N-50058
T. Joh.F. G. Lambermont
Weidestraat G 40a. Rosmalen verstrekt 1938
Aanvullende informatie
In 1944-1946 was in het bevrijde deel van Nederland het Militair Gezag (MG) actief. De taak waarvoor het Militair Gezag in bevrijd Nederland gesteld werd, was drieledig. In de eerste plaats was het Militair Gezag handhaver van de openbare rust en orde. Verder was het belast met het onderhouden van de verbindingen tussen de Nederlandse civiele organen en de geallieerde legerautoriteiten. Ten slotte fungeerde het als voorpost van de Nederlandse regering.
Omdat vervoermiddelen schaars waren werden er veel auto's gevorderd. Niet alleen voor het MG zelf en de Binnenlandse Strijdkrachten, ook anderen deden een beroep op de organisatie om een auto ter beschikking gesteld te krijgen.
Theo Lambermont uit Rosmalen is afdelingschef bij de Loodfabriek van Rouppe van de Voort's Industrie en Metaal Maatschappij in Den Bosch. Op 12 juni 1945 reageert hij op een oproep in het blad Documentatie van 7 juni 1945. Daarin kondigde de KNMV de oprichting aan van een secretariaat voor de opsporing van door de Duitsers gevorderde motorfietsen. Zijn motor, een 98 CC Simplex uit 1937, was aangepast aan zijn handicap, een stijf been. Aanvankelijk kreeg hij dan ook vergunning en benzinetoewijzing om van en naar zijn werk te rijden. Maar in autustus 1941 werd de motor door de Duitsers 'sichergestellt'. Lambermont bleef wel eigenaar en zou een vergoeding voor het gebruik door de Duitse Wehrmacht krijgen. Maar die werd nooit uitgekeerd, schrijft hij. En de motor werd in 1942 verplaatst naar Ede en 'aangekocht' door de Wehrmacht. Tegen de gang van zaken heeft hij geprotesteerd, maar uiteraard zonder resultaat. Als zijn motor niet opgespoord kan worden zou hij graag een andere toegewezen krijgen.
De KNMV heeft de brief doorgestuurd naar de Districts Militaire Commissaris (DMC) in Den Bosch. De afdeling Transport van de DMC bevestigt de goede ontvangst van de brief en meldt ook dat de aanvraag op de lijst voor toewijzing van een motorrijwiel is gezet.
Maar Lambermont heeft haast: op 5 juli vraagt hij hoe het ermee staat en stuurt daarbij een kopie van een ondersteuning van de KNMV van zijn aanvraag aan de Rijksverkeersinspectie om een rijvergunning mee.
Daarna vinden we de aanvraag van Lambermont terug op een lijst van 6 juli 1945. Of en wanneer hij ook een motor heeft gekregen is nog niet duidelijk.
Bron: Brabants Historisch Informatie Centrum, toegangsnummer 127 Militair Gezag in Noord-Brabant, 1944 - 1946, inv. nr. 471, scans 638, 639, 640, 540, 541 en 568
Reageer