonummer 17702
Met dank aan Jan van Weert voor de tip.
Foto 2
In 1952 was Van der Meulen weer van de partij in de Brabant Grensrit. De Volkswagen waarmee in 1950 werd gereden was inmiddels vervangen door een Porsche. Hub van der Meulen uit Eindhoven, zoon van Janus en dealer van Volkswagen en Porsche in Eindhoven (“Groot Toerisme”), won daarmee met bijrijder J. Smulders uit Breda de eerste prijs in het Algemeen klassement.
Reden genoeg voor bandenfabriek Tyresoles, die toen ook een vestiging had in het Brabantse Beek en Donk, om een foto van die Porsche, Van der Meulen en natuurlijk de band te gebruiken in een advertentie die geplaatst werd in de Autokampioen van 12 april 1952. Het kenteken is op de foto helaas niet helemaal zichtbaar, maar kan niet anders dan N-51116 zijn.
Tyresoles maakte overigens geen complete banden, maar nieuwe loopvlakken voor versleten banden. En garandeerde daarmee evenveel veilige kilometers als een nieuwe band. Goed om te weten toch?
Paul Vlemmings
Foto 3
Porscherijder Hub van de Meulen in 1952 voor de start in Bayeux van de Fakkelrallye, die hij met Jan Smulders als navigator zou winnen.
Hans Smulders
Foto 4
Bij de Vierde Pijlenrit van 1952 behaalde het team H.W.M. vd Meulen en J.G. Smulders met hun Porsche de 8e plaats in het algemeen klassement.
Bron: De Auto (uitgave K.N.A.C.) 1952
Met dank aan Herman van Oldeneel voor de tip.
Foto 5
De Volkswagen van Hub van der Meulen in een rally of race. Het deelnemersnummer is 5.
Bron: familie van der Meulen
Irma Ramselaar-van der Meulen
Brabant Grensrit
Onder startnummer 194 reed Van der Meulen in 1950 mee in de Brabant Grensrit. Zijn auto was een Volkswagen.
Bron: Autosport Archief van Dries Jetten, Boxmeer
In 1950 werd op 17 en 18 maart de tweede Brabant Grensrit na de oorlog verreden, met een lengte van zo'n 800 kilometer. De belangstelling was zo groot, dat de organisatie besloot het aantal toegelaten auto's te verhogen tot 200.
In het Eindhovens Dagblad van 15 maart wordt het team H. van der Meulen - A. van Loosbroek genoemd, die met een Volkswagen met dit kenteken inschreven voor de individuele deelnemers eerste klasse.
Met dank aan JP de Jong voor de tip.
Foto 1. Ze werden 269-ste Over All, en 77-ste in Klasse 2.
Reageer